نقش سردار سلیمانی در پیشبرد دیپلماسی کشور از زبان دکتر ظریف

سه شنبه 15 بهمن 1398 - 17:49:45
نقش سردار سلیمانی در پیشبرد دیپلماسی کشور از زبان دکتر ظریف

تهران- الکوثر: وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نقش برجسته سردار سلیمانی در پیشبرد دیپلماسی کشور گفت اگر حمایت های سردار سلیمانی نبود‏، در کنفرانس بن درباره افغانستان نتیجه ای حاصل نمی شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در آیین آغاز به کار انجمن دیپلماسی ایرانی که بعدازظهر امروز سه‌شنبه در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌الملل برگزار شد، با گرامیداشت دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: دیپلماسی ابزار کاهش هزینه‌ها و نتیجه بخشیدن به تلاش‌ها است. دنیای امروز دنیای تکثر ابزار قدرت‌ها است. در جهان در حال تحول، ابزار قدرت نمی‌تواند فقط ابزار مادی باشد.

ظریف اظهار داشت: امروز دیپلماسی نه فقط کاستن از هزینه شکست و نهادینه کردن قدرت است، بلکه خود ابزار قدرت است و بدون دیپلماسی نمی‌توان قدرتمند بود و قدرت را نهادینه کرد. به دیپلماسی احتیاج است تا دستاورد میدانی داشت و این واقعیت به معنای تسلیم، پذیرش سلطه و یا قبول نظریات دیگران نیست و به معنای این است که کشور‌های کم قدرتمند‌تر می‌توانند با توسل به ابزاری که لزوماً مادی نیست، قدرتمند باشند.

او گفت: میزان قدرت کشور‌ها فقط با ملاک‌های مادی شناخته نمی‌شود و کلام‌های معنوی مانند تکیه به مردم و ایستادگی مهم است تا کسی نگوید اگر من نباشم شما در دو هفته فارسی حرف می‌زنید. ابزار معنوی قدرت مانند سپهبد سلیمانی است که بعد از شهادتش قدرتمندتر شده‌است. اگر قبول داریم که شهادت قدرت می‌آفریند، باور و استقامت قدرت می‌آفریند، باید باور کنیم که دیپلماسی هم ابزار قدرت است.

ظریف افزود: دیگر در دنیایی زندگی نمی‌کنیم که غربی‌ها هر چه بخواهند انجام بدهند. امروز دنیا دیگر دنیای مادی نیست. دیگر دنیایی نیست که آمریکا هر تصمیمی بخواهد، اجرا شود. آمریکا به اعتراف ترامپ حدود دو تریلیون دلار هزینه نظامی کرده و متوجه شده که با زدن سردار سلیمانی ضعیف‌تر شده و افول خود را آغاز کرده است.

ظریف گفت: در کنفرانس بن اگر حمایت‌های سردار سلیمانی نبود، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شد. روابط تنگاتنگ من با شهید سلیمانی باعث این نتیجه شد. میزان کمک سردار سلیمانی برای نتیجه کنفرانس بن از هر کسی بیشتر بود. دیپلماسی و میدان مکمل هم هستند نه این که یکدیگر را تضعیف کنند و باید این را بپذیریم.

وزیر خارجه اضافه کرد: باید فهم خوبی از دیپلماسی داشت. دیپلماسی ما بر اساس باور و ایثار و شهادت است. همانی که موشک می‌سازد، برادرش در وزارت خارجه است. هیچ دوگانه‌ای وجود ندارد. چهل درصد از خانواده وزارت خارجه ایثارگر است.

او تصریح کرد: هر کسی فاتح یا مغلوب شده، باید در نهایت با یک مذاکره و توافق موضوعی را بپذیرد و آینده سر میز مذاکره مشخص می‌شود. دیپلماسی نوعی از مقاومت است. در مذاکرات برجام برخی از همکاران من ترجیح می‌دادند که در جبهه باشند، چرا که مذاکره هم مقاومت است و هم سخت است. مقاومت به معنی باور کردن خود هست.

وزیر خارجه با بیان اینکه اگر ما روی هویت خود نایستیم، کسی در دنیا ما را تحویل نمی‌گیرد، گفت: برخی کشور‌های منطقه ناراحت هستند که چرا ما را کسی باور نمی‌کند. جوابش مشخص است، شما خودتان خود را باور نکرده اید. فرقی میان مذاکره و مقاومت وجود ندارد. دنیای کنونی دنیای دیگری است و ابزاری جدید در آن مسلط شده و دیپلماسی بخشی از این ابزار است. امیدواریم دیپلماسی در گام دوم بتواند به پیشبرد اهداف کشور، انقلاب و نظام کمک کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 15 بهمن 1398 - 17:49:24