تهران- الکوثر: آنچه در برخی از روايات در مورد "فطرس" آمده، اين است كه به خاطر نافرماني از دستور الهي به زمين و در جزيرهای تبعيد گشت و قدرت عروج را از دست داد، نه اين كه فلج (به معناي جسمانی) شده باشد، اما اين كه اين مسئله با عصمت فرشتگان چگونه سازگار است در توضيح ميگوييم:
با بررسی آيات و روايات متعدد، می توان ويژگيهای زير را برای فرشتگان برشمرد:
۱. موجودات شريف و ارزشمندي هستند كه واسطه بين خداوند متعال و عالم محسوس به شمار می آيند و در همه حوادث بزرگ و كوچک جهان نقش دارند؛ بر هر امری با توجه به ابعاد و جنبه هاي مختلف آن يک يا چند فرشته گمارده شده است، نقش فرشتگان در حوادث و جريان ها، اجرای فرمان الهی و تثبيت آن در جايگاه ويژه اش است. قرآن كريم در اين باره می فرمايد: "لا يسبقونه بالقول و هم بامره يعملون؛(۱) آنها در هيچ سخني بر خداوند پيشي نمي گيرند و مطيع امر خداوندند."
۲. در فرشتگان سركشی و نافرمانی وجود ندارد؛ چون اراده ای مستقل از اراده خداوند ندارند تا چيزی خلاف خواست او بخواهند. قرآن در اين مورد می فرمايد:"لا يعصون الله ما امرهم و يفعلون ما يؤمرون؛(۲) فرمان خداوند را مخالفت نميكنند و امر او را اطاعت مي كنند."
۳. فرشتگان، با وجود فراوانی و كثرت، از نظر مقام و درجه مختلف اند، برخی برتر از برخی ديگرند و عدهای فرمانده و عده ای فرمانبردارند. آن كه فرمانده است به امر الهی امر مي كند و فرمان مي دهد و آن كه فرمانبر است نيز به دستور الهی مطيع و فرمانبردار است و همگی در اين ويژگی كه از خود اراده و اختياري ندارند، مشتركند؛ چنان كه قرآن مي فرمايد: "و ما منّا اِلاّ و له مقام معلوم؛(۳) هر كدام از ما فرشتگان داراي رتبه و جايگاه معين و مشخصي است."
۴. چون كارهای فرشتگان به امر خداوند و اراده اوست و خداوند در همه امورش غالب و چيره است - "و الله غالبٌ علي امره؛(۴) خداوند بر كارش مسلط و چيره است- و هيچ چيز در آسمانها و زمين او را عاجز و مغلوب نمی سازد،(۵) فرشتگان نيز كه فرمانبرداران حق بوده، اراده و خواستي جز اراده و خواست او ندارند و همواره چيره و پيروزند.(۶)
در مورد فطرس كه يكی از فرشتگان الهی است، روايات متعددی داريم كه مضمون و محتوای آنها يكسان است. در روايتي ميخوانيم: فطرس فرشتهای بود كه گردا گرد عرش الهی در گردش بود و درباره دستوری از اوامر خداوند كوتاهی و سستی ورزيد. بالش به كيفر اين نافرماني چيده شد و به يكی از جزيره ها تبعيد گرديد. هنگامی كه امام حسين علیه السلام متولد شد، جبرئيل علیه السلام براي عرض تبريک به پيامبرصلی الله علیه و آیه و سلم به سوی زمين فرود آمد و در راه با فطرس ديدار كرد. جبريل علیه السلام به وی پيشنهاد كرد، برای عرض تبريک و تهنيت، با او نزد پيامبر(ص) برود. هنگامي كه جبريل علیه السلام او را به حضور پيامبرصلی الله علیه و آله و سلم برد، به امر پيامبر، بالش را به بدن پاک امام حسين(ع) ماليد و سلامتش را باز يافت.(۷)
عده ای از بزرگان معتقدند، داستان فطرس با آيات صريح قرآن كه ويژگيهای فرشتگان را برشمرده، آنها را بندگان مطيع و كريم و شايسته خداوند معرفی مي كند و از هر نوع سرپيچی و نافرمانی پيراسته می داند، سازگاری ندارد؛ پس بايد اين گونه روايات را نادرست شماريم؛ و به فرض درستيشان، بدان سبب كه نكتهای فراتر از ادراک ما دارند، بايد علمش را به اهلش يعنی اوليای برگزيده الهی واگذاريم و خود را در فهم آن ناتوان بدانيم.
در مقابل عده ای بر اين باورند كه فرشتگان اصناف و درجه های گوناگون دارند. گروهی مقرب اند و گروهی در درجه پايين تر جای گرفته اند. آياتی كه هر گونه نافرمانی و سرپيچی را از فرشتگان نفی ميكنند، به فرشتگان مقرب مربوط است. فطرس از فرشتگان مقرب نبود تا از هر نوع سركشی پيراسته باشد؛ به ويژه آن كه تخلف و سرپيچی فطرس در برخی روايات كندی و سستی ورزيدن خوانده شده كه نوعی ترک اولي است نه گناه. چنان كه پيامبران علیهم السلام نيز درجات مختلف دارند: "تلك الرسل فضّلنا بعضهم علي بعض؛(۸) بعضي پيامبران را بر بعضي برتري بخشيديم." عده ای از انبيا ترک اولی داشتند؛ ولی جمعی مانند پيامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و خاندان پاكش جز اراده الهی اراده ای نداشتند و حتی از ترک اولی نيز پيراسته بودند.
پي نوشت ها:
۱. انبيا(۲۱)آيه۲۷.
۲. تحريم(۶۶)آيه ۶.
۳. صافات(۳۷)آيه۱۶۴.
۴. يوسف(۱۲)آيه۲۱.
۵. فاطر(۳۵)آيه ۴۴.
۶. ر.ك: الميزان، ج۱۷، ص۱۲، ذيل آيه اول سوره فاطر.
۷. ر.ك: سفينه البحار، شيخ عباس قمي(ره)، ج۳، ص۹۳۰؛ بحارالانوار، ج۲۶، ص۳۴۰، روايت ۱۰ و ج۴۳، ص۲۴۳، روايت ۸ و ج۴، ص۱۸۲، روايت ۷.
۸. بقره(۲)آيه ۲۵۳.
منبع: مهر
شنبه 9 فروردین 1399 - 16:2:21