۱۵ خاصیت شگفت انگیز گریپ فروت برای سلامت بدن و پوست

شنبه 7 دی 1398 - 15:28:50
 ۱۵ خاصیت شگفت انگیز گریپ فروت برای سلامت بدن و پوست

در ادامه با 15 خاصیت شگفت انگیز گریپ فروت برای سلامتی بدن و پوست آشنا خواهیم شد.

تهران- الکوثر: گریپ فروت در قرن ۱۸ میلادی در نتیجه‌ پیوند میان پرتقال و پومیلو (دارابی) پرورش یافت. از آنجا که این میوه مانند انگور به صورت خوشه‌ای رشد می‌کند، به آن گریپ فروت (میوه = Fruit + انگور = Grapefruit: Grape) می‌گویند. گریپ فروت‌ها از لحاظ رنگ در طیف‌های سفید، زرد، صورتی و قرمز در بازار موجود هستند. آن‌ها همچنین می‌توانند طعمی اسیدی، تلخ یا شیرین داشته باشند. این میوه به حفظ سلامت پوست بسیار کمک می‌کند و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان را نیز کاهش می‌دهد. 

15 خاصیت شگفت انگیز گریپ فروت عبارتند از:

 

۱. کاهش خطر سکته‌ مغزی

طبق اعلام انجمن قلب آمریکا، خوردن مقادیر بیشتر فلاونوئید‌ها ممکن است خطر سکته مغزی ایسکمیک را در خانم‌ها کاهش دهد. فلاونوئید‌ها ترکیباتی هستند که در میوه‌های مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت یافت می‌شوند. یک بررسی نشان داد خطر سکته مغزی ایسکمیک در زنانی که مرکبات بسیاری استفاده می‌کردند، ۱۹ درصد کمتر بود.

 

۲. کنترل فشار خون و بهبود سلامت قلب

ترکیب قدرتمند مواد مغذی فیبر، پتاسیم، لیکوپن، ویتامین C و کولین موجود در گریپ فروت همگی به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند. در یک تحقیق انجام شده، افرادی که روزانه ۴۰۹ میلی‌گرم پتاسیم مصرف می‌کردند، در مقایسه با کسانی که مصرف کمتری داشتند، ۴۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری ایسکمیک قلب قرار داشتند.
بر اساس اطلاعات بانکداری ملی مواد مغذی وزارت کشاورزی ایالات متحده، یک گریپ فروت با قطر ۷ تا ۸ سانتی متر حاوی ۱۳۹ میلی گرم پتاسیم است. گریپ فروت گزینه‌ای عالی برای کمک به افزایش مصرف روزانه‌ی پتاسیم است. افزایش مقدار پتاسیمم همچنین برای کاهش فشار خون نیز مفید است چرا که عروق و شریان‌ها را منبسط می‌کند. رژیم DASH که برای کاهش فشار خون از طریق گزینه‌های رژیمی طراحی شده‌است، گریپ فروت را به عنوان غذای اصلی توصیه می‌کند.

 

۳. پیشگیری از سرطان

گریپ فروت منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، مانند ویتامین ث است. این مواد می‌توانند با تشکیل رادیکال‌های آزاد که به عنوان عامل اصلی سرطان شناخته می‌شوند، مبارزه کنند. مصرف لیکوپن نیز در چندین مطالعه‌ اخیر با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مربوط بوده‌است.

 

۴. بهبود هضم

گریپ فروت به دلیل داشتن آب و فیبر زیاد به جلوگیری از یبوست و نظم در کارکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند.

 

۵. آبرسانی به پوست

۹۱ درصد از گریپ فروت را آب تشکیل می‌دهد. این حقیقت گریپ فروت را به یکی از آبرسان‌ترین میوه‌های موجود تبدیل می‌کند. گریپ فروت همچنین پر از الکترولیت است و یک میان‌وعده عالی برای جلوگیری از کم آبی بدن محسوب می‌شود.
 

۶. حفظ سلامت پوست

ویتامین C موجود در گریپ فروت، به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، می‌تواند با آسیب‌های پوستی ناشی از آفتاب و آلودگی هوا مقابله کند و برای کاهش چین و چرووک و بهبود کیفیت کلی پوست مفید باشد. این خواص گریپ فروت چه هنگام مصرف خوراکی و چه با مصرف موضعی آن به بدن می‌رسند. ویتامین C نقش بسیار مهمی در تشکیل کلاژن (سیستم پشتیبانی اصلی پوست) دارد. آبرسانی منظم و ویتامین A نیز برای سلامت و زیبایی پوست بسیار ضروری هستند. گریپ فروت هر دوی این نیاز‌ها را تامین می‌کند.
با این حال، شایان ذکر است که مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ میلادی در ژورنال انکولوژی بالینی منتشر شده است، نتایج این پژوهس حاکی از آن بود که مصرف مقادیر زیادی از آب مرکبات می‌تواند فرد را در معرض خطر بیشتری از ملانوما قرار دهد. ملانوما کشنده‌ترین شکل سرطان پوست محسوب می‌شود، البته در این زمینه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. مکانیسم مرتبط با این خطر احتمالا به ترکیباتی از گریپ فروت مربوط می‌شود که پوست را در برابر خورشید حساس‌تر می‌کند. نویسندگان این تحقیق، در نتیجه‌ آن ذکر کردند: «در حال حاضر، ما توصیه نمی‌کنیم که افراد مصرف مرکبات را قطع کنند، اما کسانی که گریپ فروت یا آب پرتقال زیادی مصرف می‌کنند، باید مراقب باشند که از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب در بلندمدت خودداری کنند»
برای استفاده‌ی موضعی از گریپ فروت و بهره‌مندی از خواص آن برای پوست می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

ترکیبی از نصف گریپ فروت با نصف فنجان ماست را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست قرار دهید.

نیمی از یک گریپ فروت را با یک قاشق غذاخوری شکر و سه قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید و از آن برای درمان خشکی پوست استفاده نمایید.

برای کاهش چربی پوست، می‌توانید گریپ فروت را با یک قاشق غذاخوری عسل و نصف فنجان آرد ذرت ترکیب کنید و به مدت ۱۰ دقیق روی صورت قرار دهید. در نهایت با آب گرم آبکشی نمایید.

 

۷. کمک به سلامت مو

ویتامین سی موجود در گریپ فروت همچنین می‌تواند به رشد و درمان مشکلات مو، مثل شوره‌ سر کمک کند.

۸. کاهش خطر ابتلا به آسم

در افرادی که مقدار زیادی از برخی مواد مغذی را مصرف می‌کنند کمتر است. یکی از این مواد مغذی ویتامین C است که در گریپ فروت به مقدار زیادی یافت می‌شود.

 

۹. خواص پوست سفید گریپ فروت

هنگامی که پوست گریپ فروت را می‌گیرید، ممکن است وسوسه شوید که لایه‌ پوستی سفید رنگ روی گوشت میوه را نیز جدا کنید، اما این کار را نکنید. این قسمت سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، مواد مغذی و همچنین فیبر محلول است که به سلامت شما کمک می‌کند و بر واکنش‌های بدن‌تان بر گلوکز تاثیر می‌گذارد.
درحالی‌که پوست سفید گریپ فروت طعم تلخ‌تری نسبت به میوه می‌دهد، ارزش آن را دارد که همراه میوه آنرا بخورید. فیبر می‌تواند به کاهش قند خون، کلسترول و احتمالا کاهش خطر سرطان روده بزرگ کمک کند.

 

۱۰. تقویت سیستم ایمنی بدن

همانطور که حدس می‌زنید، این خاصیت گریپ فروت به دلیل وجود ویتامین‌های A و C در آن است. این دو ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر عمل می‌کنند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که نداشتن ویتامین C کافی در رژیم غذایی می‌تواند به سیستم ایمنی بدن خصوصا در سنین بالا آسیب برساند. گریپ فروت شاید از سرماخوردگی جلوگیری نکند، اما ویتامین‌های موجود در آن قطعا رنج حاصل از آن و طول دوره‌ بیماری را کاهش می‌دهد.

 

۱۱. کاهش تری‌گلیسرید

دلیل دیگری نیز وجود دارد که گریپ فروت به سلامت قلب کمک می‌کند، یکی از خواص گریپ فروت کاهش سطح تری گلیسرید است. تری گلیسرید‌ها نوعی از چربی هستند که می‌توانند موجب گرفتگی شریان‌های شما شوند. در مطالعه‌ای ثابت شده که اضافه کردن یک گریپ فروت به رژیم غذایی روزانه می‌تواند تا حدود ۲۷ درصد به کاهش تری گلیسرید کمک کند. گریپ فروت قرمز در این زمینه فایده‌ بیشتری دارد.

 

۱۲. بهبود زخم

ویتامین C به تشکیل بافت زخم و شکل‌گیری رگ‌های خونی جدید کمک می‌کند، این دو عامل به باعث بازگشت بدن به وضعیت سالم می‌شوند. یک گریپ فروت حاوی ۷۲ میلی گرم ویتامین C است که ۱۲۰ درصد از نیاز روزانه را تامین می‌کند.
همواره قبل از افزودن ویتامین‌ها، مواد معدنی یا هرگونه مکمل گیاهی به رژیم غذایی خود، از پزشک خود مشورت بخواهید، به خصوص اگر قصد جراحی دارید. گریپ فروت بر متابولیسم برخی دارو‌های خاص اثر می‌گذارد.

۱۳. پیشگیری از سنگ گلیه

مصرف گریپ فروت ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه، که ناشی از تجع مواد زاید در کلیه‌هاست، را کاهش دهد. این مواد زاید محصول متابولیسم هستند که به طور معمول از طریق کلیه‌ها فیلتر شده و از بدن توسط ادرار خارج می‌شود. با این حال، هنگامی که در کلیه‌ها تبلور شوند، به سنگ کلیه تبدیل می‌گردند و ممکن است باعث انسداد در سیستم ادراری شود که درد فراوانی دارد.
سیتریک اسید، یک اسید آلی موجود در گریپ فروت است که با اتصال به کلسیم در کلیه‌ها و بیرون راندن آن از بدن می‌تواند از سنگ کلیه جلوگیری کند. این ماده همچنین توانایی افزایش حجم و pH ادرار شما را دارد که در نتیجه محیطی تولید می‌کند که برای تشکیل سنگ کلیه نامناسب است.

 

۱۴. کمک به بهبود سلامتی زنان باردار

کنترل کلسترول خون از خواص گریپ فروت در دوران بارداری است، به علاوه این میوه می‌تواند از چاقی و پسوریازیس نیز جلوگیری نماید. این میوه در بارداری می‌تواند به رفع خستگی، سوزش سر دل، تهوع صبحگاهی، دیابت باردای، سندروم متابولیک و درمان یبوست در زنان باردار کمک کند.

 

۱۵. کمک به درمان کبد چرب

آنتی اکسیدان‌های موجود در گریپ فروت می‌توانند برای سم‌زدایی و پاکسازی کبد مفید باشند. این میوه همچنین دارای نارنژنین است، ماده‌ای که به درمان کبد چرب کمک می‌کند.

 


شنبه 7 دی 1398 - 15:1:6