شیوع گسترده کرونا در بین خاندان سعودی

جمعه 22 فروردین 1399 - 19:48:50
شیوع گسترده کرونا در بین خاندان سعودی

تهران - الکوثر : روزنامه لوفیگارو ، چاپ پاریس به نقل از روزنامه نیویورک تایمز با استناد به منابع پزشکی اعلام کرد 150 تن از شاهزاده های سعودی به ویروس کرونا آلوده شدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در میان این شاهزادگان می توان به فیصل بن بندر بن عبدالعزیز، برادرزاده ملک سلمان و فرماندار ریاض اشاره کرد که دستکم 70 سال دارد و به بخش مراقبت های ویژه منتقل شده است. تاجری در کشورهای حاشیه خلیج (فارس) که به طور مرتب به عربستان سعودی سفر می کند، می گوید: شخصا یک شاهزاده خانم را می شناسم که در بیمارستان بستری شده است و می دانم شاهزادگان دیگری هم بیمارند. من تماس های تلفنی متعددی دارم که در مورد گسترش همه گیری به من خبر می دهند.
منبعی که به کاخ سلطنتی عربستان دسترسی دارد حتی از منبع نیویورک تایمز هم فراتر است که می گوید: این ویروس تاکنون بیش از 150 شاهزاده از جمله شاهزاده های رده بالا را آلوده کرده است.

از همین رو اطرافیان ملک سلمان و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نگران شده اند. به همین علت است که آنها تصمیمات سختگیرانه اتخاذ کرده اند. مقررات منع آمد و شد سراسری در تمام طول 24 ساعت از روز دوشنبه در همه شهرهای بزرگ عربستان سعودی اعمال شده است.

حمل و نقل عمومی و همچنین ترددهای جاده ای بین شهری هم ممنوع اعلام شده است. یکی از ساکنان ریاض می گوید: این شرایط هیچگاه حتی در زمان جنگ خلیج (فارس) سال 1991 میلادی نیز دیده نشده بود. تنها خروج از خانه و حضور در همان محله با مجوز رسمی و به طور مثال برای خرید، امکان پذیر است. عربستان سعودی به عنوان محافظ اماکن مقدس مسلمانان در مکه و مدینه همچنین قصد دارد مراسم حج که یکی از 5 ستون اسلام است و زمان آن اواخر ماه ژوئیه و اوایل ماه اوت است، لغو کند.

این اقدام برای نخستین بار از زمان اشغال مصر به دست ناپلئون در سال 1798 میلادی خواهد بود. از زمانی که نیویورک تامیز چنین افشاگری کرد بسیاری از مردم عربستان سعودی و ساکنان خارجی این کشور دریافته اند چرا چنین تدابیری اتخاذ شده است. یک تبعه سعودی می گوید: وضعیت از آنچه که روزانه به ما اعلام می شود، بدتر است. به طور رسمی بنابر اعلام وزارت بهداشت عربستان سعودی در این کشور 3 هزار و 287 نفر به ویروس آلوده شده اند که 50 مورد آن به مرگ منجر شده است.

اما با گذشت 40 روز از شناسایی نخستین مورد آلودگی در حالی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس، اوج همه گیری طی یک هفته اعلام شد، مقامات بهداشتی عربستان اعلام کردند: این ویروس می تواند تا 200 هزار نفر را آلوده کند.
منابع پزشکی با یادآوری این مسئله که این کشور 33 میلیون نفر جمعیت دارد که 7 میلیون نفر آنها اتباع خارجی اند و 2 میلیون نفرشان اکثرا اتباع آفریقایی با وضعیت (اقامتی) غیرقانونی اند، هشدار می دهند این ویروس می تواند به سرعت در میان این افراد شیوع یابد.

با هدف جلوگیری از بیمار شدن هزاران تن از مردم فقیر این کشور که در خیابان ها سرگردانند، ملک سلمان با صدور حکمی، تدابیر فوق العاده ای اتخاذ کرد. طبق این حکم، خدمات درمانی برای همه مردم حتی اتباع خارجی غیرقانونی در بیمارستان های این کشور رایگان است. ملک سلمان 84 ساله نیز خود به کاخی در جزیره ای در دریای سرخ در مقابل بندر جده پناه برده است. ولیعهد نیز به همراه شماری از وزیران در مکانی در ساحل دریای سرخ حضور دارند.

اما علت شیوع ویروس در میان شاهزادگان عربستان سعودی، نحوه زندگی و رسوم آل سعود است. در وهله نخست 5 تا 10 هزار شاهزاده سعودی به ویژه به اروپا بسیار سفر می کنند. بنابر اعلام منابع پزشکی احتمالا بسیاری از آنها در اروپا به ویروس آلوده شده اند.
علاوه بر این به نقل از تاجری که بین پاریس و ریاض سفر می کند، فرهنگ برگزاری مجالس (و مهمانی ها) در میان شاهزادگان عربستان این طور است که با حضور دهها نفر، برگزار و به گفتگو و چای خوردن سپری می شود.

به علاوه هریک از شاهزادگان کاخی دارند که گاهی صدها کارمند و خدمه دارند که اغلب آسیایی هستند. به سختی می توان تصور کرد هریک از این شاهزادگان به مدت یک ماه به تنهایی در این کاخ ها قرنطینه شوند. از بیمارستان های مجلل با خدمات وی آی پی خواسته شده است 500 تخت آماده کنند.

به غیر از اعضای خاندان سلطنتی، این همه گیری به صدها هزار تن از اتباع خارجی ساکن عربستان سعودی هم ضربه سنگینی وارد کرده است. یک رئیس بانک می گوید: من بیش از 15 نفر را می شناسم که در کمتر از یک ماه، کار خود را از دست دادند. کارفرمایان به آنها گفته اند بروید و از دولت پاسخ بخواهید. همین شرایط، دولت را وادار کرد حدود 40 میلیارد یورو برای پاسخ دادن به بحرانی در نظر بگیرند که تبعات سنگینی برای آنها خواهد داشت. بیکاری، افزایش خواهد یافت.

طرح های محمد بن سلمان در چارچوب چشم انداز 2030 وی با خطر نابودی رو به رو هستند و علت آنکه عربستان سعودی به طور یکجانبه از روز پنجشنبه تصمیم گرفت در یمن آتش بس اعلام کند، آن است که مشکل، بسیار حاد است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 22 فروردین 1399 - 19:35:22