ناتوانی اسرائیل از رهگیری موشک های حزب الله

پنج شنبه 29 اسفند 1398 - 18:8:22
ناتوانی اسرائیل از رهگیری موشک های حزب الله

تهران- الکوثر: مرکز بگین سادات اذعان کرد فلسطین اشغالی در تیررس موشک‌های حزب الله قرار دارد و سامانه دفاعی این رژیم فقط می‌تواند شماری از این موشک‌ها را رهگیری کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  مرکز صهیونیستی بگین سادات اذعان کرد سراسر فلسطین اشغالی در تیررس موشک‌های حزب الله قرار دارد و سامانه دفاعی رژیم صهیونیستی فقط می‌تواند شماری از این موشک‌ها را رهگیری کند.
زهیر اندراوس در گزارشی در پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم نوشت: در گزارش جدید اسرائیل که مرکز بگین سادات در تل آویو منتشر کرد آمده است تنش میان اسرائیل و حزب الله،  به مرحله‌ای رسید که چه بسا به آغاز جنگی منجر شود که دست کم در این مرحله هیچ یک از دو طرف تمایلی برای آن نداشته باشند. اما چه بسا این جنگ یا به سبب خطای محاسباتی یا به سبب نابسامانی سریع اوضاع که خارج از کنترل باشد، روی دهد.

ایهود عیلام کارشناس امنیت ملی اسرائیل و استاد تاریخ نظامی در دانشگاه تل آویو که این گزارش را تهیه کرده است گفت دو طرف در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی در لبنان و همچنین در جنگ سی و سه روزه تابستان ۲۰۰۶ با هم درگیر شدند که با نتیجه مساوی (برای دو طرف) پایان یافت.
وی افزود با استناد به سند راهبردی ارتش اسرائیل در سال ۲۰۱۸ در مرحله بعد که اسرائیل و حزب الله با هم وارد جنگ خواهند شد، ارتش اسرائیل برای تحقق پیروزی فوری به حمله گسترده به حزب الله روی خواهد آورد.

عیلام تاکید کرد این کار آسان نخواهد بود. چرا که حزب الله مرکز ثقل واضحی ندارد که بتوان آن را از بین برد و در نتیجه به دنبال آن پیروزی سریع و آشکاری برای اسرائیل تحقق یابد. همچنین حزب الله مورد حمایت گسترده طایفه شیعه در لبنان است.
وی افزود ارتش اسرائیل تسلیحات و نیروی انسانی بیشتری از حزب الله در اختیار دارد. اما این حزب بیش از ۱۵۰ هزار موشک دارد که اسرائیل را نشانه گرفته است و سراسر اسرائیل در تیررس آن قرار دارد. اما این موشک‌ها احتمالا در وهله نخست، شمال اسرائیل را هدف قرار دهد و تعداد فراوان موشک‌های حزب الله به معنای آن است که پدافند دفاعی اسرائیل همچون گنبد آهنین فقط می‌تواند تعدادی از این موشک‌ها را رهگیری کند و تنها راه برای توقف کامل شلیک موشک‌ها و خمپاره ها، حمله تهاجمی گسترده به لبنان خواهد بود.
کارشناس اسرائیلی افزود نیروی هوایی اسرائیل برای ویران کردن اهداف وابسته به حزب الله و موشک‌های این حزب در حال آموزش است. اما قادر نخواهد بود به تنهایی این ماموریت را انجام دهد؛ به ویژه آنکه اگر موشک‌های حزب الله فرودگاه‌ها را هدف قرار دهد. چه بسا اسرائیل به جز انجام عملیات گسترده زمینی گزینه دیگری نخواهد داشت.
عیلام افزود بسیاری در ارتش اسرائیل تلاش می‌کنند تا آمادگی برای آغاز حمله زمینی حتی در صورت پُر هزینه بودن آن را ثابت کنند؛ بر این اساس که دشمنان اسرائیل بدانند تل آویو نگران در معرض خطر قرار دادن یگان‌های زمینی خود نیست و (این طور نیست که) اسرائیل همیشه ترجیح می‌دهد به نیروی هوایی خود تکیه کند. همچنین اگر درگیری محدود روی داد و دو طرف به پایان دادن فوری آن تمایل داشته باشند در این صورت اعزام نیرو‌های زمینی به لبنان باعث طولانی شدن جنگ خواهد شد که فایده‌ای نخواهد داشت و آغاز جنگ با حمله گسترده همیشه گزینه درست به شمار نمی‌آید.
وی تاکید کرد بسیاری از مقامات نظامی در رژیم اسرائیل بار‌ها درباره پیامد‌های خطرناک تبدیل لبنان به مرکزی برای پرتاب موشک‌ها به اسرائیل هشدار داده اند.


پنج شنبه 29 اسفند 1398 - 17:51:34