عراق مسیرهای صدور نفت خود را متنوع می کند

پنج شنبه 20 تیر 1398 - 11:33:47
عراق مسیرهای صدور نفت خود را متنوع می کند

بغداد- الکوثر: نخست وزیر عراق گفت با توجه به تنش‌های موجود در تنگه هرمز، به دنبال تنوع بخشیدن به راه‌های صادرات نفت هستیم.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به نقل از تلویزیون العراقیه، عادل عبدالمهدی در کنفرانس خبری هفتگی خود در بغداد گفت: در جلسه هیئت دولت چندین دستورالعمل صادر شد. یکی از دستور العمل‌ها مربوط به لوله انتقال نفتی است که نفت را از بصره به منطقه حدیثه و از آنجا به بندر عقبه اردن منتقل می‌کند. البته ممکن است این خط لوله از منطقه حدیثه به سوریه نیز کشیده شود. ما درصدد ایجاد یک جزیره مصنوعی برای صادرات نفت هستیم. معتقدیم که این اقدام ها، اقدام‌هایی راهبردی است. 
عراق در زمینه مسیرهای صادرات نفت از انعطاف کمی برخوردار است. عراق اغلب گذرگاه‌هایی را که بیست یا سی سال پیش از طریق آن‌ها نفت خود را صادر می‌کرد از دست داده است.

نخست وزیر عراق افزود: عراق قبلا نفت خود را از طریق فیش خابور، ینبع، سوریه و جنوب کشور صادر می‌کرد، اما هم اکنون گذرگاه اصلی برای صادرات نفت ما جنوب عراق و خط کردستان-فیش خابور-جیهان است.

وی افزود عراق نیاز فوری برای متنوع کردن خطوط صادرات نفت خود دارد. با آنکه ما می‌خواهیم از اتکا به درآمد‌های نفتی رها شویم و دیگر بخش‌ها را تشویق می‌کنیم، اما بخش نفت همچنان از بخش‌های مهم کشور محسوب می‌شود و ما بر درآمد‌های نفتی تکیه داریم. اگر امروز برای متنوع سازی راه‌های صادرات نفت کاری نکنیم پس از چند سال با مشکلات بسیار پیچیده‌ای در این زمینه رو به رو می‌شویم. 
عادل عبدالمهدی با ابراز نگرانی از تحولات منطقه گفت: ما از این تحولات نگران هستیم. اقدام ما برای راه اندازی خط لوله انتقال نفت از طریق اردن یا فیش خابور از همین نگرانی‌ها ناشی می‌شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 20 تیر 1398 - 10:55:23