وزیر سابق اطلاعات عربستان از انگیزه های ترور ملک فیصل پرده برداشت

سه شنبه 9 اردیبهشت 1399 - 13:38:2
وزیر سابق اطلاعات عربستان از انگیزه های ترور ملک فیصل پرده برداشت

تهران- الکوثر: رئیس سابق اطلاعات عربستان فاش کرد که انگیزه قاتل از ترور پدرش (ملک فیصل) در سال ۱۹۷۵ میلادی مسائل فردی بود، اما در عین حال برخی از دلایل این انگیزه به سیاست‌های او نیز مرتبط بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  "ترکی الفیصل" طی سخنانی در برنامه "اللیوان" شبکه عربی "روتانا "، جزئیات جدیدی درباره ترور پدرش "ملک فیصل بن عبدالعزیز"  را فاش کرد و گفت: بنابر تاکید " ملک خالد بن عبدالعزیز " موظف در انجام تحقیقات برای ترور ملک فیصل شدم و در آن زمان ما با همه منابع موجود در داخل و خارج کشور تماس برقرار کردیم.  

رئیس پیشین اطلاعات عربستان افزود: شاهزاده " نایف بن عبدالعزیز" وزیر وقت کشور و " عمر شمس " مدیر اطلاعات وقت، در این تحقیقات شرکت داشتند و ارتباط با دستگاه‌های خارجی که در همه زمینه‌ها با عربستان رابطه داشتند، برقرار شد.  

این شاهزاده سعودی اضافه کرد که پس از ۲ ماه بررسی  و تحقیقات داخلی و خارجی به این نتیجه رسیدند که ترور ملک فیصل یک عمل فردی بوده و هیچ طرف خارجی در این ترور دخالت نداشته است. 

فیصل در پاسخ به سوالی درباره اطلاعات قبلی در خصوص عملیات ترور دفتر ارتباطات خارجی عربستان که در آن زمان در آنجا کار می‌کرد، تاکید کرد که در این مورد هیچ اطلاعاتی ندارد. 

وی به این پرسش که آیا انگیزه‌های فردی برای ترور ملک فیصل مربوط به سیاست‌های وی بوده یا مسائل شخصی، پاسخ داد که جدایی بین این دو بسیار دشوار است، زیرا برخی مربوط به مسائل شخصی و برخی از آن‌ها مربوط به سیاستهای ملک فیصل بود. 

ترکی الفیصل با ذکر خاطراتی از پدرش و زندگی او و تاثیرش بر وی، مشارکت ملک عبدالعزیز در تاسیس دولت و متحد کردن کشور در در زمانی که جوان بود را یاد آور شد و  گفت: اولین نبردی که ملک فیصل با پدرش عبدالعزیز در آن شرکت داشت، او ۱۱ ساله بوده است و بعد از اینکه جنگ پایان یافت، او سر خود را روی صخره‌ای بر زمین گذاشت و خوابید و این شیرین‌ترین خواب زندگی‌اش بود.  

در  ۲۵ مارس ۱۹۷۵ در حالی که ملک فیصل، عبدالمطلب الکاظمی وزیر نفت کویت را در دفتر کارش در دربار به حضور پذیرفته بود، از سوی پسر برادرش شاهزاده " فیصل بن مساعد بن عبدالعزیز آل سعود"  مورد سوء قصد قرار گرفت و با ضرب گلوله که یکی از آن‌ها به قلبش اصابت کرده بود، ترور شد و درگذشت.   

رابطه با ایران 

وی درباره پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط شاه در ایران گفت که من انتظار سقوط شاه ایران را به راحتی نداشتم .

ترکی الفیصل بدون اشاره به مواضع منفی کشورش علیه انقلاب نوپای ایران از جمله کمک به صدام برای حمله به ایران و ادامه جنگ تحمیلی 8 ساله ، ادعا کرد که رویکرد عربستان در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همکاری با امام خمینی (ره) بوده است .

عربستان و اخوان المسلمین

رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی گروه اخوان المسلمین را قابل اعتماد ندانست و افزود: زیرا این گروه می‌خواهند در عربستان فعالیت کنند اما در سایه بیعت رهبرشان و نه ولی الامر باشند. 

وی با اشاره به اینکه همراه با کمیته‌ای که به سفارش پادشاه عربستان تشکیل شده بود قبل از جنگ عراق علیه کویت با هیاتی از خوان المسلمین در جده دیدار کردم، اظهار داشت:  به رغم اینکه کویت از اخوان المسلمین حمایت می‌کرد اما آن‌ها از حمله عراق به کویت حمایت می‌کردند.  

منزه جلوه دادن دستگاه امنیتی

ترکی الفیصل افزود: در عربستان مرسوم بود که نام مدیر اطلاعات را اعلام نکنند اما وقتی به عنوان رئیس اطلاعات منصوب شدم اجازه دادم نام من در بیانیه رسمی دربار سلطنتی اعلام شود و این موضوع حتی در رسانه‌ها نیز اعلام شد و من به دنبال ایجاد سیستم اطلاعاتی عمومی بودم زیرا سیستم اطلاعاتی یک صفحه است و برای اطمینان از پاکیزگی کار و جلوگیری از سوء استفاده تأسیس شده است.  

 ترکی الفیصل ادعا کرد که رویکرد کشورش پیروی از شریعت اسلامی است و سیستم اطلاعاتی و قدرتهای آن اجازه ترور کسی را در جهان نمی دهد و تنها نقش آن به دست آوردن اطلاعات و استخدام منابع و ارتباط آن‌ها با مقامات است. 

وی افزود: ملک فیصل علاقه مند به اقناع مخالفان دولت که در خارج زندگی می‌کردند و بازگشت آن‌ها به کشور بود و این راهبرد توسط وزارت کشور، نمایندگان پادشاه و اطلاعات عمومی پیگری می‌شد و این تلاش‌ها برای بازگشت برخی افراد به کشور موفقیت آمیز بود.

ادعای مدارا با مخالفین مقیم خارج در حالی از سوی این مقام سعودی بیان می شود که مهر ماه سال 96 یکی از معتدل ترین مخالفین این کشور به نام جمال خاشقچی که برای انجام کار اداری به کسنولگری این کشور در استانبول مراجعه کرده بود به طرز فجیعی به قتل رسید .

طی هفته اخیر هم عبدالله الحامد یکی دیگر از مخالفین این کشور که از سال 2013 زندانی بود  به دلیل خودداری مقامات زندان از رسیدگی بهداشتی و درمانی در زندان درگذشت .

دخالت در امور افغانستان 

رئیس سابق اطلاعات عربستان اینکه گفته می‌شود دستگاه اطلاعاتی در عربستان و دستگاه اطلاعاتی آمریکایی در افغانستان توسط سازمان تروریستی القاعده پایه ریزی شده است را رد کرد و افزود: نقش اطلاعات عربستان در افغانستان حمایت از تلاش مجاهدان در برابر حمله شوروی و جلوگیری از گسترش این تهاجم به پاکستان بود.  

وی افزود: در این زمینه دستگاههای اطلاعاتی عربستان، آمریکایی و پاکستان با یکدیگر همکاری کردند و در آن زمان میلیونها مجاهد افغان در اردوگاه‌های پناهندگی در پاکستان جمع شدند و داوطلبان یا مجاهدین عرب به پناهندگان افغان خدمات ارائه می‌دادند و رهبران عرب القاعده با افغان‌ها در پیشاور گردهم آمدند و این سرآغاز تشکیل سازمان تروریستی القاعده به ویژه با شروع جنگ داخلی در افغانستان بود و اطلاعات عربستان و آمریکا هیچ نقشی در این زمینه نداشتند. 

ملاقات با بن لادن

الفیصل درباره رابطه‌اش با اسامه بن لادن گفت: من با اسامه بن لادن هیچ رابطه‌ای نداشتم  اما به مناسبت‌هایی که سفارت عربستان سعودی در پاکستان دعوت کرده بود با او ملاقات کردم سپس زمانی که وی از ما درخواست همکاری و پیشتیبانی اطلاعاتی درباره یمن جنوبی داشت با او در جده ملاقات کردم زیرا در آن زمان مجاهدین عرب در یمن جنوبی رویکرد کمونیستی داشتند اما این درخواست را رد کردیم.  

وی اضافه کرد:  در سال ۱۹۹۵ " عمر البشیر " رئیس جمهور سابق سودان پیشنهاد داد که " بن لادن " را به شرط عدم پیگرد قانونی به عربستان تحویل دهد اما این پیشنهاد رد شد و بعدها به درخواست " عبدالله بن عبدالعزیز " ولیعهد وقت، من با ملا عمر به افغانستان رفتم تا درخواست عربستان مبنی بر تحویل گرفتن " بن لادن " برای محاکمه در ریاض را بدهم اما این موضوع نهایی نشد. 

همکاریهای اطلاعاتی
وی درباره تاسیس باشگاه سفارتی اطلاعاتی در عربستان نیز گفت: این باشگاه با توجه به کاهش نقش اطلاعات آمریکا در دهه هفتاد میلادی تاسیس شده است و شواهد نشان می‌دهد که برای هماهنگی اطلاعاتی سعودی‌ها با فرانسه، اروپا، مصر و تعدادی از کشورها برای مقابله با کمونیسم بوده است.  

الفیصل با اشاره به اینکه نشست‌های این باشگاه اطلاعاتی فقط در صورت لزوم انجام می‌شد، اظهار داشت:  زیرا این باشگاه برای دفع حمله کمونیست‌ها در خاورمیانه، آفریقا و سایر نقاط جهان از جمله کنگو، جیبوتی، حبشه و دیگران تشکیل شد و تنها دو یا سه سال به طول انجامید. 

روابط با آمریکا

رئیس سابق اطلاعات عربستان درباره کار خود به عنوان سفیر عربستان در آمریکا و اینکه گفته می‌شود دلیل ترک این مقام، اختلاف با مقام‌های آمریکایی بوده است، گفت: من یک سال و نیم به عنوان سفیر عربستان در آمریکا کار کردم و در این مدت از ۳۹ ایالت بازدید و تلاش‌های زیادی کردم و این تلاش‌ها تمام انرژی‌های من را خسته کرد و من هیچ اختلافی با واشنگتن یا دولت وقت ریاض نداشتم و ترک آمریکا به خاطر اختلاف با آمریکایی‌ها نبود.  

وی ادامه داد:  من معتقدم که بزرگترین دشمن عربستان در آمریکا لابی صهیونیست است و آن‌ها در هر نقطه از ایالات متحده پخش هستند و من از آنچه آن‌ها به عنوان عادی‌سازی روابط از ما می‌خواهند متعجب هستم و سخنان من از این موضع است که باید از ابتکار عمل عرب که ابتکار ملک عبدالله (پادشاه سابق عربستان) برای یک راه حل عادلانه فلسطین استفاده شود. 

ترکی الفیصل ادامه داد:  این چیزی است که من در رسانه‌ها به اسرائیلی‌ها و در جلسات مجامع بین المللی با شخصیت‌های اسرائیلی و هر کس که ادعا می کند کشور (عربستان) از  آرمان فلسطین حمایت نمی‌کند و به کشور حمله می‌کنند، میگویم. رئیس سابق اطلاعات عربستان در خصوص ارتباطش با بیل کلینتون اظهار داشت:  بیل کلینتون همکللاس من در دانشگاه جورج تاون در آمریکا بود و روابط من با او زمانی تقویت شد که او رئیس جمهور آمریکا و من رئیس اطلاعات عربستان بودم. 

الفیصل درباره انتخاب یک زن به عنوان سفیر عربستان در آمریکا هم گفت:   " ریما بنت بندر " صالح و بهترین گزینه برای سفیری عربستان در آمریکا است و او به رغم دشواری‌هایی که اکنون با اتفاقاتی که در آمریکا رخ می‌دهد، مواجه است اما می‌تواند نقش مناسبی را بازی کند.  


سه شنبه 9 اردیبهشت 1399 - 13:14:26