پاکستان موشک بالستیک آزمایش کرد

پنج شنبه 7 شهریور 1398 - 16:54:35
پاکستان موشک بالستیک آزمایش کرد

تهران- الکوثر: ارتش پاکستان روز پنجشنبه اعلام کرد: این کشور موشک بالستیک «غزنوی» با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را با موفقیت آزمایش کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، آزمایش این موشک درحالی صورت می گیرد که تنش میان اسلام آباد و دهلی نو در شبه قاره بر سر اوضاع کشمیر افزایش یافته است.

ارتش پاکستان و هند که رقیب سنتی در منطقه جنوب آسیا محسوب می شوند هر از چند گاهی موشک های مختلف با قابلیت حمل کلاهک های هسته ای آزمایش می کنند.

همزمان با تشدید اوضاع کشمیر که موجب صف آرایی مجدد پاکستان و هند طی ماه های اخیر شده، بسیاری از کشورهای جهان و نهادهای بین المللی از جمله اندیشکده ها ضمن هشدار جدی نسبت به بالا رفتن امکان رویارویی میان رقبای هسته ای در جنوب آسیا، بر ضرورت از سرگیری مذاکرات میان اسلام آباد و دهلی نو تاکید دارند.

سخنگوی ارتش پاکستان گفت: موشک بالستیک غزنوی دارای آخرین فناوری پیشرفته است و این موشک زمین به زمین ضمن قابلیت حمل کلاهک هسته ای، می تواند اهداف خود را در مسافت ۲۹۰ کیلومتری نابود کند.

سرلشکر آصف غفور تاکید کرد: تقویت سامانه بازدارندگی و دفاعی پاکستان از اهداف تولید و آزمایش این موشک است.

پاکستان دوم خرداد ماه امسال نیز یک فروند موشک بالستیک دور برد به نام «شاهین-۲» را با موفقیت آزمایش کرد.

موشک بالستیک به موشک‌هایی گفته می شود که با موتور روشن تا ارتفاع بسیار بالا اوج می ‌گیرند و مابقی مسیر را با استفاده از نیروی جاذبه زمین به سمت هدف می ‌روند که مانند یک سقوط آزاد البته با هدایت صحیح است.

اندیشکده آمریکایی ''استارتفور'' ھفته گذشته با انتشار گزارشی هشدار داد: تنش ها در شبه قاره، خطر احتمال رویایی هسته ای میان پاکستان و هند را افزایش داده و بحران کشمیر می تواند جرقه ای برای جنگ هسته ای در جنوب آسیا باشد. 

رسانه های پاکستانی با انعکاس بخش هایی از این گزارش نوشتند: احتمال درگیری هسته ای میان رقبای سنتی در جنوب آسیا زمانی قوی تر شد که «راجنات سینگ» وزیر دفاع هند بیست و پنجم مردادماه گذشته طی سخنانی درباره سیاست این کشور مبنی بر عدم پیشدستی در استفاده از تسلیحات هسته ای، گفت: هند به این اصل پایبند است اما آنچه در آینده اتفاق می افتد بستگی به شرایط دارد، شرایطی که براساس ارزیابی استارتفور اکنون امیدوار کننده نیست.


پنج شنبه 7 شهریور 1398 - 12:6:31

دسته بندی :