افشای ابراز نارضایتی شدید شاه سعودی از «تک‌روی» امارات

پنج شنبه 7 شهریور 1398 - 14:36:45
افشای ابراز نارضایتی شدید شاه سعودی از «تک‌روی» امارات

تهران- الکوثر: خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه از بروز شکاف در ائتلاف عربی علیه یمن، بین عربستان سعودی و امارات خبر داد و اعلام کرد که شاه سعودی بشدت از سیاست جدید امارات اظهارنارضایتی کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  خبرگزاری رویترز به نقل از منابع «مطلع» اعلام کرد که علائم شکاف در ائتلاف بین عربستان سعودی و امارات بیش از پیش دیده می‌شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت: سلمان، شاه سعودی این ماه در اقدامی نامعمول در  کاخ خود در شهر مکه، ناراحتی شدید خود از امارات را بشدت نشان داد.

منابع رویترز تاکید کردند که اتفاق مذکور پس از آن رخ داده که سلمان با  عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور (مستعفی) یمن در 11 آگوست دیدار و گفت‌وگو کرده است.

طی هفته‌های گذشته شبه‌نظامیان وابسته به امارات با نیروهای دولت هادی در جنوب یمن در افتاده و شهر عدن و چند شهر دیگر در استان‌های جنوبی را از کنترل دولت هادی خارج کرده‌اند. مقاماتی در دولت هادی، اتفاقات جنوب یمن را کودتای امارات  علیه هادی عنوان کرده‌اند؛ هادی‌ای که تحت حمایت عربستان است.

براساس گزارش رویترز ، سرمنشاء مستقیم تنش و نارضایتی شاه سعودی از امارات، جنگ شدید در یمن است... اما دلیل جامع‌تر تصمیمی است که به نظر می‌رسد امارات عربی متحده برای چرخش در جهت منافع ملی خود (بدون منافع سعودی) در نظر گرفته و تلاش کرده خود را شریکی عاقل‌تر و پخته‌تر (از عربستان) نشان دهد که [بر خلاف عربستان] می‌تواند منطقه را به ثبات برساند حتی اگر هدفش این باشد که از حجم تلفات کاسته و بدون ریاض، به جلو حرکت کند.

به گفته منابع رویترز، این اقدام اماراتی‌ها به نوعی ترجیح منافع خودشان است، زیرا آنها معتقدند اگر عربستان سعودی تمایل به توسعه طلبی داشته باشد ، آنها را هم می‌بلعد.

از طرفی یک مقام سعودی گزارش درباره شکاف در ائتلاف سعودی را دروغین توصیف کرد و گفت: عربستان سعودی و امارات عربی متحده  هنوز هم درباره منابع بی ثباتی در خاورمیانه از نظر استراتژیک با هم اتفاق نظر دارند و سازگار هستند و  برای مقابله با طیف گسترده‌ای از تهدیدهای امنیتی در منطقه و بیرون آن با یکدیگر همکاری نزدیکی دارند و روابط دوجانبه بین دو کشور قوی است.

رویترز گزارش داد، مقامات امارات به سؤال‌های مربوط به این قضیه پاسخ نداده‌اند. پیش از این ، یک مقام امارات به رویترز گفته بود که دو کشور در خصوص یمن و ایران کاملاً دیدگاه موافقی با یکدیگر دارند و آتش‌بس تنها راه پیشرفت است.

از دو ماه پیش که امارات از عقب‌نشینی نیروهای خود از برخی جبهه‌های یمن خبر داد و به دنبال آن وقوع جنگ نیابتی در جنوب یمن بین شبه نظامیان طرفدار امارات با نیروهای دولت مستعفی یمن که مورد حمایت عربستان هستند اختلاف میان عربستان و امارات بر سر جنگ یمن را آشکارتر ساخت.


پنج شنبه 7 شهریور 1398 - 13:57:40