رای‌الیوم: آیا انصارالله برنده فروپاشی ائتلاف جنگی ضد یمن خواهد بود؟

یک شنبه 17 شهریور 1398 - 9:40:31
رای‌الیوم: آیا انصارالله برنده فروپاشی ائتلاف جنگی ضد یمن خواهد بود؟

تهران- الکوثر: به دنبال گسترش اختلافات میان عربستان و امارات و ناکام ماندن کنفرانس اخیر جده به نظر می‌رسد که انصارالله بزرگترین برنده فروپاشی ائتلاف فرسوده جنگی عربستان ضد یمن باشند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه رای‌الیوم نوشت: اگر بگوییم که تظاهرات گسترده‌ای که به خواست شورای انتقالی موقت در قلب شهر عدن تحت عنوان وفاداری و تقدیر از دولت امارات و نقشی که در خلال جنگ یمن ایفا کرد به راه افتاد٬ اعلام نیمه‌رسمی جدایی میان دو هم‌پیمان در ائتلاف جنگی عربستان ضد یمن بود اغراق نکرده‌ایم. شاید این موضوع که در جریان این تظاهرات٬ پرچم کشور امارات در کنار پرچم دولت جنوبی سابق بود و پرچم عربستان در صحنه وجود نداشت به معنای تقویت جدایی میان ابوظبی و ریاض باشد.

اختلافات میان عربستان و امارات در یمن کاملا علنی شده و  این امر درواقع یک جنگ نیابتی میان نیروهای تحت حمایت آنها در عدن و سایر مناطق جنوب قلمداد می‌شود.

تسلط نیروهای کمربند امنیتی تحت حمایت امارات بر کاخ معاشیق و همه مراکز امنیتی و نظامی در عدن در 10 آگوست گذشته٬ آخرین میخ در تابوت این ائتلاف فرسوده بود.

کنفرانسی که در جده توسط عربستان و با حضور نمایندگانی از شورای انتقالی و دولت هادی و نماینده‌ای از امارات برگزار شد٬ به هیچ راه‌حلی به منظور حل بحران عدن و خنثی کردن تنش‌های آن نرسید.

بر اساس اطلاعات و اخبار از این کنفرانس٬ نماینده امارات و نمایندگان شورای انتقالی جنوب٬ شروط عربستان را در رابطه با پس دادن کاخ معاشیق و مراکز امنیتی و نظامی به دولت منصورهادی رد کردند.

بیانیه عربستان که در نیمه‌شب گذشته صادر و توسط خبرگزاری واس منتشر شد٬ منعکس‌کننده خشم بی‌سابقه سعودی‌ها است. این بیانیه نشان می‌دهد که هرگونه تلاش برای تحمیل یک واقعیت جدید در عدن رد شده است و نیز نشانه‌های تاسف از وقوع درگیری میان دو هم‌پیمان اصلی در ائتلاف جنگی عربستان ضد یمن٬ در این بیانیه کاملا بارز بود. همچنین در این بیانیه آمده که هرگونه تلاش در جهت ایجاد بی‌ثباتی در یمن به معنای تهدید امنیت و ثبات در عربستان است.

درواقع ترجمه عملی این بیانیه به معنای آن است که عربستان٬ تصمیماتی عملی و شاید نظامی اتخاذ خواهد کرد تا به سیطره شورای انتقالی و نیروهای آن در عدن پایان داده و این شهر و فرودگاه‌های آن را به دولت رئیس‌جمهور فراری یمن بازگرداند. لازم به ذکر است که این هدف عربستان در کنفرانس اخیر جده محقق نشد و اقدامات احتمالی بعدی ریاض امکان وقوع مقابله مستقیم میان نیروهای عربستان و امارات را افزایش می‌دهد.

در این میان جنبش انصارالله با دقت این درگیری را زیر نظر دارند و از این موضوع بسیار خوشحال هستند؛ چرا که درگیری میان امارات و عربستان٬ فشار را از روی آن‌ها برداشته و ممکن است منجر به تقویت جایگاه آنها در شمال و حتی برخی مناطق جنوبی شود.

همچنین به رسمیت شناختن انصارالله و هم‌پیمانان آن توسط آمریکا و اعلام رسمی ترامپ به منظور بازکردن باب مذاکرات رسمی با آنها از طریق دیپلمات‌های آمریکایی به عنوان طرف اصلی درگیری‌های یمن را نمی‌توان در جنگ یا صلح نادیده گرفت.

اینکه اختلاف میان عربستان و امارات در هفته‌ها و ماه‌های آینده دچار چه تحولاتی خواهد شد قابل پیش‌بینی نیست. اما آنچه در حال حاضرمی‌توان گفت این است که در سایه تحولات عدن٬ شکاف جدایی میان این دو هم‌پیمان به اندازه‌ای زیاد شده که امکان ترمیم و بازسازی آن وجودندارد.


یک شنبه 17 شهریور 1398 - 9:40:23

پربازدیدها