بیش از نیمی از حجاج به کشور بازگشتند

سه شنبه 5 شهریور 1398 - 19:54:36
بیش از نیمی از حجاج به کشور بازگشتند

تهران - الکوثر : رئیس سازمان حج و زیارت گفت: 50 ممیز 6 دهم درصد حجاج و عوامل اجرایی حج تمتع از 25 مرداد تا کنون به کشور بازگشتند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ آقای علی رضا رشیدیان افزود: طی این مدت 44 هزار و 791 نفر از حجاج و عوامل اجرایی با 185 پرواز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی از فرودگاه های مدینه و جده به کشورمان برگشته اند که از این تعداد 117 پرواز از فرودگاه مدینه و 68 پرواز دیگر از جده به مقصد ایران انجام شده است.
وی افزود: هزار و130 نفر از حجاج بیمار، دارای شرایط خاص و اضطراری یا مشکلات جسمی و خانوادگی، کاری و غیره نیز طی این مدت، خارج از برنامه و با استفاده از ظرفیت خالی پروازها با شناسایی مدیران کاروان ها و هیأت پزشکی و غیره در این مدت به کشور عزیمت کرده اند.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: از 25 مرداد تا کنون در مجموع 50 هزار و 169 نفر از حجاج ایرانی در قالب 341 کاروان مکه مکرمه را ترک کرده اند که از این تعداد 206 کاروان با جمعیت 29 هزار و 231 نفر حجاج مدینه بعد بودند که عازم شهر پیامبر (ص) شدند.
وی عنوان کرد: از این جمعیت بخش زیادی بعد از اتمام زمان اقامت در مدینه عازم ایران شده اند و از این جمعیت اکنون فقط 10 هزار و 800 زائر در قالب 75 کاروان در مدینه النبی (ص) حضور دارند.
آقای رشیدیان ادامه داد: ضمن آنکه 8 هزار و 363 زائر هم در قالب 206 کاروان به صورت موقت وارد مدینه شده و از طریق فرودگاه این شهر به مقصد ایران اعزام شدند.
وی افزود: مجموع حجاجی که هم اکنون در مکه حضور دارند 214 کاروان شامل 29 هزار و 906 نفر هستند که 73 و 47 صدم درصد حجاج و عوامل اجرایی حاضر در عربستان را شامل می شوند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه خدمت رسانی به حجاج با کیفیت مناسب همچنان در حال انجام است، افزود : هم اکنون با توجه به جمعیت مستقر در مکه به طور متوسط روزانه دبرای دو وعده نهار و شام بیش از 71 هزار پرس غذا طبخ می شود.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در مدینه این میزان بیش از 21 هزار پرس غذا می شود که توسط آشپزخانه های بزرگ صنعتی و نیز مجموعه های خودپخت انجام می شود.
آقای رشیدیان با بیان اینکه برنامه ریزی های ما بر آن است تا در سال آینده تعداد مجموعه های خودپخت را افزایش دهیم افزود: در بحث تهیه نان مورد نیاز حجاج که متناسب با ذائقه زائران باشد نیز4 دستگاه نانوایی صنعتی که از ابتدای ایام حج در مکه استقرار یافته است، پخت نان انجام می شود.
وی ادامه داد: تا کنون بیش از یک میلیون و 980 هزار قرص نان در این مجموعه پخت شده و بخش عمده نان مورد نیاز حجاج کشورمان از این طریق تأمین شده است.
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه در حوزه نقل درون شهری 18 خط با 122 دستگاه اتوبوس و 5 دستگاه مینی بوس در مکه فعال است ، افزود: از ابتدای ایام حج تا کنون 6 میلیون و 576 هزار و 60 ظرفیت جا به جایی زائر در این مسیرها ایجاد شده که سرانه هر زائر به طور متوسط 3 و 6 دهم تردد است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 5 شهریور 1398 - 18:7:10