میشل عون: وضعیت لبنان معلول ۳۰ سال سیاست اقتصادی اشتباه است

سه شنبه 24 دی 1398 - 17:31:13
میشل عون: وضعیت لبنان معلول ۳۰ سال سیاست اقتصادی اشتباه است

تهران- الکوثر: رئیس‌جمهور لبنان در سخنانی به تشریح آخرین تحولات در کشور خود پرداخت و اعلام کرد، قرار بود دولت جدید هفته پیش تشکیل شود اما موانعی جلوی این امر را گرفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان امروز (سه شنبه) در سخنرانی خود در کاخ «بعبدا» به تشریح وضعیت لبنان پرداخت.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، میشل عون گفت، وضعیت کنونی کشور و بدترین بحران اقتصادی، مالی و اجتماعی نتیجه چند عامل داخلی و خارجی است. از دلایل خارجی بحران‌های اقتصادی در جهان و جنگ در کشورهای همسایه لبنان است که بازار صادرات را بسته و بر روی بخش تجاری و صنعتی و زراعی تأثیر گذاشته است. از دلایل داخلی باید به سی سال سیاست‌های اقتصادی و مالی اشتباه و فساد چندین دهه‌ای در لبنان اشاره کرد.

وی ادامه داد، تظاهرات‌ها در ابتدا فرصتی حقیقی برای تحقق اصلاحات بود اما تلاش برخی نیروهای سیاسی برای سوءاستفاده از تحرکات مردمی، این تحرکات را از مسیر واقعی خود خارج کرد.

عون گفت: انتظار می‌رفت که دولت در هفته گذشته تشکیل شود اما برخی موانع جلوی اینکار را گرفت. تشکیل این دولت انتخاب افراد شایسته و مورد اعتماد مردم و پارلمان را می‌طلبد اگرچه این موضوع وقت می‌گیرد. انتظار می‌رود که دولت برنامه‌ای مشخص و سریع برای تعامل با بحران‌های اقتصادی و مالی و مقابله با چالش‌های بزرگ لبنان و تمام منطقه داشته باشد؛ ما تمام تلاش لازم برای تشکیل این دولت موعود را انجام خواهیم داد و منافع ملی را بر هر چیز دیگری مقدم می‌دانیم.

رئیس‌جمهور لبنان بار دیگر به مسأله آوارگان سوری و بار سنگین آن بر اقتصاد لبنان اشاره کرد و گفت، لبنان در سال‌های گذشته تا می‌توانسته همکاری کرده اما اکنون که فرصت بازگشت فراهم است نمی‌داند چرا برخی فشارهای بین‌المللی مانع این کار می‌شوند بویژه اینکه لبنان در مناسبت‌های مختلف بر لزوم بازگشت آوارگان تأکید کرده است.

عون به پرونده ترسیم مرزی هم پرداخت و ضمن تأکید بر حق لبنان در سرمایه‌گذاری در تمام چاه‌های نفتی‌اش گفت: هر تلاش اسرائیلی برای تعرض به خودمان را مردود می‌دانیم و بر ضرورت تثبیت مرزهای زمینی و ترسیم مرزهای دریایی تأکید می‌کنیم.

وی در ادامه بر پایبندی لبنان به قطعنامه ۱۷۰۱ و دیگر قطعنامه‌های بین‌المللی، دور نگه داشتن لبنان از «مشکلات منطقه‌ای و محورها» تأکید کرد.

لبنان نود روز است که شاهد تظاهرات مردمی است و تلاش «حسان دیاب» نخست‌وزیر مکلف این کشور برای تشکیل دولت جدید به جایی نرسیده است.


سه شنبه 24 دی 1398 - 15:59:52