رهبر حزب «وطن» ترکیه خواستار برقراری روابط مستقیم با سوریه شد

سه شنبه 15 بهمن 1398 - 10:58:43
رهبر حزب «وطن» ترکیه خواستار برقراری روابط مستقیم با سوریه شد

تهران- الکوثر: با افزایش تنش در مرزهای ترکیه و سوریه در روزهای اخیر، "دوغو پرینچک" رهبر حزب "وطن" ترکیه خواستار برقراری روابط مستقیم بین آنکارا و دمشق شد.

 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پرینچک در ارتباط با تازه ترین تحولات در ادلب سوریه امروز سه شنبه اطلاعیه ای منتشر و در آن با تاکید بر عقلانیت تاریخی دولت در ترکیه، از آنکارا خواست برای فرصت ندادن به آمریکا و رژیم صهیونیستی در فتنه انگیزی های جدید، با دمشق روابط مستقیم برقرار کند. 

وی سوریه را نزدیکترین همسایه به ترکیه خواند و با تاکید برآینده مشترک دو کشور، افزود: ترکیه بیش از هر کشوری از حفظ تمامیت ارضی سوریه تاثیر می پذیرد و در این شرایط آنکارا به جای استفاده از روسیه و ایران جهت ارتباط با سوریه، باید بطور مستقیم با دولت دمشق ارتباط برقرار کند و این یک امر غیرقابل اجتناب است.

پرینچک با اشاره به مذاکرات روسای اطلاعات و امنیت ترکیه و سوریه در روسیه خواستار ادامه این تماسها و عادی سازی فوری روابط دیپلماتیک دو کشور شد و گفت: برای پاکسازی خاک سوریه از گروههای تروریستی و حفظ تمامیت ارضی آن کشور، همکاریهای دمشق و آنکارا در تمامی زمینه ها باید افزایش یابد و تاسیس یک مرکز فرماندهی مشترک نیز مهمترین گام در این زمینه خواهد بود.

رهبر حزب وطن ترکیه گفت: دولت آنکارا باید با تغییر استراتژی خود در مقابل گروه "کارگران کردستان ترکیه" (پ.ک.ک) بجای استراتژی پاکسازی، استراتژی از میان برداشتن "پ.ک.ک" را دنبال کند و از میان برداشتن این گروه با همکاری دولت و ارتش سوریه می تواند حاصل شود.

پرینچک با تاکید بر اینکه حفظ تمامیت ارضی سوریه از سوی دولت و ارتش آن کشور می تواند انجام شود، اضافه کرد: ترکیه از "دریای سیاه" تا "دریای عمان" یک استراتژی واحد و جامع را باید به کار گیرد، چرا که تنها در چنین صورتی امکان تحقق اهداف ملی ترکیه فراهم خواهد شد.

وی آمریکا و رژیم صهیونیستی را مهمترین تهدیدها علیه ترکیه خواند و اعلام کرد: عربستان، برخی شیخ نشینهای خلیج فارس، یونان، بخش یونانی نشین قبرس و اوکراین، پ.ک.ک، داعش، در جبهه آمریکا و اسراییل جای دارند.

پرینچک افزود: سوریه، عراق، ایران، روسیه، ابخازیا، جمهوری آذربایجان، قطر و دولت قانونی لیبی دوستان ترکیه در غرب آسیا هستند و با اتخاذ سیاستهای صحیح چین و جمهوریها آسیای میانه نیز در کنار ترکیه خواهند بود.

رهبر حزب وطن با عنوان اینکه امپریالیسم آمریکا در غرب آسیا شکست خورده است، افزود: تنها راه رهایی آمریکا ایجاد فتنه و فساد بین ترکیه با سوریه، ایران و روسیه است و در چنین شرایطی باید به دور از واکنشهای احساسی حرکت کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 15 بهمن 1398 - 10:42:9