شکست ائتلاف سعودی در سه جبهه نظامی، اقتصادی و امنیتی در یمن

چهار شنبه 20 آذر 1398 - 16:29:22
شکست ائتلاف سعودی در سه جبهه نظامی، اقتصادی و امنیتی در یمن

تهران- الکوثر: ائتلاف سعودی ظرف پنج سال گذشته به طور همزمان در سه خط و جبهه موازی یعنی تهاجم نظامی، محاصره اقتصادی و عملیات اطلاعاتی - امنیتی کشور یمن را آماج حملات بی امان خود قرار داد اما تا کنون در هر سه جبهه با شکست مواجه شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عربستان با تشکیل یک ائتلاف عربی به همراهی امارات، بحرین، کویت، سودان و مصر از ششم فروردین 94 به بهانه بازگرداندن « عبد ربه منصور هادی » رئیس جمهور مستعفی یمن تهاجم نظامی خود را علیه یمن اغاز کرد و این کشور را به محاصره زمینی، دریایی و هوایی خود درآورد. کشورهای همپیمان سعودی پس از مشاهده بی ثمر بودن این جنگ به تدریج از ائتلاف یاد شده خارج شدند.

 تهاجم نظامی

عربستان در این جنگ از سراسر جهان  به ویژه سودان مزدوران نظامی را به کار گرفت و میلیون ها دلار صرف خرید تسلیحات از آمریکا و اروپا کرد و با کمک تسلیحات یاد شده مردم بی دفاع یمن را در خانه ها و مزرعه ها و مدرسه ها و بازارها و  مراسم عزا و عروسی به خاک و خون کشید و حتی قبرستان ها نیز از حملات جنگنده های سعودی در امان نماند. تنها حاصلی که این جنگ برای سعودی ها به همراه داشت، لکه ننگی بود که بر پیشانی این رژیم و نیروهای نظامی و تجهیزات مدرن و پیشرفته اش نشست.

انواع جنگنده ها و بالگردهای مدرن سعودی ها یکی پس از دیگری توسط سامانه پدافند هوایی یمن سرنگون شدند که بالگرد «آپاچی» آخرین آنها بود. آپاچی در نیروی هوایی آمریکا از بالاترین سطح ایمنی برخوردار است. نیروی پدافند هوایی یمن 48 ساعت پس از سرنگون شدن آپاچی ، پهپاد تهاجمی چینی «وینگ لانگ» را سرنگون کردند.

نیروهای مردمی یمن پس از مسلح شدن به پهپادهای نظامی، دومین مرحله از سیاست بازدارنده خود را آغاز کردند و طی آن در اواخر اردیبهشت امسال تاسیسات نفتی شهر "ینبع" در جنوب غرب عربستان در ساحل دریای سرخ در فاصله چند صد کیلومتری یمن و در 26 مرداد سال جاری با 10 پهپاد میدان و پالایشگاه نفتی  «الشیبه» شرکت ملی نفت عربستان آرامکو و بالاخره با 10 پهپاد میدان های نفتی «بقیق» و «خریص» و پالایشگاه های آرامکو در استان «الشرقیه» عربستان را هدف قرار دادند.

محروم شدن دانش آموزان و دانشجویان از ادامه تحصیل و بازماندن کارگران و کارمندان از ادامه کار و کسب معیشت و جان دادن مجروحان و بیماران و انتشار بیماری های واگیردار حاصل حملات بی هدف جنگنده های سعودی به مدارس ، دانشگاه ها ، کارگاه ها ، کارخانه ها ، مراکز درمانی و بیمارستان ها است.

عربستان در تجاوز خود علیه یمن از حمایت های مستقیم و غیرمستقیم مالی، نظامی، سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی بهره مند است.

محاصره اقتصادی

گرسنگی دادن به مردم بی گناه یمن و اعمال محاصره اقتصادی علیه آنان به عنوان دومین جبهه جنگ طی پنج سال گذشته از جبهه نظامی بسیار وحشتناک تر و جنایت کارانه تر است. سازمان ملل به همراه سایر سازمان های جهانی تا کنون بارها در گزارش های خود از این امر به عنوان « بدترین جنایت علیه بشریت در سطح جهان » نام برده اند.

اما علیرغم همه اینها رژیم سعودی در این جبهه نیز نتوانست ملت مقاوم و استوار یمن را به زانو درآورد و در نتیجه طرح سلطه جویانه سعودی علیه یمن هیچ گاه تحقق نیافت.

این تجاوز نظامی و محاصره اقتصادی تا کنون جز کشته و زخمی شدن صدها هزار یمنی و همچنین آواره شدن میلیون ها تن از شهروندان محروم و ویرانی زیرساخت ها و انتشار قحطی و گرسنگی و بیماری های واگیردار در این کشور، نتیجه ای به همراه نداشته است.
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نیز به تازگی اعلام کرد که از سال 2018 تا کنون بیش از یک میلیون مورد مشکوک مبتلا به بیماری وبا در یمن گزارش شده است.

«طه متوکل» وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن (جنبش انصارالله) هم پیش‌تر با انتقاد از روند کمک‌رسانی سازمان ملل متحد به کودکان یمنی، گفته بود: هر 10 دقیقه یک کودک یمنی بر اثر سوء تغذیه به کام مرگ می‌رود و هر ساعت سه کودک بر اثر محاصره یمن و نبود خدمات بهداشتی لازم، جان می‌دهد.

به گفته متوکل،  دو میلیون و 200 هزار کودک یمنی از ابتدای جنگ به بیماری وبا مبتلا شده‌اند که تاکنون سه هزار و 750 نفر از آنان جان باخته‌اند.

عملیات اطلاعاتی - امنیتی

سومین جبهه جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن که از نظر اهمیت دستکمی از دو مورد قبل ندارد، جبهه عملیات اطلاعاتی امنیتی است. سعودی از نظر امنیتی نیز جبهه داخلی یمن را هدف قرار داد و برای ایجاد فتنه و آشوب و پی بردن به مراکز ارتش و کمیته های مردمی و مسائلی از این قبیل باندها و هسته های خفته بسیاری را به کار گرفت.

کودتای دو سال پیش « علی عبدالله صالح » علیه جبهه داخلی و پیوستن وی به ائتلاف متجاوز را می توان برجسته ترین اقدام امنیتی رژیم سعودی علیه یمن برشمرد. او سعی داشت صنعا و استان های یمن را به آشوب بکشد و با نیروهای امنیتی یمن به جنگ پرداخت اما این توطئه با همبستگی اقشار مختلف مردم و بیداری و آگاهی نهادهای امنیتی شکست خورد و یمنی ها در دام فتنه سعودی ها گرفتار نشدند.

فصل جدید زنجیره تجاوز سعودی آمریکایی علیه یمن اخیرا کشف شد و نهادهای امنیتی یمن اعلام کردند که طرح خطرناک سازمان یافته توسط دستگاه های اطلاعاتی کشورهای متجاوز را خنثی کردند. این طرح قصد داشت جبهه داخلی را هدف قرار داده و امنیت و آرامش عمومی در یمن را برهم زده و در این کشور آشوب به پا کند. این عملیات از دو باند وابسته به کشورهای متجاوز تشکیل یافته است که شماری از عناصرش بازداشت شده اند و دستگاه های امنیتی یمن توانستند این عملیات را در مراحل ابتدایی آن مهار کرده و به کنترل خود درآورند.

این اقدام نشان داد که ائتلاف متجاوز ظرف پنج سال گذشته هیچ گاه از توطئه چینی علیه ملت یمن و امنیت و ثبات این کشور باز نمانده است اما رژیم سعودی هیچ گاه نتوانست ظرف پنج سال گذشته به اهداف توسعه طلبانه خود در یمن تحقق ببخشد و این کشور را تحت سلطه و اختیار خود درآورد.

در واقع شکست ائتلاف سعودی در زمینه های نظامی ، امنیتی و محاصره اقتصادی باعث شد تا برای جبران شکست ها و ناکامی های خود به دنبال یافتن راه های دیگری برآید. این شکست ها هم اکنون نه تنها در میان مراکز تحقیقات و پژوهش در سطح جهان بلکه در میان دولت ها به موضوع قابل توجهی جهت تحقیق و گفت وگو و بحث و بررسی تبدیل شده است.

منبع: ایرنا


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


چهار شنبه 20 آذر 1398 - 15:51:10