پاسخ منفی روسیه به درخواست آمریکا برای مذاکره با تروریست ها در سوریه

سه شنبه 6 اسفند 1398 - 11:24:37
پاسخ منفی روسیه به درخواست آمریکا برای مذاکره با تروریست ها در سوریه

تهران- الکوثر: «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه 24 فوریه، موضع آمریکا را درباره احتمال دستیابی به توافق با تروریست‌ها در سوریه غیرقابل قبول دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی تاکید کرد گروه تروریستی جبهه النصرة یا همان "هیات تحریرالشام" جزو فهرست‌ رسمی سازمان‌های تروریستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد است و نامش در فهرست‌ ملی سازمان‌های تروریستی در آمریکا نیز قرار دارد.

لاوروف گفت: این اولین بار نیست که مقام‌های واشنگتن شامل «جیمز جفری»، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه، اظهاراتی را مبنی بر این که از نظر آن‌ها هیات تحریرالشام سازمان تروریستی‌ نیست و احتمال گفت‌وگوی با آن تحت شرایطی وجود دارد، طرح می کنند؛ اما ما این مساله را کاملا غیرقابل قبول می‌دانیم.

 لاوروف گفت: ایالات متحده آمریکا به دنبال نادیده گرفته شدن ماهیت تروریستی هیات تحریر الشام (جبهه النصرة سابق) است.

آمریکا با همراهی متحدان عرب خود و ترکیه، در شکل دادن به بحران و جنگ داخلی در سوریه با حمایت همه جانبه از گروه های تروریستی به منظور سرنگونی دولت قانونی سوریه نقش اصلی داشته که البته تلاش آنها با شکست مواجه شده است.

در مقابل، روسیه با دعوت سوریه از سپتامبر 2015 در این کشور حضور نظامی پیدا کرده و اقدامات موثری را به منظور نابود کردن گروه های تروریستی انجام داده است.

اکنون که ارتش سوریه با همراهی متحدان این کشور در حال آزادسازی استان ادلب از چنگال تروریست ها است و شکست های مهمی بر آنها وارد کرده، واشنگتن برای رهایی تروریست ها از شرایط سخت کنونی، خواستار مذاکره دمشق و مسکو با آنها شده است. 

گروه تروریستی جبهه النصره نیز که برای فرار از فهرست گروه های تررویستی سازمان ملل متحد نام خود را به هیات تحریرالشام تغییر داده، از گروه های تروریستی- تکفیری است که چند سال است در نقاط مختلف سوریه مرتکب انواع جنایات ضد بشری شده است.

گروه تروریستی هیات تحریرالشام اساسا متشکل از تروریست های خارجی است که از ده ها کشور جهان در سوریه جمع و مرتکب انواع فجایع شده اند. 

ترکیه به عنوان یکی از طرف های توافق سوچی در سال 2018 قراربود معارضان را از گروه های تروریستی جدا کند و در عین حال مانع از نقض آتش بس از جانب آنها شود.

با این حال آنکارا به هیچ یک از تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده و اکنون که با واکنش قاطع ارتش سوریه و متحدان آن از جمله روسیه به صورت حملات گسترده علیه مواضع تروریست ها مواجه شده، در موضعی همسو با واشنگتن به هواداری و ارسال انواع کمک ها به تروریست ها پرداخته و حتی خود وارد مرحله مقابله با ارتش سوریه شده؛ اقداماتی که اعتراض شدید روسیه را برانگیخته است. 

لاوروف روز دوشنبه در کنفرانس خبری گفت: ترکیه به تعهدات خود بر اساس توافق سوچی عمل نکرده است. 

در واقع آنکارا به عنوان حامی تروریست ها به تکاپو افتاده و ضمن حمایت همه جانبه از آنها، به طور مستقیم وارد عرصه نبرد با ارتش سوریه شده است؛ اقدامی که نه فقط بر خلاف قوانین بین المللی است بلکه می تواند به گسترش دامنه جنگ در ادلب و رویارویی مستقیم نیروهای نظامی دو کشور منجر شود.

عملیات ارتش سوریه و گروه‌ های مقاومت برای پاکسازی استان ادلب، آخرین مقر تروریست‌ها در این کشور، از ژانویه 2020 آغاز شده است.

همزمان با پیشروی گسترده ارتش سوریه، ترکیه نیرو‌های بیشتری به ادلب اعزام کرده و ضمن تهدید ارتش سوریه و تعیین مهلتی برای عقب نشینی نیروهای سوری و متحدان آن، خواستار توقف فوری عملیات نیرو‌های سوری در ادلب شده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه 19 فوریه گفت: سرنوشت ادلب را به اسد و حامیان آن نخواهیم سپرد.

استان ادلب آخرین پایگاه گروه‌های تروریستی در سوریه است که با آزادسازی این استان و بخش‌هایی کوچکی در استان های لاذقیه و حلب حضور تروریسم در این کشور پایان خواهد یافت.


سه شنبه 6 اسفند 1398 - 10:29:54