اسلام و لزوم احترام گذاشتن به حریم شخصی افراد

شنبه 23 آذر 1398 - 19:7:34

تهران- الکوثر: استاد علوم تربیتی و اجتماعی لبنانی بر لزوم احترام گذاشتن به حریم شخصی افراد طبق تعالیم اسلامی تاکید کرد.

 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «سید سامی خضرا» در برنامه «مسائل و حلول» شبکه جهانی الکوثر گفت: انسان ذاتا تمایل دارد به خانه اش پناه ببرد که یک چهاردیواری با دری قابل باز و بسته کردن است. علت هم این است که انسان می خواهد امور شخصی خود را به دور از حضور دیگران انجام دهد و حریم شخصی خود را حفظ کند. در واقع حریم شخصی، دارای تقدس و حرمت است. درست است که انسان موجودی اجتماعی و خواستار تعامل با دیگر انسان ها از جمله همکاران و همسایگان است ولی از طرف دیگر دوست دارد در پایان روز یا پایان کارش، به حریم شخصی اش پناه ببرد.

این استاد علوم تربیتی افزود: اگر دیگران در صدد سرک کشیدن به حریم شخصی افراد برآیند این کار آنها تجاوز به حریم شخصی آن افراد محسوب می شود به همین علت در دین مبین اسلام، خانه که همان حریم شخص افراد است تقدس و حرمت دارد و در قرآن کریم آمده است « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّىٰ تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَىٰ أَهْلِهَا ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ » (ای کسانی که ایمان آورده ای، وارد خانه ای غیر از خانه خودتان نشوید مگر این که اجازه بگیرید و بر اهل آن خانه سلام کنید).

این روحانی لبنانی افزود: یکی از آداب و رسوم زیبای اسلام این است که هیچ فرد مسلمانی نمی تواند بدون اجازه صاحب خانه، وارد خانه ای شود و در آن نماز بخواند و حتی در آن جرعه ای آب بنوشد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


شنبه 23 آذر 1398 - 19:7:21