برگزاری مسابقات متعدد فرهنگی برای حجاج ایرانی در سرزمین وحی

پنج شنبه 10 مرداد 1398 - 11:55:52
برگزاری مسابقات متعدد فرهنگی برای حجاج ایرانی در سرزمین وحی

تهران- الکوثر: بعثه مقام معظم رهبری از برگزاری مسابقات گوناگون فرهنگی در سرزمین وحی با هدف ارتقاء هر چه بیشتر فرهنگ دینی و روحیه معنوی در میان حجاج ایرانی خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حجت الاسلام والمسلمین «علی پروانه» مسئول امور روحانیون بعثه مقام معظم رهبری روز چهارشنبه در  تشریح این برنامه ها به خبرنگار ستاد خبری حج گفت: مسابقات یادشده با موضوعات مختلف در زمینه های خداشناسی، انس با قرآن، شناخت تاریخ اسلام و زندگی پیامبر و ائمه معصومین (ع) ، فلسفه و مناسک حج و تکریم شهدا برگزار می شود.
وی مسابقات حفظ قرآن کریم، «مناسک حج»، «غدیر»، «حریم ملکوت»، «جلوه جمال» و «ائمه بقیع» را از جمله این برنامه های فرهنگی برشمرد که هر کاروان در طول مدت 35 روزه حضور در سرزمین وحی برگزار می کند.
این مقام بعثه مقام معظم رهبری گفت: مسابقاتی نظیر «جلوه جمال» در باره زندگی حضرت محمد(ص) و «ائمه بقیع» درباره زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) و امام حسن مجتبی، امام سجاد، امام محمدباقر و امام جعفر صادق (علیهم السلام) از جمله مسابقاتی است که معمولا در هنگام حضور کاروانها در مدینه منوره انجام می شود.
حجت الاسلام پروانه، مسابقات قرآنی را نیز شامل حفظ سوره هایی نظیر یس، واقعه، جمعه، حجرات و انسان بیان کرد که در دو مرحله کتبی و شفاهی برگزار شده و در پایان سفر هر کاروان، افراد برتر طی مراسمی مورد تجلیل قرار می گیرند.
وی گفت: تجدید میثاق با شهدا و تجلیل از خانواده های معظم آنان در هر کاروان از دیگر فعالیتهای فرهنگی است که در ایام برگزاری حج صورت می گیرد و اعضای کاروانها همچنین به نیابت از شهیدان ، برای آنان در مسجدالحرام طواف مستحبی انجام می دهند.
حجت الاسلام پروانه گفت: قرار است بعثه مقام معظم رهبری طی همایشی با حضور نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، رییس سازمان حج و زیارت و دیگر مقامهای مسئول از خانواده های دارای دو شهید و بالاتر تجلیل کند.
وی عنوان این برنامه را «همایش تجلیل از اسوه های صبر و ایثار» ویژه خانواده های معظم دو شهید و بالاتر بیان کرد و گفت: زمان آن برای پنجم ذیحجه در محل بعثه مقام معظم رهبری برنامه ریزی شده است.
مسئول امور روحانیون بعثه همچنین از برگزاری همایش «یاوران حجاج» به صورت منطقه ای در مکه مکرمه خبر داد.
به گفته پروانه، به منظور تسهیل در مدیریت و خدمات رسانی به زائران،  هر کاروان حج به گروههای 12 نفره تقسیم شده است که مسئولیت رسیدگی به امور هر گروه، خدمات دهی و هماهنگی برنامه های آنان را با مدیر و روحانی کاروان، یکی از زائران به نام «یاور حجاج» بر عهده دارد.
وی افزود: همایش یاوران حجاج در مکه مکرمه با حضور یاوران حجاج مناطق یک ، دو و سه مکه در یک همایش و مناطق چهار و پنج به صورت جداگانه در هر یک از مناطق برگزار خواهد شد.
همایش حجاج در منطقه 5 مکه عصر امروز در هتل «ام ان میلینیوم» مکه برگزار می شود.
مسئول امور روحانیون بعثه مقام معظم رهبری، شمار یاوران حجاج را در سال جاری حدود 8 هزار نفر برآورد کرد.
امسال بیش از 86 هزار زائر ایرانی در قالب 589 کاروان برای انجام مناسک حج تمتع وارد سرزمین وحی می شوند.
بنا به اعلام ستاد حج و زیارت در مکه تا امروز تعداد 65 هزار و 729 حاجی ایرانی وارد این شهر مقدس شده اند که از این تعداد، 13 هزار و 636 تن در منطقه 5 استقرار دارند.
ورود زائران ایرانی تا 14 مرداد به سرزمین وحی ادامه دارد. 



برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

                                                                     


پنج شنبه 10 مرداد 1398 - 11:54:30