بلومبرگ: عربستان تا سال‌ها یک بدهکار بزرگ باقی خواهد ماند

یک شنبه 31 فروردین 1399 - 18:35:32
بلومبرگ: عربستان تا سال‌ها یک بدهکار بزرگ باقی خواهد ماند

تهران- الکوثر: آمارهای سرمایه گذاری های اخیر نشان می دهد عربستان دیگر کشور سابق نیست. عربستان سعودی برای آنکه سرمایه گذاران را به ادامه وام‌دهی به این کشور متقاعد کند، ولخرجی‌های زیادی انجام داده است. ریاض اخیرا به خرید شرکت‌های نفتی، کشتی‌ها و تیم فوتبال پرداخته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  در یک ماه گذشته صندوق ثروت ملی عربستان مبالغی را برای خرید یا برنامه‌ریزی خرید ۲.۸ درصد سهام شرکت کشتی‌سازی کارنیوال، حدود ۸۰ درصد سهام باشگاه فوتبال نیوکاسل و هلدینگ‌های رویال داچ شل، توتال اس‌ای،  انی‌اس‌پی‌ای و اکوئینور‌ ای‌اس‌ای هزینه کرد. 
جای نگرانی است که معقول‌ترین خرید این فهرست، خرید تیم رده ۱۳ لیگ برتر انگلیس باشد!!  همانگونه که این کشور  ماه گذشته سهام شرکت کشتی سازی کارنیوال را خریداری کرد و سپس  ارزش آن  حدود یک سوم کاهش یافت!! 
کشوری مانند عربستان که خود ذخیره نفتی عظیمی در اختیار دارد نباید دیگر پول خود را صرف خرید نفت بیشتر کند. سهام‌دار کنترلی  شرکت بزرگ نفتی  اکوئینور نروژ سال گذشته به صندوق بازنشستگی خود دستور داد، سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز را واگذار کند تا اینگونه ثروت دولت در برابر کاهش دائمی قیمت نفت آسیب پذیر نباشد. اما عربستان سعودی دقیقا برعکس عمل کرد.
سرمایه‌گذاری‌های عربستان در بخش‌های غیرنفتی هم چندان موفق نبوده است. به عنوان مثال سرمایه ۵.۳ میلیارد دلاری عربستان در شرکت فن‌آوری‌های اوبر اکنون کمتر از ۲ میلیارد دلار ارزش دارد. سهامی که ریاض در سال ۲۰۱۵ در شرکت مهندسی و ساختمانی کره جنوبی خرید نیز بیش از دو سوم ارزش خود را از دست داده است.
تا سال ۲۰۱۴، سال‌ها بهره‌گیری از سود سرشار فروش نفت موجب شده بود رژیم ریاض به سرویس هنگفتی دست یابد . از آن زمان کاهش قیمت‌ها و هزینه کردن‌های بی‌وقفه، با سرعتی خیره کننده ثروت عربستان سعودی را کاهش داد. صندوق بین‌المللی پول گزارش داد بدهی عربستان امسال به میزان ۱۹ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود. این رقم سال آینده به ۲۷ درصد و تا سال ۲۰۲۲ احتمالا به ۵۰ درصد خواهد رسید.

اگر کاهش فوق‌العاده بودجه یا افزایش شدید قیمت نفت اتفاق نیفتد، به احتمال زیاد  عربستان تا سال‌های قابل پیش‌بینی همچنان یک بدهکار خالص باقی بماند. علیرغم ولخرجی های زیاد ریاض، برخی نشانه‌ها از آن حکایت دارد که ریاض خطر را احساس کرده است
 با اینکه اعلام آتش‌بس هفته گذشته در جنگ یمن، به لحاظ بشردوستانه ارزیابی شده اما این کار از لحاظ کاربردی برای عربستان نیز ضروری بود. هزینه‌های نظامی عربستان سعودی بعد از آمریکا و چین در رده سوم جهان قرار دارد و مبلغ غیرعادی ۸.۸ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می‌شود.


یک شنبه 31 فروردین 1399 - 16:48:50