حال و هوای مردم کشمیر در ماه رمضان

یک شنبه 21 اردیبهشت 1399 - 16:30:4
حال و هوای مردم کشمیر در ماه رمضان

مردم کشمیر مانند سایر مسلمانان، ماه رمضان را گرامی داشته و با حضور گسترده در نماز جماعت و همچنین ختم قرآن به دنبال تقرب الهی هستند.

تهران- الکوثر:   فریضه روزه طی ماه مبارک رمضان در سراسر جهان به یک صورت انجام می‌شود، اما آداب، جشن‌ها و سنت‌های مسلمانان  در هر منطقه از هند که در مجموع ۱۵۰ میلیون مسلمان دارد، ویژه است و این ماه به شکل متفاوتی در این کشور نسبت به کشورهای عربی برگزار می‌شود.

 

کشمیر به عنوان تنها منطقه بزرگ مسلمان نشین در شبه قاره هند قوانین ویژه برای ماه رمضان دارد.  مردم کشمیر مانند سایر مسلمانان، ماه رمضان را گرامی داشته و با حضور گسترده در نماز جماعت و همچنین ختم قرآن به دنبال تقرب الهی هستند.

شرکت در جلسات و مراسم سخنرانی مذهبی از دیگر برنامه‌های مردم کشمیر در ایام ماه رمضان است.

بازارهای کشمیر پر از خوراکی‌های مخصوص برای افطار است که تا قبل از اذان مغرب فعال هستند.

سنت افطاری دادن در هند از سوی مسلمانان به منظور بهره‌برداری از فضیلت‌های این ماه برگزار می‌شود؛ علاوه بر مساجد که سفره‌های افطاری برای نمازگزاران تدارک دیده می‌شود، می‌توان مشاهده کرد که مسلمان‌ها در گوشه و کنار این شهر به تهیه افطاری و سحری مشغول هستند و در برخی از مناطق مردم محل از سوی ساکنان برای افطار کردن به منازل دعوت می‌شوند.

یکی از آدابی که در ماه رمضان انجام می‌شود آن است که طبق یک سنت قدیمی، افرادی به نام سحرخوان طی این ماه در اوقات پیش از نماز صبح و هنگام سحر، مردم را با صدا کردن، شیپور زدن و درآوردن صدای طبل برای خوردن سحری بیداری می‌کنند.

 


سه شنبه 7 خرداد 1398 - 13:8:23