بی‌توجهی آل خلیفه به نگرانی‌ جهان از پیامدهای شیوع کرونا در زندان‌ها

سه شنبه 26 فروردین 1399 - 16:28:41
بی‌توجهی آل خلیفه به نگرانی‌ جهان از پیامدهای شیوع کرونا در زندان‌ها

تهران- الکوثر: کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها یکی از نگرانی‌های عمده سازمان‌های بین‌المللی به‌ ویژه سازمان ملل متحد و مدافعان حقوق بشر است به همین دلیل این سازمان‌ها با هشدار نسبت به پیامدهای ناگوار شیوع کرونا در زندان‌ها از دولت‌ها خواسته‌اند تا زمینه آزادی زندانیان را فراهم کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  سازمان‌های یاد شده از ۶ کشور عربی و پادشاهی حاشیه خیلج فارس نیز خواستند تا در این شرایط، مخالفان سیاسی و همچنین کارگران خارجی زندانی را آزاد کنند اما تاکنون عربستان سعودی و بحرین از آزادی زندانیان سیاسی خود امتناع کرده اند.  

دولت بحرین در ماه گذشته اعلام کرد که ۹۰۱ زندانی را به دلایل بشردوستانه از زندان‌ها آزاد کرده است اما روزهای پس از آن مشخص شد که این زندانیان کارگران خارجی و محکومان جنایی هستند و هیچ‌یک از زندانیان سیاسی در بین آن‌ها حضور ندارند.  

این موضوع باعث شد تا گروه‌ها و چهره‌های شاخص سیاسی بحرین با صدور بیانیه‌هایی به بی‌توجهی رژیم آل خلیفه نسبت به مطالبات ملی و سازمان‌های بین‌المللی برای آزادی زندانیان عقیدتی و مخالفان سیاسی در بحرین واکنش نشان دهند و  با ابراز نگرانی شدید نسبت به سلامتی و امنیت این زندانیان از مقامات این کشور خواستار آزادی فوری آن‌ها شوند.  

ائتلاف جوانان ۱۴ فوریه بحرین ۱۶ فروردین امسال با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری زندانیان عقیدتی و سیاسی در  این کشور شد و  افزود که با توجه به شیوع بیماری کرونا ادامه حبس این افراد بسیار خطرناک است.   

ائتلاف جوانان ۱۴ فوریه بحرین با اشاره به اینکه هزاران زندانی عقیدتی که بیشتر آن‌ها  سالخوردگان و مبتلایان به بیماری‌های مزمن هستند در شرایط بهداشتی و بیماری سخت در زندان‌های آل خلیفه قرار دارند، بیان کرد: حاکمان آل خلیفه با فریب برخی کشورها به گونه‌ای وانمود می‌کنند که زندانیان را آزاد کرده‌اند اما این آزادی تعداد اندکی از زندانیان سیاسی را شامل شده است و بیشتر آزاد شدگان مجرمان جنائی و جنایتکار از ملیت‌های دیگر بودند و همچنان زندگی هزاران نفر از زندانیان سیاسی بحرین مورد بی‌توجهی قرار دارد.  

در این بیانیه با اشاره به اینکه موضع ائتلاف ۱۴ فوریه با اقدام ملی مقابله با ویروس کرونا  سازگار است، آمده است: لازم است که زندان‌ها بدون تاخیر از وجود همه زندانیان سیاسی خالی شوند و تصمیم‌های پزشکی بر تصمیم‌های امنیتی غلبه کند.  

آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر انقلاب بحرین و از علمای این کشور نیز ۱۵ فروردین امسال در بیانیه‌ای با اشاره به شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، آزادی زندانیان سیاسی این کشور را خواستار شد و به مقامات آل خلیفه هشدار داد که ورود ویروس کرونا به زندان‌های این کشور هرج و مرج امنیتی را به دنبال خواهد داشت و در صورت وقوع آن، عقل و زور قدرت مقابله با عواطف جوشان و خشمگین ناشی از شیوع کرونا در زندان‌ها را نخواهد داشت.  

همچنین شماری از علمای بحرین آزادی زندانیان سیاسی از زندان‌های این کشور پیش از وقوع اتفاق‌های ناگوار را خواستار شدند.  

در همین حال وزارت کشور بحرین روز گذشته (دوشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که تجهیزات لازم برای برقراری ارتباط تصویری بین بازداشت شدگان و خانواده‌های آن‌ها را میها خواهد کرد و برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بین زندانیان اقدمات جدی انجام خواهد داد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منامه پُست، اداره کل اصلاح و مددکاری از ادارات تابعه وزارت کشور بحرین افزود: برای تقویت اقدامات پیشگیرانه و محافظت از زندانیان در مقابله با ویروس کرونا و تامین سلامت آن‌ها، دولت با لغو بازدیدهای حضوری، برقراری ارتباط تصویری بین زندانیان و خانواده‌های آن‌ها را آغاز کرده است. 

اداره کل اصلاح و مددکاری بحرین اضافه کرد: ساختمان‌های زندان روزانه ضد عفونی و استریل می‌شوند و تجهیزات پزشکی و وسایل بهداشتی از جمله دستکش، مواد استریل و ماسک برای زندانیان فراهم شده است و کلیه ورودی‌های زندان به  وسایل اندازه‌گیری دما تجهیز شده‌اند. 

این بیانیه وزارت کشور بحرین در حالی صادر شده است که بسیاری از افراد زندانی در این کشور با اشاره به اینکه در شرایط بد بهداشتی و درمانی قرار دارند از سازمان‌های بین‌المللی و حقوقی خواستار دخالت در این موضوع و حمایت از زندانیان بحرین که با شیوع ویروس کرونا حیاتشان در خطر است، شده‌اند.  

 «سید یوسف المحافظه» معاون رئیس سازمان صلح برای دموکراسی و حقوق بشر بحرین ۱۸ فروردین امسال با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر از تعطیلی درمانگاه زندان مرکزی این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد. 

وی افزود: بازداشت شدگان در داخل زندان مرکزی بحرین تاکید می‌کنند که پس از خبر مبتلا شدن یکی از نگهبانان این زندان،  درمانگاه آن تعطیل شده و در این زمینه نگرانی‌هایی وجود دارد.  

معاون رئیس سازمان صلح برای دموکراسی و حقوق بشر بحرین با ابراز نگرانی شدید نسبت به سلامتی و امنیت بازداشت شدگان از مقامات این کشور خواستار آزادی فوری همه زندانیان شده بود.  

به گزارش ایرنا، با شیوع ویروس کرونا، تاکنون بیش از ۲۰۰ کشور جهان از جمله بحرین درگیر این بیماری شده و آمار مبتلایان به این ویروس در سراسر دنیا به بیش از یک میلیون و ۹۳۴ هزار نفر افزایش یافته است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت بحرین تاکنون یک هزار و ۳۶۱ نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و ۶ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.


سه شنبه 26 فروردین 1399 - 16:15:30