مهمترین محورهای امروز رسانه های عربی چاپ لندن درباره کرونا

شنبه 23 فروردین 1399 - 15:10:57
مهمترین محورهای امروز رسانه های عربی چاپ لندن درباره کرونا

تهران- الکوثر: رسانه‌های منطقه امروز نیز یکی از مهمترین تیترهای خود را به اخبار کرونا اختصاص دادند که در این میان موضوع آمار قربانیان آمریکا بیش از دیگر رویدادهای خبری به آن پرداخته شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، القدس العربی در مطلبی نوشت که از فضیلت‌های بیماری همه‌گیر کرونا با وجود تراژدی ناشی از آنکه وجدان انسانی را به دردمی‌آورد؛ این بود که باتبدیل کرونا به آسان‌ترین قربانی خود رؤیای دروغین آمریکا را برملا کرد و عمق ضعف سیستم بهداشتی این کشور را نشان داد تا جایی که در یکی از بیمارستان‌های نیویورک پزشکان به علت کمبود ماسک مجبور شدن با استفاده از کیسه زباله صورت خود را به پوشانند.

ایندیپندنت عربی هم با اشاره به بحران غزه نوشت: کرونا می‌تواند نظام‌های بهداشتی که به خوبی تجهیز شده‌اند را به زانو درآورد، حال فکر کنید این بیماری با غزه چه می‌تواند بکند؟

عربی ۲۱ نیز به این نکته مهم اشاره کرد: در صورت ادامه یافتن شیوع کرونا و تشدید مشکلات اقتصادی که ایجاد کرده است، سقوط برخی نظام‌های سیاسی در کشورهای عربی قابل پیش بینی است زیرا این نظام‌ها –مانند نظام مصر- نخواهند توانست موج گسترده اعتراضات مردمی را متوقف کنند.

مهمترین محورهای خبری رسانه‌های عربی (فرامنطقه ای) درباره ویروس کرونا به این شرح است:

در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲۱۰۰ نفر در آمریکا بر اثر ابتلاء به کرونا جان باختند و شمار قربانیان این بیماری در جهان به یکصد هزار نفر نزدیک شد.

-خوش بینی سازمان ملل به فروکش کردن کرونا در اروپا و نگرانی از شیوع گسترده این بیماری در آفریقا

-قدان شفافیت دولت‌ها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در دهه‌های گذشته موجب شده است با شیوع کرونا در این منطقه، مردم به آمار و ارقامی که دولت‌ها در خصوص شیوع کرونا ارائه می‌کنند اعتماد نداشته باشند به طوری که حتی اگر دولت‌ها واقعیت را درباره کرونا بگویند، مردم باور نمی‌کنند

ایندیپندنت عربی) – لندن:

کرونا می‌تواند نظام‌های بهداشتی که به خوبی تجهیز شده‌اند را به زانو درآورد، حال فکر کنید این بیماری با غزه چه می‌تواند بکند؟

-آکسفام هشدار داد بیماری کرونا نیم میلیارد نفر را در جهان گرفتار فقر خواهد کرد و ممکن است برخی کشورهای آفریقایی ثمره چندین دهه توسعه خود را از دست بدهند

-کرونا احتمال توازن قوا را در کشمکش‌ها در منطقه کشورهای عربی تغییر خواهد داد

-یورش اسرائیل به شهرهای فلسطینی و ادامه یافتن سیاست تخریب منازل فلسطینی‌ها، خطر کرونا را در مناطق فلسطینی تشدید می‌کند

عربی ۲۱ - لندن

با توجه به اینکه به زودی دارو و واکسنی برای مهار کردن کرونا در دسترس نخواهد بود و تعطیلی بخش‌های مختلف اقتصادی در کشورهای جهان نمی‌تواند مدت زیادی ادامه پیدا کند، برخی کشورها به استراتژی «مصونیت گروهی» برای مقابله با این بیماری فکر می‌کنند که به معنای بقا قوی‌تر و از دور خارج شدن ضعیف‌تر است.

در صورت ادامه یافتن شیوع کرونا و تشدید مشکلات اقتصادی که ایجاد کرده است، سقوط برخی نظام‌های سیاسی در کشورهای عربی قابل پیش بینی است زیرا این نظام‌ها –مانند نظام مصر- نخواهند توانست موج گسترده اعتراضات مردمی را متوقف کنند._

رأی الیوم- چاپ لندن

-حکومت‌های عربی با سرپوش گذاشتن بر آمار کرونا همچون همدست و متحد این ویروس در جنگ آن علیه بشریت عمل می‌کنند

العرب آنلاین (انگلستان)

کرونا رقابت ریاست جمهوری در آمریکا را از میان برد. دونالد ترامپ به آسانی در دور دوم انتخابات پیروز خواهد شد، بدون آنکه هزینه زیادی متحمل شود. ویروس کرونا این کار را انجام خواهد داد. ترامپ نه به علت عملکرد خوب خود در دور نخست ریاست جمهوری پیروز خواهد شد بلکه علت آن این است که سیاست دیگر مورد توجه و اهتمام مردم نیست بلکه زنده ماندن در این مرحله سخت برای آن‌ها مهم‌تر است.!

العربی الجدید (انگلستان)

علی رغم اینکه خوانش های اولیه به نظر خوش بینانه است و تولد نظام جدیدی را در جهان مژده می‌دهد که نکات منفی کمتری نسبت به نظام کنونی دارد؛ اما این نتایج نبرد علیه کرونا است که ماهیت واکنش‌ها را تعیین خواهد کرد و در صورت زیان شدید اقتصادهای غربی احتمالاً این مسئله به جنگ‌ها برای بدست آوردن ثروت بینجامد. بدون تردید تجدیدنظرهای سیاسی و فرهنگی زیادی رخ خواهد داد.

متفکرانی وجود دارند که باور دارند نئولیبرالیسم و سرمایه داری درنده‌خو به پایان می‌رسد و نظام جدیدی مبتنی بر همکاری بین المللی متولد می‌شود. اما نفع همه قطب‌ها در همکاری نیست و این مسئله موضع روسیه و چین را توضیح می‌دهد هنگامی که این قضیه در مجمع عمومی مطرح شد مسکو با مرتبط کردن آن به حقوق بشر مخالفت کرد.

القدس العربی (انگلستان)

-سیاستمداران و نویسندگان غربی زیادی باور دارند بسیاری از قوانین بی سابقه‌ای که در نظارت بر رفت و آمد مردم و ثبت آن با تکنولوژی جدید به ویژه در بحران کرونا در چین شاهد آن هستیم به زودی در غرب نیز مشاهده خواهیم کرد. به ویژه اینکه این فناوری‌های جدید باعث خواهد شد دولت‌ها قدرت بیشتری نسبت به قبل در نظارت بر مردم با روشی بی سابقه در تاریخ داشته باشند. اینجا نقش نسل پنجم ارتباطات سیّار مشخص می‌شود

- از فضیلت‌های بیماری همه‌گیر کرونا با وجود تراژدی ناشی از آنکه وجدان انسانی را به دردمی‌آورد؛ این بود که باتبدیل کرونا به آسان‌ترین قربانی خود رؤیای دروغین آمریکا را برملا کرد و عمق ضعف سیستم بهداشتی این کشور را نشان داد تا جایی که در یکی از بیمارستان‌های نیویورک پزشکان به علت کمبود ماسک مجبور شدن با استفاده از کیسه زباله صورت خود را بپوشانند.


شنبه 23 فروردین 1399 - 15:10:50

پربازدیدها