افزایش فعالیت هسته‌های داعش در شرق سوریه

جمعه 1 فروردین 1399 - 16:50:43
افزایش فعالیت هسته‌های داعش در شرق سوریه

تهران- الکوثر: لجاجت گروه‌های مسلح و سهل انگاری آنکار باعث می شود مسکو، دمشق و همپیمانان آن به آغاز مجدد عملیات نظامی در منطقه اقدام کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  روزنامه الاخبار لبنان با اشاره به شکست در اجرای توافق اخیر ترکیه و روسیه درباره ادلب از بازگشت گروه صهیونیستی وهابی داعش در شرق سوریه خبر داد.
این روزنامه در گزارش تحلیلی نوشت: نیرو‌های روسیه و ترکیه در زمینه اجرای توافق اخیر مسکو که بر اساس آن باید جاده بین المللی ام ۴ گشوده شود، پیشرفتی محقق نساخته اند و این در حالی است که گروه‌های (مسلح) تقریبا هر روز بر موضع خود پافشاری می‌کنند. در شرق سوریه هم فعالیت امنیتی هسته‌های داعش که به اعدام و تعقیب غیر نظامیان اقدام می‌کنند در حال افزایش است.
از زمان برپایی نخستین گشتی مشترک روسیه و ترکیه در چهار روز پیش که در عبور از جاده بین المللی حلب _ لاذقیه (ام ۴) به سبب اقدام گروه‌های مسلح در بستن راه با برپایی موانع و تظاهرات شکست خورد، گروه‌های مسلح هر روز مخالفت خود را با این توافق و تصمیم خود را برای شکست آن اعلام می‌کنند. گروه‌های مسلح در این تظاهرات نیرو‌های شرکت کننده در گشتی را تهدید کردند.
آخرین مخالفت این گروه‌ها دیروز زمانی صورت گرفت که گروه‌های تحت حمایت گروه‌های مسلح در شهرک النیرب در حومه جنوب شرقی ادلب در مخالفت با توافق (روسیه و ترکیه) تظاهرات کردند. در مقابل به نظر می‌آید مسکو به اعطای فرصت بیشتر به آنکارا برای انجام مسئولیت خود در سوق دادن افراد مسلح به پذیرش این توافق و اجرای آن و گشودن جاده بین المللی پافشاری می‌کند.
ترکیه هنوز هیچ گونه تلاشی برای سوق دادن گروه‌های مسلح برای پذیرفتن توافق و تسهیل روند آن انجام نداده است و گروه‌های مسلح هر روز بر موضع خود بیشتر پافشاری می‌کنند. چه بسا آن گونه که وزارت امور خارجه روسیه پیشتر تهدید کرده بود این لجاجت گروه‌های مسلح و سهل انگاری ترکیه باعث شود مسکو، دمشق و همپیمانان آن به آغاز مجدد عملیات نظامی در منطقه اقدام و جاده را به زور باز کنند.
مسکو دو روز پیش اعلام کرد گروه‌های مسلح بار دیگر قدرت نظامی خود را در منطقه ادلب متمرکز کردند. برخی منابع میدانی آگاه به الاخبار گفتند ارتش سوریه برای آغاز عملیات نظامی در منطقه، آمادگی خود را در سطح بالا اعلام کرده است و خود را برای نبردی آماده می‌کند که چه بسا به سبب شکست در اجرای توافق روسیه و ترکیه به زودی به وقوع بپیوندد.
در همین حال آنکارا تقریبا هر روز گرد هم آوردن نیرو‌های خود را در منطقه پیگیری می‌کند و یگان‌های بزرگ نظامی ترکیه وارد ادلب می‌شوند تا به دیگر یگان‌های مستقر در آنجا ملحق شوند. آخرین یگان‌ها دیروز از گذرگاه مرزی کفر لوسین در حومه شمالی ادلب وارد شدند. نیرو‌های ترکیه همچنین در روستای رام حمدان در حومه شمالی ادلب، مرکز ایست بازرسی جدیدی بر پا کردند.
گروه‌های مسلح مستقر در ادلب با شلیک راکت به دو شهرک کفرنبل و حزارین در حومه جنوبی ادلب بار دیگر توافق توقف آتش بس را نقض کردند که در مقابل آن ارتش سوریه به منبع آتش پاسخ داد؛ بدون آن که این اقدام به درگیری منجر شود.
به موازات آن حومه‌های دیرالزور که تحت کنترل نیرو‌های سوریه دموکراتیک (قسد) قرار دارد با افزایش فعالیت امنیتی هسته‌های داعش رو به روست. این گروه‌ها در روز‌های اخیر و همزمان با گذشت یک سال از زمانی که ائتلاف بین المللی و قسد نابودی داش را اعلام کردند، برخی عملیات امنیتی انجام دادند. دیروز یک گروه مسلح از هسته‌های داعش در حومه شرقی دیرالزور به یک زمین فوتبال در شهرک الحوایج یورش برد و یک نفر را کشت و جسد او را به آتش کشید. این حادثه چند روز پس از آن صورت گرفت که یک گروه مسلح که احتمال می‌رود از هسته‌های داعش بود دو خانه را در روستای درنج منفجر کرد و یک خانه را هم در شهرک هجین آتش زد. هسته‌های داعش کسانی را که به اقدام علیه عناصر خود یا جاسوسی علیه آن‌ها متهم می‌کنند، تحت تعقیب قرار می‌دهند.
همزمان با آن مقر نیرو‌های قسد در شهرک الزور در حومه دیرالزور صحنه حمله یک گروه مسلح بود که باعث زخمی شدن شماری از عناصر قسد شد. همچنین یک موتورسیکلت متوقف شده نزدیک مقر قسد در مرکز شهر الشدادی، جنوب الحسکه منفجر شد.
برخی منابع محلی به الاخبار گفتند صد‌ها نفر از عناصر داعش در بسیاری از روستا‌های حومه شمالی و شرقی دیرالزور مستقر هستند و برای اجرای احکام داعش علیه غیرنظامیان در آنجا تلاش می‌کنند.
این منابع افزودند عناصر داعش با انداختن نامه‌هایی در خانه‌های غیر نظامیان از آن‌ها زکات درخواست می‌کنند. در این نامه‌ها به مبلغ و مکان تحویل زکات اشاره شده است و (مردم) به مجازات شدید در صورت مخالفت با آن تهدید می‌شوند. این منابع گفتند ساکنان منطقه هنوز با نگرانی بازگشت داعش که فعالیت آن در مناطق تحت تسلط قسد تا حد قابل توجهی در حال افزایش است، زندگی می‌کنند. این منابع تصریح کردند هسته‌های داعش معمولا شبانه فعالیت می‌کنند و در طول شب با نبودن گشتی‌های قسد در منطقه به حمله گسترده اقدام می‌کنند.
به نظر می‌آید با اینکه داعش همه مناطق تحت تسلط خود را از دست داده است با این حال می‌خواهد بر حضور خود در منطقه تاکید کند. برخی منابع امنیتی دولتی بر این باورند که ملایمت امنیتی قسد باعث شده است تا هسته‌های داعش بار دیگر فعالیت کنند. این منابع می‌گویند قسد می‌خواهد ائتلاف بین المللی را متقاعد کند که خطر داعش همچنان پابرجاست تا به این ترتیب حضور آمریکا در شرق سوریه و حمایت آمریکا از قسد را حفظ کند.


جمعه 1 فروردین 1399 - 16:33:53