دسر اُم علی ، دسر خوشمزه عربی-مصری

یک شنبه 21 اردیبهشت 1399 - 16:29:55
دسر اُم علی ، دسر خوشمزه عربی-مصری

تهران_الکوثر: یکی از دسرهای خوشمزه ای که در اکثر کشورهای عربی مخصوصا دبی مورد استقبال هستش دسر ام علی است.

تهران- الکوثر: دسر ام علی در بیشتر مناسبت های کشور دبی مثل عید فطر، جشن ها و غیره درست می شود. در دبی هیچ جشنی بدون یک یا دو کاسه ام علی برگزار نمی شود.

این دسر مناسب سفره های افطار ماه رمضان می باشد. امروز قراره آموزش دسر ام علی (Umm Ali) را داشته باشیم و این ماه فرصت خوبی برای درست کردن این دسرمی باشد.

داستان نام گذاری اسم ام علی برای این دسر خوشمزه

در زمان های دور ام علی (که زن اول یکی از سلاطین مصر بوده است) بعد از مرگ سلطان چون مادر پسر ارشد سلطان بوده؛ قدرت را به دست میگیرد. اما زن دوم سلطان هم قصد داشته که پسر خودش را به سلطنت برساند ام علی خبردار می شود. وقتی که رقیبش حمام می رود  دستور می دهد کنیزانش او را به قتل برسانند. بعد هم جشنی می گیرد و این دسر را در کل شهر پخش می کند. به همین دلیل این نام برای دسر ام علی (Umm Ali) انتخاب شده است.

مواد لازم دسر ام علی

برای درست کردن دسر ام علی به مواد زیر نیاز داریم

- خمیر فیلو (خمیر هزارلا) یا خمیر پاف پستری یا کروسان (۳ورق)

- شکر ۱۰۰ گرم

- شیر ۵۰۰ میلی لیتر

- کشمش ۲۵ گرم

- بادام پوست گرفته ۲۵ گرم

- خامه ۱۲۵ گرم

- پودر پسته یا خلال پسته ۲۵ گرم

- پودر نارگیل به اندازه لازم

طرز تهیه دسر ام علی

اگر از کروسان آماده استفاده می کنید که نیازی به انجام این مرحله ندارید. اما اگر خمیر فیلو یا خمیر پاف پیستری استفاده می کنید این مرحله را اول باید انجام بدید. خمیر را ابتدا چرب کرده و روی کاغذ روغنی داخل سینی بگذارید. به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه تا زمانی که طلایی شود در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد یا ۳۵۶ در جه فارنهایت بذارید.

در ماهیتابه یا یک ظرف دیگر شیر و شکر را بچوشانید به طوری که کاملا حل شود. در بعضی از رسپی ها همزمان که شیر و شکر می جوشد بادام و کشمش را اضافه می کنند. اما بعضی از رسپی هایی که مطالعه کردم نیازی نیست بادام و کشمش را همون لحظه به شیر اضافه کنید. که این بستگی به خودتون هم داره و اختیاری است.

اگر دوست دارید که غلظت شیرشما  مقداری هم بیشتر باشد می توانید دو قاشق غذاخوری شیر خشک هم اضافه کنید. البته در رسپی خود کشورهای عربی این کار رو نمی کنند.

مرحله نهایی دسر ام علی

وقتی که نون شما آماده شد بگذارید کاملا سرد شود و بعد با دستانتان آن خورد کنید. درظرفی دیگر که مناسب فر است  اول نان خورد شده بریزید. بعد روی آن را با کشمش، هر مغزی مثل گردو، بادام، فندق و پسته دوست دارید بریزید. همه اینها کاملا سلیقه ای است و بستگی به شما دارد  اما تو رسپی اصلیش معمولا کشمش، بادام پوست کنده و پودر نارگیل میریزند.

بعد از این مرحله شیری که روی حرارت با شکر جوشاندید به موادتون اضافه کنید و در آخر هم خامه رو روی سطح کار بریزید. ظرف را به مدت ۲۰ دقیقه در دمای ۲۰۰ سانتی گراد یا ۳۹۲ درجه فارنهایت بگذارید.

زمانی که دسر ام علی آماده شد می تونید روش رو با پودر پسته و هر چیزی که شما دوست می دارید تزئین کنید. این دسر معمولاً به صورت گرم سرو می شود. به همین سادگی و خوشمزگی می تونید این دسر رو هر وقت دوست داشتید درست کنید.

***نوش جان***
 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 21 اردیبهشت 1399 - 13:59:13