ماه مبارک رمضان در روسيه

سه شنبه 31 اردیبهشت 1398 - 9:28:4
ماه مبارک رمضان در روسيه

روسیه با ۱۷٬۰۷۵٬۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت، پهناورترین کشور جهان است. پهناوری این کشور دو برابر مساحت کانادا یا چین یا ایالات متحده آمریکا است. پایتخت روسیه شهر مسکو است که در غرب و بخش اروپایی کشور است و بزرگترین شهر اروپا است.

تهران- الکوثر:  روسیه پهناورترین کشور جهان است که در شمال اوراسیا قرار دارد. این کشور در آسیای شمالی و اروپای خاوری واقع است و با اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس منجمد شمالی؛ و نیز با دریای خزر، دریای سیاه، و دریای بالتیک مرز آبی دارد. روسیه با ۱۴ کشور آسیایی و اروپایی مرز زمینی دارد و با کشورهای پیرامون دریای برینگ، دریای ژاپن، دریای خزر، دریای سیاه، و دریای بالتیک ارتباط دریایی دارد.
بر اساس آمار سال 1387 روسیه با حدود ۱۴۲ میلیون نفر، نهمین جمعیت جهان را دارد. بیش از 20 میلیون نفر از این جمعیت را مسلمانان تشکیل می‏دهند و از این بیست میلیون حدود سه میلیون نفر را شیعیان.
اختلاف ساعت در منطقه مسكو با شرقي‎ترين نقطه روسيه در شبه‎جزيره چوكچي و شبه‎جزيره ساخالين 9 ساعت است. 
اسلام از طريق فتوحات اسلامي به روسيه راه پيدا نكرد؛ بلكه از راه گسترش معاملات تجاري مسلمانان با ساكنان آن مناطق گسترش يافت. اسلام قبل از ورود به روسیه، از طريق فتوحات به كشورهاي نزديك روسيه رفته بود؛ سپس مسلمانان اين مناطق بودند كه دين مبين اسلام را به روسيه نيز تسري دادند. 
آنچه می‏خوانید مختصری از آداب و رسوم مردم مسلمان روسیه در ماه مبارک رمضان است.



استقبال

مسلمانان روسيه از فرصت ماه مبارك رمضان براي تثبيت عقايد ديني خود كمال بهره را مي‌برند و آن را زماني براي تنفيذ شعائر اسلامي در قلوب مسلمانان روسي مي‌دانند.


ورود اسلام به روسیه

اسلام از طريق فتوحات اسلامي به روسيه راه پيدا نكرد؛ بلكه از راه گسترش معاملات تجاري مسلمانان با ساكنان آن مناطق گسترش يافت. اسلام قبل از ورود به روسیه، از طريق فتوحات به كشورهاي نزديك روسيه رفته بود؛ سپس مسلمانان اين مناطق بودند كه دين مبين اسلام را به روسيه نيز تسري دادند. 


فرصتی برای تقویت باورها

در روسيه اقوام بسياري هستند كه خود را به اسلام منتسب مي‌كنند. مانند چچني‌ها و يا اقوام ساكن داغستان. بنابراين اين ماه مبارك فرصت مغتنمي است تا آن دسته از مسلماناني كه از اسلام تنها نام آن را با خود حمل مي‌كنند، به تقويت باورها و شعائر ديني خود پرداخته، به طريقه صحيح اسلامي برگردند.


مساجد

مسلمانان روسیه منطقه علاقه زيادي به برگزاري نماز جماعت در مساجد دارند. از سويي نيز چند مسجد اصلي و جامع در روسيه وجود دارد كه اقدام به برگزاري فرائت و ختم قرآن كريم در ماه مبارك مي‌كنند كه با استقبال بسيار خوبي مواجه مي‌شوند. به طور كلي آنها سي روز رمضان را مانند اعياد و جشن‌هاي اسلامي گرامي مي‌دارند. 


افطار

افطاري دادن هم از محبوب‌ترين شعائر اسلامي در رمضان‌هاي روسيه است. جالب است بدانيد كه ايام رمضان براي غيرمسلمانان روس نيز جالب توجه است. آنها ماه رمضان را از برگزاري مراسم افطار جمعي مسلمانان در شهرهاي روسيه مي‌شناسند. 

يكي از فرهنگ‌هاي زيبايي كه در ايام رمضان در روسيه وجود دارد، ‌سخنراني كوتاه و مفيد يك روحاني براي ميهمانان در سفره افطار و در هنگام تناول غذاست كه معمولا از نكات ضروري و كاربردي براي جوانان با استناد به آيات قرآن اقامه مي‌شود. اين رسم شبيه آن چيزي است كه در مصر به آن "موائد الرحمن"(سفره‌هاي رحماني) گفته مي‌شود. 



تأثیرات دیگران

از آنجا كه مسلمانان روسيه در جوامع غيراسلامي زندگي مي‌كنند، اين كاملا طبيعي است كه برخي آداب و رسوم آنها برگرفته و تقليد از غيرمسلمانان به‌خصوص مسيحيان ارتدوكس باشد. با اين حال آنها به مسلمان بودن خود افتخار كرده و آن را از كسي پنهان نمي‌كنند. 

همچنين در ايام رمضان در روسيه،‌ غيرمسلمانان نيز به آداب و رسوم مسلمانان احترام زيادي مي‌گذارند؛ ‌به طور مثال در اين ماه بسياري از برنامه‌هاي غيراخلاقي تلويزيون موفتاً پخش نمي‌شوند؛ يا مراكز توزيع مشروبات الكلي در روز فعاليت زيادي ندارند و شب‌ها مغازه‌هاي خود را باز مي‌كنند.


سه شنبه 31 اردیبهشت 1398 - 8:36:57