عفو بین الملل : فرانسه فروش تسلیحات را به عربستان و امارات پایان دهد

یک شنبه 10 شهریور 1398 - 13:22:4
عفو بین الملل : فرانسه فروش تسلیحات را به عربستان و امارات پایان دهد

تهران- الکوثر: عفو بین الملل تاکید کرد ما باید بر فرانسه اعمال فشار کنیم تا به فروش غیر مسئولانه سلاح که خطر کمک به نقض حقوق بشر و رنج غیرنظامیان را به دنبال دارد، پایان دهد. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  پایگاه اینترنتی عفو بین الملل فرانسه در گزارشی نوشت از حدود چهار سال پیش جنگی مرگبار یمن را فراگرفته است. هزاران غیر نظامی کشته شده اند. اکثر این افراد در حملات هوایی ائتلاف تحت فرماندهی عربستان سعودی و امارات عربی متحده که حامی دولت (مستعفی) یمن هستند، جان خود را از دست داده اند. خانه ها، مدارس و بیمارستان ها با تسلیحاتی که از سوی کشورهای غربی تامین می شود، به طور کامل تخریب شده اند. 

برخی کشورها مانند آلمان، نروژ، دانمارک، فنلاند، سوئد و هلند پیش از این تصمیم گرفتند فروش سلاح های مرگبار را به کشورهای عضو ائتلاف به حال تعلیق درآورند. فرانسه که در کنار آمریکا، انگلیس، اسپانیا و حتی کانادا از جمله تامین کنندگان اصلی تجهیزات نظامی عربستان سعودی و امارات عربی متحده است، با وجود خطر بالای استفاده از این سلاح ها برای تسهیل یا ارتکاب نقض حقوق بشر در یمن، همچنان به تامین سلاح این کشورها ادامه می دهد. 
عدم شفافقیت فرانسه در مورد مبادلات تسلیحاتی و نبود هرگونه نظارت پارلمانی، اجازه نمی دهد اطمینان حاصل شود که این کشور به تعهدات بین المللی خود مانند معاهده تجارت تسلیحات پایبند است. 
عفو بین الملل تاکید کرد ما باید بر فرانسه اعمال فشار کنیم تا به فروش غیر مسئولانه سلاح که خطر کمک به نقض حقوق بشر و رنج غیرنظامیان را به دنبال دارد، پایان دهد. 
عفو بین الملل طوماری را برای امضا منتشر کرد که در آن از امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خواسته شده است به فروش غیر مسئولانه سلاح پایان دهد. تاکنون 53 هزار و 18 نفر این طومار را امضا کرده بودند. عفو بین الملل انتظار دارد شمار امضا کنندگان به 70 هزار نفر برسد.


یک شنبه 10 شهریور 1398 - 13:21:48