رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق: مسئولیت تبعات تنش آفرینی علیه ایران متوجه آمریکاست

شنبه 11 خرداد 1398 - 14:1:53
رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق: مسئولیت تبعات تنش آفرینی علیه ایران متوجه آمریکاست

تهران- الکوثر: رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت با محکوم کردن سیاست تنش آفرینی آمریکا و سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت هر گونه تبعات ناشی از این تنش آفرینی را متوجه آمریکا دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  "شیخ همام حمودی" رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: عراق قطب بندی خصمانه علیه ایران در منطقه را که برخی با برگزاری نشست‌های سران عربی و اسلامی دنبال آن بودند را رد می‌کند و موضع رئیس جمهوری عراق در نشست‌های اخیر عربی و اسلامی در این خصوص شجاعانه و حکیمانه بود و قابل تقدیر است.

وی جمعه شب در مراسمی به مناسبت روز جهانی قدس در بغداد با حضور تعدادی از رهبران سیاسی این کشور با تاکید بر اینکه رمز همه تنش‌های جاری در منطقه را باید در زمینه سازی برای تحقق طرح موسوم به معامله قرن جست و جو کرد، نسبت به تعبات خطرناک اقدامات آمریکا در این راستا هشدار داد.

این سیاستمدار عراقی گفت: مسئولیت عواقب ناشی از چنین طرحی و کلیه تنش‌ها و بحران‌هایی که بدنبال می‌آورد بر عهده دولت ترامپ خواهد بود چرا که همه امید و تلاش برای صلح و ثبات را از بین می‌برد.

حمودی در بخش دیگری از سخنانش، بزرگداشت روز جهانی قدس را یک واجب شرعی و وظیفه انسانی دانست که وجود امت اسلامی و حفظ کرامت آن و مقدساتش جز با آزادی فلسطین و بازگشت آن به امت اسلامی امکان پذیر نخواهد بود.

سیاستمدار عراقی گفت: راز تنش‌های منطقه را باید در تلاش آمریکا برای تحقق معامله قرن جست و جو کرد و از همه گروههای دوستدار صلح و آزادی خواست با معامله قرن مقابله و از حقوق و انتفاضه مردم فلسطین حمایت کنند.

وی گفت: درهمین راستا شاهد تحمیل تحریم‌های یکجانبه از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی و نیز اقدامات تنش زای واشنگتن در منطقه و تهدید به استفاده از زور و سایر اقدامات تحریک آمیز هستیم.

حمودی هدف از این اقدامات را تحمیل سلطه و هژمونی آمریکا بر منطقه دانست و از اینکه کنفرانس‌های عربی و اسلامی با قربانی کردن مساله اصلی یعنی فلسطین و تضییع حق آنان و ایجاد یک جبهه دشمن دروغین به نام جمهوری اسلامی بدنبال تحقق طرح‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه هستند، ابراز تأسف کرد.

در این نشست سخنرانان دیگری نیز با تشریح اهمیت روز جهانی قدس که ۴۰ سال پیش از سوی امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مطرح شد، ابعاد سیاست‌های توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی در منطقه برشمردند و آن را تهدیدی علیه همه کشورها دانسته و حمایت یکسویه آمریکا از تل آویو و همراهی برخی سران کشورهای عربی از این سیاست‌ها را محکوم کردند.

در همین حال، بسیاری از رهبران عراقی در هفته‌های گذشته با انتقاد از سیاست‌های یکجانبه گرا و تنش زای آمریکا، ضرورت پیگیری راهکارهای مسالمت‌آمیز و قانونی را یادآور شده و همچنین از تلاش بغداد برای کاهش تنش در منطقه و میان آمریکا و ایران خبر دادند.

"محمد علی الحکیم" وزیر امور خارجه عراق روز جمعه اعلام کرد که موضع بغداد در خصوص بحران جاری میان آمریکا و ایران، تلاش برای کاهش این تنش و نیز پیشگیری از بروز هر گونه درگیری احتمالی در منطقه است.

"عادل عبدالمهدی" نخست وزیر عراق نیز روز سه شنبه در جریان کنفرانس خبری هفتگی خود از سفر قریب الوقوع خود به تهران و واشنگتن برای گفت و گو درباره وضعیت منطقه خبر داده بود.

وی ضمن اعلام این خبر، سخنان اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ژاپن را برای آرام شدن اوضاع ارزیابی کرده و گفته بود: سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به بغداد نیز موضع روشنی (در خصوص تلاش برای کاهش تنش) داشت.

عبدالمهدی افزوده بود که بغداد برای کاهش تنش‌ها و آرام شدن شرایط کنونی تلاش می‌کند تا تحریم‌های تحمیل شده آمریکا بر علیه ایران، روی عراق تأثیر منفی نگذارد.

وی با بیان اینکه عراق موضع خود را در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیشتر اعلام کرده و در نتیجه این تحریم‌ها باید لغو می‌شد، هشدار داد که در صورت ادامه این امر (تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی)، وضعیت بحرانی ناشی از آن به همه زیان خواهد رساند.

تکاپوی بیش از پیش رهبران عراقی برای کاهش سطح بحران زایی اخیر آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف کاهش تنش در منطقه و عدم اثرگذاری منفی آن بر امنیت و ثبات کشورها از جمله عراق در حالی است که ظریف وزیر خارجه ایران در ادامه تور منطقه‌ای خود روز یکشنبه در بغداد، برای اولین بار اعلام کرد که تهران پیش از این پیشنهادات مختلفی برای امضای معاهده عدم تعرض با همه کشورهای منطقه خلیج فارس ارائه کرده است که این پیشنهادات همچنان روی میز است.

وی همچنین درگفت و گو با خبرنگار ایرنا در بغداد، درباره پیام ایران برای منطقه و جهان، گفت: پیام و انتخاب ما کاملاً مشخص است، ما علاقمند هستیم در صلح و آرامش و توسعه زندگی کنیم، این انتخاب جمهوری اسلامی ایران است اما این صلح و آرامش و توسعه باید برای همه باشد.

تحولات هفته اخیر در عراق و منطقه نشان می‌دهد، مواضع جمهوری اسلامی ایران و پیام روشن، صلح جویانه و در عین حال مقتدرانه و هشدار دهنده که ظریف طی این جملات از بغداد مخابره کرد، مورد توجه و استقبال در سطح عراق، منطقه و عرصه بین الملل قرار گرفته و آمریکا را بیش از پیش در موضع انزوا قرار داده است.

درهمین حال روز گذشته همزمان با روز جهانی قدس صدها هزار نفر از عراقی‌ها در شهرهای مختلف از جمله بغداد، کربلا، نجف، دیاله، موصل، سلیمانیه با برگزاری تجمع یا راهپیمایی ضمن محکوم کردن سیاست‌های توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی و حمایت‌های یکطرفه و مطلق آمریکا از تل آویو و همچنین تنش آفرینی در منطقه و علیه جمهوری اسلامی ایران، بر یکپارچگی مسلمانان و کشورهای منطقه و اهمیت نقش مقاومت اسلامی در این زمینه تاکید کردند.


شنبه 11 خرداد 1398 - 14:1:44