الجزایر: نشست آتی اتحادیه عرب بدون حضور سوریه برگزار نخواهد شد

سه شنبه 13 اسفند 1398 - 18:41:55
الجزایر: نشست آتی اتحادیه عرب بدون حضور سوریه برگزار نخواهد شد

تهران- الکوثر: «عبدالمجید تبون» رئیس جمهوری الجزایر که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه عرب را برعهده دارد، تا کنون در مناسبت های مختلف بارها اعلام و تاکید کرد که نشست آتی این اتحادیه در الجزیره بدون حضور سوریه برگزار نخواهد شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  «احمد ابوالغیط » دبیرکل اتحادیه عرب دو روز پیش در سفری که به پایتخت الجزایر داشت، اعلام کرد که با توجه به انتشار «ویروس کرونا» و به منظور حفظ سلامتی سران جهان عرب شرکت کننده در اجلاس آتی این اتحادیه، این نشست به تابستان آینده موکول شده است.

روزنامه فرامنطقه ای «رأی الیوم » امروز ( سه شنبه ) در مطلبی اعلام کرد که انتشار ویروس کرونا عامل به تاخیر افتادن اجلاس اتحادیه عرب نیست، بلکه الجزایر به عنوان میزبان این نشست نمی خواهد اجلاس « کم فروغ و بی محتوا » ظاهر شود و همانند بسیاری اگر نگویم تمام نشست های قبلی شرکت کنندگان غرق در خواب عمیق نشوند.

بر اساس این گزارش ، تبون رئیس جمهوری الجزایر می خواهد نشست آتی که رهبری آن را برعهده دارد، به طور نظام بندی شده برگزار شود و با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و برقراری اعتدال و موازنه در رویکرد مشترک جهان عرب و پایان بخشیدن به سلطه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همراه شود. در واقع سلطه این کشورها بر اتحادیه عرب رویکرد یاد شده را به تعطیلی کشانده و اکثر کشورهای عرب به ویژه سوریه ، عراق ، یمن و لیبی را درگیر جنگ های خونبار کرده است.  

رأی الیوم تاکید کرد: الجزایر نقش محوری خود را در صحنه جهان عرب و بین الملل باز می یابد، آن هم پس از اینکه این نقش به حال رکود درآمده بود و به دلیل فلج و ناتوان ماندن رهبرانش طی بیش از یک دهه گذشته، از تمامی معادلات کنار گذاشته شد و « مافیای » سیاسی بر مراکز تصمیم گیری داخلی و منطقه ی اش تسلط یافته بود.

به نوشته این روزنامه، سر زنده شدن الجزایر در تمامی سطوح نشانگر بازگشت قدرتمندانه دیپلماسی این کشور است که رویکرد مشترک جهان عرب نیازمند آن است و باید اشتباه سالها سلطه دلارهای نفتی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بر اتحادیه عرب تصحیح شود. در واقع کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با همدستی آمریکا رویکرد مشترک جهان عرب را از بین بردند و مراکز اساسی آن را در هم کوبیدند و دروازه های منطقه به طور کامل بر روی طرح های غیرعربی و در راس آنها طرح اسراییلی گشوده شد.

این روزنامه افزود: سفرهای منطقه ای رهبران و وزیران خارجه کشورهای عربی ، منطقه ای و بین المللی به پایتخت الجزایر در این روزها حکایت از آن دارد که مرحله تغییر در راه است، اما این بار چنین تغییری توسط اتحادیه کشورهای مغرب عربی شکل می گیرد.

رأی الیوم پیش بینی کرد که این سفرها منجر به گشایش های مثبت در بسیاری از پرونده های پیچیده همچون پرونده سوریه ، لیبی و یمن و همچنین به طور مشخص پرونده فلسطین خواهد شد. الجزایر همواره در سطح ملی و رهبری با صلابت در کنار آرمان ملت فلسطین قرار داشته، زیرا آن را جهت دهنده به کرامت و شرافت جهان عرب و اسلام می داند.

بر پایه این گزارش، هدف از سفر اخیر عبدالمجید تبون رئیس جمهوری الجزایر به ریاض پایان بخشیدن به شکاف موجود در رویکرد مشترک جهان عرب و بازگرداندن اتحاد و همبستگی به آنها و «دور ریختن غبار سهل انگاری» از اتحادیه عرب و ساماندهی فعالیت های اجلاس های سران عرب و تزریق خون مسئولیت پذیری در رگ های خشکیده آن است. الجزایر می خواهد به نقش اتحادیه عرب به عنوان ابزاری برای مشروعیت بخشیدن به طرح های مداخله جویانه کشورهای غربی به ویژه آمریکا در امور داخلی اعراب و ایجاد فتنه و جنگ های داخلی توسط غربی ها در جهان عرب پایان دهد.

این روزنامه فرامنطقه ای تاکید کرد که به تاخیر افتادن اجلاس سران عرب توسط الجزایر حکایت از آن دارد که اجلاس آتی با اجلاس های قبلی تفاوت خواهد داشت و بدون حضور سوریه برگزار نخواهد شد و اشتباه تاریخی روی داده در بدترین مرحله از مراحل فروپاشی جهان عرب تصحیح خواهد شد و به اختلافات پایان داده خواهد شد و ویروس بسیار خطرناک « فتنه انگیزی و دنباله روی کورکورانه از غرب» ریشه کن می شود.  


سه شنبه 13 اسفند 1398 - 17:10:31