آمریکا در گرداب عراق

شنبه 5 بهمن 1398 - 13:58:13
آمریکا در گرداب عراق

اخراج نیروهای آمریکا از عراق، آغاز دومینوی خروج نیروهای ایالات متحده از منطقه خواهد بود. با این شرایط آیا آمریکا می‌تواند مطالبه‌ی مردم عراق را مدیریت و مهار نماید؟

تهران- الکوثر:  یادداشت : سردمداران کاخ سفید با این انگاره که مطالبه‌ی اخراج آمریکا از عراق یک واکنش هیجانیِ حاکمیت، جریان‌های سیاسی و مردم عراق به شهادت سردارسلیمانی و ابومهندس است، ابتدا سعی کردند با وقت کشی و خریدن زمان، فوران "خشم و نفرت" نسبت به آمریکا را کنترل نمایند.

در همین راستا و در گام دوم، حریه‌ی "فشار و تحریم" علیه عراق در دستور اقدام واشنگتن قرار گرفت. افروخته ساختن آتش فتنه‌ و بی‌ثبات سازی در برخی شهرهای عراق، گام سوم آمریکا برای مدیریت ادراک در این کشور بود. در ادامه‌ی این روند و در گام چهارم، کاخ سفید در صدد برآمد با ایرانی ساختن مطالبه‌ی خروج نیروهای آمریکایی از عراق، با جابجایی افکار عمومی و تغییر گفتمان، زمینه‌ ساز به قدرت رساندن متحدان سیاسی خود در بغداد گردد. 
با این تفاسیر حضور میلیونی مردم عراق در راهپیمایی ضد آمریکایی در بغداد، عملا همه تلاش‌های آمریکا را تا این مرحله با شکست مواجه کرده است. از این رو ایالات متحده مترصد تجزیه‌ی عراق بر اساس تقسیم‌بندی مذهبی-طایفه‌ای خواهد شد و دقیقا همان کاری را با عراق ممکن است انجام دهد که پیش از این، با آخرین موج بیداری اسلامی انجام داد. البته در چنین شرایطی تنها گزینه مردم عراق نهضت مقاومت برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشورشان خواهد بود.


شنبه 5 بهمن 1398 - 13:47:20