حضور ۲۶ هزار زائر ایرانی در مکه مکرمه

یک شنبه 30 تیر 1398 - 10:9:53
حضور ۲۶ هزار زائر ایرانی در مکه مکرمه

تهران- الکوثر: رئیس ستاد حج و زیارت اعلام کرد : ۲۶ هزار زائر ایرانی در ۸۰ هتل شهر مکه مکرمه مستقر شده اند و برای تردد با ۱۹ خط اتوبوس درون شهری به طور شبانه روزی و رایگان جابجا می‌شوند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  رئیس ستاد حج و زیارت در مکه مکرمه گفت: برای اسکان زائران ایرانی با هشتاد هتل در این شهر قرارداد بسته شده و تاکنون، کاروانهای ایرانی در 52 هتل مستقر شده اند. اکبر رضایی بالاترین ظرفیت هتل‌های ویژه حجاج ایرانی در مکه را 4700 نفر و کمترین ظرفیت را حدود 500 نفر خواند و گفت: به طور میانگین، هر هتل پذیرای نزدیک به 1200 زائر ایرانی خواهد بود.


رضایی همچنین درباره انتقال حجاج به مشاعر مقدسه نیز گفت: امسال به گونه ای برنامه ریزی کرده ایم که خطوط اتوبوسرانی سریع السیر (بی آرتی) کار انتقال حجاج را با سرعت و سهولت انجام دهند.
رئیس ستاد حج و زیارت در مکه مکرمه با اشاره به اینکه همه حجاج ایرانی تا چهاردهم مرداد برای انجام مناسک حج تمتع در این شهر مقدس گردهم می‌آیند، از آنها خواست خود را برای یک مقطع زندگی گروهی و تعامل، مدارا و صبوری آماده کنند.
وی افزود: برنامه ریزی های لازم برای خدمات مناسب به حجاج ایرانی در حوزه های مختلف اعم از مسکن، تغذیه، حمل و نقل، تدارکات و راهنمایی زوار انجام شده و هیچ نگرانی در زمینه اقامت آنان وجود ندارد.
رئیس ستاد حج و زیارت در مکه مکرمه همچنین گفت: اکنون شرایط از هر نظر برای ورود زائران ایرانی به این شهر مقدس آماده است با این حال زندگی جمعی شرایط خاص خود را دارد که از مهمترین آنها، رعایت حال دیگران و تعامل مناسب با همسفران است.
رضایی گفت: ازدحام حجاج در هتل ها همواره با محدودیت ظرفیت رستوران‌ها و آسانسورها همراه است و ما از همه زائران می خواهیم در شرایط خاص نظیر هنگام شرکت در جلسات، اقامه نماز جماعت و صرف ناهار و شام برای استفاده از آسانسورها حوصله، سعه صدر و بردباری نشان دهند.
وی همچنین از حجاج ایرانی خواست هنگام ترددهای درون شهری و زیارت مسجدالحرام، حتما کارت شناسایی خود را همراه داشته باشند.
رئیس ستاد حج و زیارت در مکه مکرمه به زائران نسبت به عبور از بزرگراه‌ها و خیابانهای اصلی در شهر مکه با توجه به سرعت بالای خودروها هشدار داد و از آنان خواست در اینگونه شرایط، ملاحظات و دقت لازم را رعایت کنند.
رضایی در عین حال گفت: خوشبختانه، تاکنون حادثه خاصی برای زائران ایرانی در مکه مکرمه رخ نداده است و همگی آنها در شرایط خوب و مناسبی بسر می برند.
وی گفت: متوسط مدت اقامت حجاج ایرانی در مکه 30 روز است اما علاوه بر آن، زائران مدینه قبل و بعد مهمان شهر پیامبر هستند.
این مقام سازمان حج و زیارت گفت: همه کاروانهای حجاج ایرانی تا روز چهاردهم مرداد از جده و مدینه خود را به مکه مکرمه می رسانند تا برای مناسک حج تمتع و ایام تشریق آماده شوند.
وی افزود: با آغاز ایام تشریق، از بعد از ظهر روز هشتم ذی الحجه (هجدهم مرداد) زائران ابتدا به عرفات می روند و پس از برگزاری مراسم روز عرفه در روز نهم ذی الحجه، پس از غروب به سوی مشعر الحرام کوچ کرده و تا طلوع آفتاب عید قربان در این سرزمین توقف می‌کنند. 
رئیس ستاد حج و زیارت در مکه مکرمه با بیان اینکه حجاج در روز عید قربان به مدت سه روز وارد منا شده و در آنجا بیتوته خواهند کرد، از برنامه ریزی این ستاد برای ارایه خدمات مناسب به زائران در ایام تشریق خبر داد.
رضایی گفت: تا پایان امروز شنبه شمار حجاج ایرانی حاضر در مکه به 26 هزار و 421 نفر می رسد که از این تعداد، 15 هزار و 339 نفر پس از زیارت مرقد پیامبر (ص) و ائمه معصوم (ع) در بقیع از مسیر مدینه منوره و 11 هزار و 82 نفر نیز بطور مستقیم از ایران و از طریق فرودگاه جده وارد سرزمین وحی می شوند.  

برگزاری محافل انس و معرفت برای حجاج ایرانی در سرزمین وحی

نخستین محفل انس و معرفت با حضور گسترده زائران کاروانهای ایرانی در هتل «ویولت» شهر مکه برگزار شد.این هتل درخیابان طریق طائف قرار دارد و 16 کاروان ایرانی را با ظرفیت 2500 نفر در خود جای می دهد.
در نخستین محفل انس و معرفت در مکه مکرمه، «امین اکبری» از قاریان ممتاز قرآن کریم و عضو کاروان نور (ویژه قاریان) با صدایی دلنشین آیاتی از قرآن کریم را برای حاضران قرائت کرد.حجت الاسلام والمسلمین «اکبر صمدی» نیز در سخنانی مکه و مدینه را سرزمین وحی، محل نزول قرآن و موطن پیامبر و ائمه عصمت و طهارت (ع) خواند که هیچ سرزمینی در کره زمین از نظر قداست، به پای مکه نمی رسد.
وی حج را یک واجب شرعی برای همه کسانی دانست که از استطاعت مالی و جسمی برخوردارند و تصریح کرد: حج همواره خدا را به یاد انسان می آورد و اعمال و مناسک آن نیز یادآور روز قیامت است به همین دلیل، به زندگی انسان معنا و مفهوم می بخشد.
زائران شرکت کننده در این محفل سپس با مدیحه سرایی مجید شمس از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) در فضایی معنوی و روحانی با خدای خویش راز و نیاز کردند.قرار است هر روز در چند هتل در مکه محافل انس و معرفت برگزار شود.نشست‌های مشابهی نیز از حدود دو هفته پیش در مدینه منوره برای کاروان‌های ایرانی برگزار می شود.
امشب همچنین حجاج اهل تسنن کشورمان در نشستی با عنوان «حلقه قرآنی» در هتل «جوهره رویا» شرکت کردند.
به گفته رئیس ستاد حج و زیارت در مکه مکرمه، تا پایان روز شنبه، شمار زائران ایرانی حاضر در مکه به 26 هزار و 421 نفر رسید.از این تعداد، 15 هزار و 339 نفر پس از زیارت مرقد پیامبر (ص) و ائمه معصوم (ع) در بقیع از مدینه منوره و 11 هزار و 82 نفر نیز بطور مستقیم از ایران و از طریق فرودگاه جده وارد سرزمین وحی می شوند.  

قرار است تا پایان عملیات حج 361 پرواز شرکت هواپیمایی ایران ایر از 19 فرودگاه کشور به مقصد فرودگاههای مدینه و جده صورت گیرد.همچنین طبق اعلام منابع رسمی 68162 روادید نیز تا امروز برای زائران و عوامل حج امسال صادر شده که معادل نزدیک به هشتاد درصد کل روادیدهایی است که قرار است امسال صادر شد.

پزشکان و پرستاران ایرانی در سه درمانگاه مدینه به زائران خدمات ارائه می کنند

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: بیست و دو پزشک به همراه یازده پرستار اعزامی از کشورمان در سه درمانگاه مستقر در مدینه منوره به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات به زائران هستند.
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری صداوسیما به مدینه منوره، دکتر محمدتقی حلی‌ساز که به همراه جمعی از مسئولان مرکز پزشکی حج و زیارت در بعثه مقام معظم رهبری با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت دیدار کرد، با بیان این مطلب افزود: مراجعه زائران به درمانگاههای این مرکز در مدینه و مکه و درمان آنها روال عادی دارد.
وی گفت: ‌تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است و با تدابیر پیش بینی شده امیدواریم خدمات این مرکز تا پایان عملیات حج در محیطی آرام ادامه یابد. 
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر همچنین گفت: از سیزدهم تیر تاکنون یک هزار و چهارصد مورد مراجعه به پزشک متخصص و چهار هزار و پانصد مورد مراجعه به پزشک عمومی در درمانگاههای مدینه النبی ثبت شده است و سی و شش بیمار هم برای دریافت خدمات، به بیمارستان های عربستان معرفی و سپس به کاروان های خود بازگشت داده شده اند.
حلی ساز تاکید کرد: هیئت پزشکی حج و زیارت بر بهداشت آشپزخانه های مرکزی طبخ غذای زائران ایرانی در مدینه نظارت دقیق دارد و در بازدید از هتل ها نیز مواردی را که لازم است، تذکر می دهد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در این دیدار حضور هیئت پزشکی در حج را کاهش دهنده دغدغه زائران دانست و گفت:‌ کارشناسی بر روی بیماری های مبتلابه زائران در ایام حج و داروهای مصرفی آنها مهم و بکارگیری راهکارهای مناسب در حفظ و ارتقاء سلامت زائران اهمیت حیاتی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب گفت:‌ برنامه ریزی ها نسبت به گذشته بهتر است و این روند باید ارائه خدمات به زائران را تسهیل کند و موجب آرامش خاطر بیشتر آنان شود. وی همچنین از تلاش های صورت گرفته برای راه اندازی مراکز درمانی در مکه و مدینه و بکارگیری راهکارهای جدید با هدف ارائه خدمات کیفی به زائران ایرانی تقدیر کرد. 
سرپرست حجاج ایرانی خدمتگزاری به زائران حرمین شریفین را افتخار خواند و خطاب به اعضای مرکز پزشکی حاضر در حج امسال گفت: زائر محق است و ما باید پیش از آن که او نیاز خود را طرح کند، نیازها را پیش بینی کنیم و به معنی واقعی کلمه خادم زائر باشیم.
وی با اشاره به این حدیث نبوی (ص) که می فرماید ”هر کس چیزی از حقّ برادر مسلمان خود را نگه دارد [و به او ندهد]، خداوند، برکت روزی را بر او حرام می‏ کند، مگر آن که توبه کند“ افزود: طبق این حدیث اگر کسی کاری را که باید انجام دهد و حقی را که برعهده اوست، در زمان خود انجام ندهد و یا نگذارد که انجام شود، خداوند برکت رزق را از او خواهد گرفت. 
حجت الاسلام والمسلمین نواب با تاکید بر اینکه باید در رسیدگی به امور زائران کوشا باشیم و اگر حق فردی را ادا نکنیم، هم با فرد و هم با خداوند روبرو هستیم، اهمیت احساس مسئولیت را یادآور شد و گفت: این ویژگی در میان کارکنان هلال احمر نمود بیشتری دارد، به ویژه اینکه بهتر است وظایف محوله را انجام دهید و تلاش کنید از زائران دلجویی و بیماری آنها را برطرف کنید.
در این دیدار همچنین برخی از اعضای مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر نظرات خود را درباره فعالیت ها در حوزه بهداشت، درمان و پزشکی حج بیان و پیشنهادهایی برای پایش و ارتقای سلامت زائران ارائه کردند. در پایان این جلسه دکتر حلی‌ساز و حجت الاسلام نواب در مصاحبه با خبرنگاران نتایج این جلسه را تشریح کردند.

 برای دسترسی به اخبار حج  اینجا کلیک کنید

از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان

از صفحه آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی دیدن کنید

از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید 


یک شنبه 30 تیر 1398 - 9:46:0