مسجد جامع مسکو ، یکی از بزرگترین مساجد اروپا

سه شنبه 26 فروردین 1399 - 18:24:23
مسجد جامع مسکو ، یکی از بزرگترین مساجد اروپا

تهران_الکوثر: در ادامه با یکی از بزرگترین و زیباترین مساجد اروپا و کشور روسیه آشنا خواهیم شد.

تهران- الکوثر: مسجد جامع مسکو یکی از بزرگ ترین مساجد روسیه محسوب می شود، این مسجد با حضور رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و همچنین طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، محمود عباس رهبر فلسطینی و همچنین هزاران نفر از مسلمانان که در مسکو گرد هم آمده بودند، افتتاح گردید.

مسجد جامع مسکو در سال 1904 ساخته و در سال 2011 بازسازی کامل شد. مساحت این مجموعه بعد از بازسازی 20 برابر افزایش یافته و در حال حاضر محیطی بالغ بر 19.000 متر مربع را شامل می شود که ظرفیتی معادل 10000 نفر را در خود جای می دهد. این مسجد دارای هفت آسانسور با تهویه مطبوع است و گنبدی با ارتفاع 46 متر و قطر 37 متر دارد. از دیگر عناصر مسجد جامع مسکو می توان به منبر و مناره ی 72 متری و منحصر به فرد آن که از جنس شیشه و زیورآلات روسی است و همچنین نورافشان بزرگ سالن اصلی، هنر دست هنرمندان روس، که جلوه ی خاصی به این مسجد داده اشاره کرد.

محمود عباس در مراسم افتتاحیه ی این مسجد گفت: "ساخت مسجد بزرگ مسکو تأییدیه ای بر اهمیت دادن روسیه به جهان عرب و مسلمانان است و همین امر این کشور را به موقعیت های بالاتر در جهان می رساند." همچنین وی افزود که امیدوار است این مسجد به محلی برای عبادت و مرکز گسترش روحیه ی همزیستی مسالمت آمیز ادیان و مردم مبدل شود.

طیب اردوغان نیز در این مراسم به ذکر این مسئله که روسیه یک همسایه ی خوب برای کشورهای اطرافش محسوب می شود پرداخت و خاطر نشان کرد که این مراسم و این مکان نمونه ی زنده ای برای درک همزیستی مسالمت آمیز مردم مختلف باریشه های مذهبی و قومیتی مختلف است و در ادامه صحبت های خود افزود که روسیه می تواند نمونه ی خوبی برای الگوبرداری دیگر کشورها و ملل متحد باشد.

بازسازی این مسجد هزینه ای بالغ بر 170 میلیون دلار در برداشت که این هزینه توسط گنجینه ی پدری تاجر معروف روسی سناتور سلیمان کریموف Senator Suleyman Kerimov تأمین شد و همچنین محمود عباس، رهبر فلسطینی نیز به نمایندگی از کودکان فلسطینی 26000 دلار به این مجموعه اهدا کرد.

دیوارها و سقف های این مسجد توسط صنعتگران ترکیه حکاکی شده و گنبد و غرفه ها با 12 کیلوگرم برگ طلا پوشانده شده اند. این گنبد طلا و دیگر گنبدهای طلایی کلیساها خط افق مسکو را تحت سلطه خود قرار داده اند. طبق ارزیابی های مختلف در طول تعطیلات رسمی مذهبی بالغ بر 100.000 نفر در خارج از دیوار این مسجد گرد هم می آیند و این امر موجب ازدحام بیش از حد در خیابان های اطراف مسجد می شود.


از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 26 فروردین 1399 - 16:48:21