نصرالله: مقاومت اقتصادی و پیشرفت صنایع ایران الگو قرار گیرد

چهار شنبه 18 تیر 1399 - 7:36:56
نصرالله: مقاومت اقتصادی و پیشرفت صنایع ایران الگو قرار گیرد

تهران- الکوثر: سید مقاومت با اشاره به پیشرفت‌ها و خودکفایی ایران با وجود 40 سال تحریم‏، الگوی ایران را مناسب و فشار‌های آمریکا را عامل تقویت حزب الله توصیف کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از تلویزیون المنار؛ دبیرکل حزب الله لبنان شامگاه سه شنبه در سه محور اقتصادی، سیاسی (داخلی) و مسائل منطقه‌ای صحبت کرد.

سید حسن نصرالله درباره الگوی اقتصادی ایران گفت: الگوی اقتصادی ایران، الگوی بدی نیست چرا که با این الگوی اقتصادی، ایران توانسته است با وجود تحریم‌های 40 ساله استوار بماند.

سید مقاومت تاکيد کرد: الگوی اقتصادی ایران باعث شد ایران 40 سال در زیر فشار تحریم‌ها جنگ و محاصره زندگی خود را ادامه دهد. ایران آن چیزی را می‌خورد که خودش می‌کارد و در محصولات کشاورزی به تقریبا به خودکفایی رسیده است. صنایع ایران، صنایعی پیشرفته است. صنایع نظامی آن، صنایعی بسیار پیشرفته است. الگوی ایرانی همان طور که به یاد دارید چند ماه پیش ماهواره به فضا پرتاب کرد. الگوی ایرانی در زمینه بنزین و برق و بسیاری از صنایع به خودکفایی رسیده است و به کشور‌های همسایه برق و بنزین صادر می‌کند و بیش از 90 درصد نیاز‌های دارویی خود را برطرف می‌کند و به کشور‌های دیگر دارو صادر می‌کند. لبنان عوامل و امکانات و شرایط تبدیل شدن به الگوی ایرانی را ندارد و شما اطمینان داشته باشید چنین مسئله‌ای مطرح نیست. اگر کسی از ایران به برادران لبنانی خود کمک می‌کند این جای تشکر دارد نه جای شک و تردید.

موافقت ایران با فروش بنزین به لبنان، فداکاری بزرگی است 
دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه افزود: شنیده ام که برخی از شخصیت‌ها می‌گویند مقاومت می‌خواهد لبنان را به نمونه ایرانی تبدیل کند. حالا اگر کسی به لبنانی‌ها بگوید که کشور دوستی مانند ایران وجود دارد که به ما بنزین، گازوئیل و فرآورده‌های نفتی می‌دهد و دیگر نیاز‌های ما را با دریافت لیره لبنان در اختیار ما قرار می‌دهد آیا نباید این را بپذیریم؟ ما از آن‌ها می‌خواهیم به ما کمک کنند درحالی که خودشان به ارز و دلار و یورو نیاز دارند. زمانی که ایران می‌پذیرد که به لبنان، بنزین و مازوت و فرآورده‌های نفتی را با لیره لبنان بفروشد، این فداکاری بزرگی است.

سيد حسن نصرالله ادامه داد: این چه ارتباطی به این دارد که بخواهند الگوی ایران و الگوی اقتصادی ایران را در لبنان پیاده کنند. اصلا این دو مسئله چه ارتباطی به هم دارد؟ این‌ها تنها تلاش برای ایجاد تنش و نگرانی و تشکیک است. ما مشکلی نداریم، شما بروید از کشور‌های دوست خود بنزین، نفت و گازوئیل و مواد پتروشیمی و مواد غذایی را با لیره لبنان وارد کنید و اصلا نگران ما هم نباشید چرا که ما شما را متهم نمی‌کنیم که می‌خواهید الگوی آن‌ها را در لبنان پیدا کنید البته اگر الگویی داشته باشند. 

ما در نبرد کشاورزی و صنعت، هر جایی که باید حضور داشته باشیم حضور خواهیم داشت

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنرانی خود درباره تحولات لبنان و منطقه گفت: کشاورزی و صنایع به منزله اکسیژن و آب برای مردم است. باید معادله را تغییر دهیم به این معنا که باید به تولید روی بیاوریم. ما در لبنان آب و هوای مناسب، طبیعت خوب و رودخانه‌های (فراوانی) داریم و به تصمیم، اراده و روحیه کار (در زمینه کشاورزی) نیاز داریم. ما در حزب الله از لبنانی‌ها می‌خواهیم تا بخش کشاورزی و صنایع را احیا کنند. من امروز می‌خواهم اعلام کنم که ما در حزب الله این تصمیم را گرفتیم که این حزب با همه توان بشری و مالی و روابط و ائتلافاتی که دارد در کانون این رویارویی و چالش و نبرد قرار بگیرد. ما می‌خواهیم با همه همکاری کنیم.

سید حسن نصرالله افزود: همانطور که آزادسازی خاک لبنان نبرد لبنان است، رویارویی با فروپاشی و گرسنگی هم نبرد لبنان است و هر جا که لازم باشد حضور داشته باشیم، حاضریم، همان طور که هر جا که لازم بود، حضور داشیم و پیروز شدیم و برتر بودیم. در نبرد مقاومت و آزادسازی همین اتفاق افتاد و در رویارویی با همه گروه‌های تکفیری تروریستی نیز همین اتفاق افتاد و در برابر همه توطئه‌هایی که می‌خواهد خود را بر منطقه ما تحمیل کند - از خاورمیانه جدید گرفته تا طرح‌های دیگر - نیز همین اتفاق افتاد.

در هر چالشی که مشخص کردیم باید در این میدان باشیم، در آن حضور داشتیم و به پیروزی رسیدیم. امروز به شما می‌گویم ما در نبرد کشاورزی و صنعت، هر جایی که باید حضور داشته باشیم حضور خواهیم داشت و این میدان جدیدی است که باید در آن حضور داشته باشیم. به تعبیر دیگر، همه ما باید کشاورز شویم و همه ما باید صنعتگر شویم حتی اگر با امکانات موجود باشد. ما باید به جهاد کشاورزی و صنعتی، مقاومت کشاورزی و صنعتی، نهضت کشاورزی و صنعتی برویم.

ما باید تهدید را به فرصت تبدیل کنیم 
سید حسن نصرالله گفت: امروز لبنان و دولت لبنان با تهدید مواجهند، تهدید فروپاشی و سقوط اقتصادی و گرسنگی. این‌ها خطرناکترین تهدیداتی است که یک ملت یا کشور ممکن است با آن مواجه شود. آیا باید برابر تهدید تسلیم شویم یا باید تلاش کنیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم؟ من به همه لبنانی‌ها می‌گویم ما دولت و ملت لبنان می‌توانیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و حتی این تهدید می‌تواند برای ما مناسب باشد تا اقدامات بسیار مهمی نه فقط برای نجات لبنان بلکه برای قرار دادن لبنان در مسیر درست به طرف ثبات و قدرت اقتصادی انجام دهیم و از سیاست‌های اشتباه گذشته خارج شویم. لبنان باید خود زمام مسائل را به دست بگیرد و پس از آن کمک دیگر کشور‌ها همچون چین را خواستار شود و اینطور نباشد که منتظر کمک دیگران باشد. 

نگاه به شرق به معنای قطع ارتباط با غرب نیست

بار‌ها اشاره کردیم که برای حل مشکل اقتصادی باید به شرق بنگریم البته این به این معنا نیست که به غرب پشت کنیم. اما سوال من این است که اگر خود آن‌ها اکسیژن را از شما قطع کردند چه کار می‌کنید، باید بمیرید و نباید به دنبال اکسیژن باشید برای زنده ماندن. ما نمی‌خواهیم هیچ اکسیژنی را از هیچ احدی در لبنان قطع کنیم و همه ملاحظات عقیدتی و ایدئولوژیک و جهادی و سیاسی خود را کنار می‌گذاریم به جز مسئله اسرائیل را و می‌گوییم لبنان به روی همه باز است تا از این مرحله دشوار عبور کنیم».

تنها کمک اسرائیل را نمی‌پذیریم و هر کشوری در جهان که آمادگی کمک به لبنان را دارد، آن را می‌پذیریم. وضع اقتصادی که لبنانی‌ها در آن به سر می‌برند به همکاری و همیاری همگانی و اخلاص همه نیاز دارد. 

سید حسن نصرالله گرسنگی را خطرناک ترین تهدید برای لبنان توصیف کرد و از مردم و دولت لبنان خواست تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند و افزود: هر کشوری که آمادگی کمک به لبنان را دارد باید زمینه برای آن فراهم شود. 

خشم آمریکایی‌ها از آمادگی چین برای سرمایه گذاری در لبنان، نشانه موثر بودن این طرح است
دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به آمادگی چین برای سرمایه گذاری در لبنان گفت: چین به دولت لبنان پیشنهاد کرد شرکت‌های چینی آماده سرمایه گذاری میلیارد‌ها دلار در لبنان هستند. اقدام طبیعی این است که لبنان اقدام کند نه اینکه منتظر باشد تا چین بگوید، شما به عنوان مسئول در دولت لبنان، کشوری که در معرض تهدید و خطر قرار دارید باید پیش قدم شوید و از چین بخواهید بیاید و شرایط و شروط آن را جویا شوید. برخی لبنانی‌ها حتی نیت و آمادگی چین را زیر سوال بردند و گفتند چین با آمریکا مشکل دارد برای همین به لبنان نمی‌آید.

سید حسن نصر الله در ادامه افزود: همین که مسئله چین مطرح شد و واکنش غضبناک آمریکا را مشاهده کردیم، از پمپئو تا شنکر (معاون وزیر امور خارجه آمریکا) و برخی معاونان در وزارت امور خارجه آمریکا تا سفیر آمریکا در لبنان. خشم آمریکا از اقدام چین برای خارج شدن لبنان از بحران اقتصادی نشانه مفید بودن (طرح چین) است. آمریکایی‌ها با تهدید و وعده و وعید مانع هر گونه حل بحران در لبنان هستند. اگر پیشنهاد چین مفید و جدی نبود آمریکایی‌ها به هم پیمانان و دوستان یا ایادی خود در لبنان متوسل نمی‌شدند تا علیه طرح چین کمپین به راه بیندازند. آن‌ها برای ترساندن لبنانی‌ها مستقیم وارد عمل شدند و تهدید کردند تا مانع حضور چین شوند. این نشان می‌دهد که این دری است که باز شده است تا لبنان را از محاصره آمریکا خارج کند.

انتقاد سیدحسن نصرالله از سکوت دولت لبنان برابر اتهامات سفیر آمریکا به حزب الله 
سيد مقاومت در ادامه سخنرانی خود درباره تحولات لبنان و منطقه گفت: بدتر و خطرناکتر اینکه سفیر آمریکا در شبکه‌های تلویزیونی لبنانی و عربی و غیرعربی به یک گروه وزین لبنانی حمله می‌کند. حزب الله، یک حزب بزرگ لبنانی است که محبوبیت زیادی دارد، در مجلس نمایندگان نماینده دارد و در عرصه سیاسی مشارکت دارد آن وقت سفیر آمریکا هر روز مصاحبه می‌کند و به حزب الله تهمت‌های ناروا می‌زند و آن را تروریست و سارق و قاچاقچی مواد مخدر و از این نوع مسائل متهم می‌کند و ما شاهد آن هستیم که حکومت ساکت است و حتی یک کلمه حرفی نمی‌زند.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: مسئله خطرناک‌تر اینکه سفیر آمریکا، لبنانی‌ها را علیه یکدیگر تحریک می‌کند. سفیر آمریکا نزد رهبران لبنانی می‌رود و آن‌ها را ضد حزب الله و هم پیمانان مقاومت تحریک می‌کند. لبنان را به سمت درگیری و فتنه و جنگ داخلی سوق می‌دهد. آیا برابر این اقدامات می‌توان سکوت کرد؟ این در حالی است که سفارت آمریکا در همه سیاست‌های تحریمی و محاصره و تهدید و جلوگیری از ورود دلار به لبنان و ممانعت از سرمایه گذاری در لبنان و ترساندن شرکت‌ها و کشور‌ها و دولت لبنان و مسئولان لبنانی نقش دارد و این کاری است که سفارت لبنان به صورت شبانه روزی انجام می‌دهد. سفیر لبنان همه این کار‌ها را انجام می‌دهد و لبنانی‌ها تماشاگر هستند.

امروز در جهان وحشی‌تر و ظالم‌تر از دولت آمریکا نداریم
به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، سید حسن نصرالله در ادامه گفت: شاهد بودیم که در این میان، یک قاضی شریف و شجاع و ملی، اقدامی حقوقی درباره تحرکات سفیر آمریکا انجام داد. کاری به حقوقی بودن یا نبودن یا قانونی بودن یا نبودن این تصمیم ندارم، اما همین که یک قاضی لبنانی تصمیمی از این دست اتخاذ می‌کند نشان می‌دهد در لبنان قضات شریف و ملی و شجاع وجود دارند.

وي افزود: قاضی محمد مازح بر اساس احساس مسئولیت و درک خود این تصمیم را گرفت که سفیر آمریکا، به اقدامات تحریک آمیز دست می‌زند و متهم می‌کند و اهانت می‌کند و به طرف ایجاد فتنه حرکت می‌کند و به ملت لبنان تعرض می‌کند. من شخصا می‌گویم که به قاضی محمد مازح و امثال این قاضی افتخار می‌کنم. هر شخص ملی شریف و شجاع که در این زمان دشوار جرات می‌کند و برابر سیاست‌های آمریکا و دولت‌های آمریکایی می‌ایستد افتخار می‌کنیم چرا که بهترین جهاد، کلام حقی است که برابر سلطان ظالم گفته شود. امروز در جهان وحشی‌تر و ظالم‌تر از دولت آمریکا نداریم. ما به عنوان حزب الله و نمایندگان ما در مجلس از وزارت خارجه می‌خواهیم سفیر آمریکا را فرا بخواند و او را وادار به پایبندی به توافقات بین‌المللی کند.

سفیر آمریکا حق دخالت در امور داخلی لبنان را ندارد
دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: در ماه‌های گذشته شاهد آن بودیم که سفیر آمریکا به جای آنکه به معاهدات بین‌المللی پایبند باشد، جوری رفتار می‌کند که انگار همه لبنان تحت تسلط اوست و باید از او بترسند و به او گوش کنند. او چه حقی دارد که در مورد مسائل مالی در لبنان صحبت می‌کند و می‌گوید باید فلان شخص را به عنوان معاون رئیس بانک مرکزی انتخاب کنید؟ در کشور همه می‌گویند که اگر درخواست فلانی را انجام ندهید از پول خبری نیست، آیا این رفتار آمریکا با کشوری مستقل مانند لبنان است یا رفتاری با یک مستعمره؟ همچنین از سفیر آمریکا نقل کرده اند که او هفته گذشته گفته است این دولت تمام است و باید کنار برود و استعفا کند.

سيد مقاومت تاکيد کرد: مردم لبنان هستند که دولت را مشخص می‌کنند، مجلس نمایندگان لبنان است که دولت را انتخاب می‌کند نه سفیر آمریکا و نه وزارت خارجه آمریکا. سفیر آمریکا و وزارت خارجه آمریکا این حق را ندارد که درباره دولت لبنان صحبت کنند. حتی فراتر از این، از ترکیب دولت آینده احتمالی لبنان صحبت می‌کنند. آیا صحبت آن‌ها درباره دولت لبنان و شرایط آن دخالت آشکار در امور داخلی لبنان نیست؟

اجرای طرح الحاق کرانه باختری پیامد‌های خطرناکی برای لبنان دارد 
دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود درباره تحولات لبنان و منطقه گفت: خطرناک‌ترین مسئله‌ای که درحال حاضر در جریان است مسئله الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به رژیم اشغالگر است و ملت فلسطین در این رویارویی با همه گروه‌ها و نیرو‌های خود تنها ایستاده است. ما با رهبران مختلف فلسطینی و گروه‌های فلسطینی در تماس هستیم. روز گذشته نامه‌ای از برادر عزیزم، استاد اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس دریافت کردم. ما با بقیه رهبران در تماس هستیم.

سيد حسن نصرالله افزود: آنچه می‌خواهم بگویم و بخواهم این است که مطمئنا مشغول بودن به وضعیت اقتصادی و معیشتی موجب نمی‌شود ما لبنانی‌ها این مسئله را فراموش کنیم. باید در کنار برادران فلسطینی، دولت، ملت و مقاومت فلسطین باشیم. نتیجه این توطئه خطرناک نه تنها فلسطین و ملت فلسطین را هدف قرار می‌دهد بلکه پیامد‌های آن خطرناک‌ترین پیامدی خواهد بود که لبنان را هدف قرار داده است. در سطح منطقه نیز همه باید صدای خود را بلند کنند و موضع گیری کنند و با رهبران فلسطینی و گروه‌های فلسطینی برای همکاری با آن‌ها در تماس باشند و باید با هر چیزی که می‌توانند، با طرح الحاق مقابله کنند. همانطور که در گذشته در کنار ملت فلسطین بوده ایم باید این حمایت را افزایش دهیم چرا که در لحظه‌ای حساس و تاریخی و سرنوشت ساز قرار داریم.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


چهار شنبه 18 تیر 1399 - 7:36:44