رمضان در نیجریه؛ از افطاری‌های ساده تا تقبیح طلاق و تجرد

سه شنبه 9 اردیبهشت 1399 - 12:29:35
رمضان در نیجریه؛ از افطاری‌های ساده تا تقبیح طلاق و تجرد

ماه رمضان در نیجریه آداب و سنت‌های گوناگونی دارد که از آن جمله مراسمی به نام «سارکین گواگوار»(SARKIN GWAGWARE) یا امیر مجردها برای تقبیح طلاق و تجرد است.

تهران- الکوثراستقبال از ماه رمضان با رؤیت هلال این ماه باعظمت و جشن و سرور تمامی مسلمانان جهان همراه است، اما بدون شک چگونگی مراسم متأثر از آداب و رسوم و عادت‌های قومی و محلی است. لذا این مراسم در جای جای دنیا و میان اقوام و قبایل مختلف متفاوت است.

نیجریه که به کشور اقوام و قبایل معروف است و بنا بر گفته‌ها بیش از ۶۰۰ قبیله در آن زندگی می‌کنند نیز از این قاعده مستثنی نیست. اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان نیجریه از اقوام شمالی خصوصاً قوم فولانی و عمدتاً هوسا زبان(Hausa) هستند و تقریباً آداب مشترکی برای استقبال از ماه رمضان دارند.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در نیجریه، رؤیت هلال ماه رمضان  یکی از رسوم رایج در این کشور در غروب آخرین روز ماه شعبان و شب اول ماه رمضان است و مردم یا گروهی از بزرگان و معتمدان محلی به امر استهلال یا همان رؤیت ماه مبادرت می‌ورزند، اما اعلام رسمی آغاز ماه رمضان در این کشور از سوی بزرگترین سازمان امور مسلمانان نیجریه موسوم به شورای عالی امور مسلمانان  انجام می‌پذیرد.

طبل‌نوازی کودکان و نوجوانان

مراسم استقبال از ماه رحمت و بندگی با جشن و سرورهمراه است. شب اول ماه رمضان  کودکان و نوجوانان و گاه مردان با نواختن طبل و خواندن سرود در خیابان‌های شهرها و روستاها ضمن استقبال از این ماه بزرگ، مردم را نیز از این امر آگاه می‌سازند. این مراسم در گویش محلی به «جاجی برایی عظیمی»( JAJYI BERAI AZIMI) به معنی شب اول ماه بزرگ معروف است و هدف از آن ضمن ابراز خوشحالی و سرور، اعلام آغاز ماه رمضان به دیگران و آماده شدن برای بندگی و بهره‌مندی از برکات آن است.

سنت دیگری که بین مسلمانان نیجریه به ویژه در شهر کانو برای استقبال از ماه رمضان رایج است مراسمی به نام «سارکین گواگوار»( SARKIN GWAGWARE) یا امیر مجردهاست. در این سنت زیبا در آستانه ماه رمضان فردی که به امیر مجردها معروف است با تعدادی از یارانش سوار بر اسب به افرادی که  همسر خود را طلاق داده‌ و هنوز ازدواج نکرده‌اند و یا افرادی که از سن ازدواجشان گذشته و مجردند مراجعه می‌کنند و اخطار می‌دهند که هرچه سریع‌تر ازدواج کنند و گرنه آنان را به صورت نمادین بازداشت خواهند کرد. این مراسم زیبا با هدف گوشزد کردن اهمیت سنت حسنه پیامبر یعنی امر ازدواج به ویژه در این ماه پربرکت و تقبیح طلاق و تجرد است.

پس از گذشت ۱۰ روز اول ماه رمضان سنت دیگری در میان مسلمانان شمال نیجریه رایج است که به آن «تاشه یا تشه» گفته می‌شود. در روز دهم تا پس از افطار کودکان و نوجوانان پسر با به راه انداختن گروه‌های پایکوبی، آواز و اجرای نمایش‌های کمدی به در خانه‌های مردم می‌روند و ضمن سرگرم کردن آنان و آرزوی قبولی طاعات و عباداتشان، از آنان مژدگانی دریافت می‌کنند.

افطاری‌های ساده

مسلمانان نیجریه افطاری‌ ساده‌ای را در سینی‌ها و طبق‌هایی در نزدیک مساجد قرار می‌دهند و پس از نماز مغرب با یکدیگر تناول می‌کنند. همچنین مردم این كشور علاقه دارند افطاری خود را با همسایگان تناول ‌كنند. سحری نیز شامل غذاهای محلی همچون «جلف رایس»، «فراید رایس» و «التو» به همراه شیر و چای است.

از دیگر کارهایی که برای استقبال از ماه رمضان ماه بهار قرآن در نیجریه انجام می‌شود غبارروبی و آماده‌سازی مساجد برای برگزاری جلسات تلاوت قرآن و برپایی نماز جماعت از جمله نماز تراویح (خاص مسلمانان سنی مذهب) است. جلسات تلاوت قرآن با مشارکت و حضور گسترده مردم در تمامی ایام برگزار می‌شود. فرستادن زیاد صلوات و خواندن مناجات‌ها و دعاهای مخصوص از عادت‌های بسیار زیبا و پسندیده مسلمانان نیجریه است.

یادآور می‌شود مسلمانان نیجریه نیز مانند بیشتر مسلمانان در اقصی نقاط دنیا بیشترین مراسم جشن و سرور را در پایان ماه رمضان و همزمان با عید سعید فطر، که در این کشور به عید «صلاح» یا «صلا» شهرت دارد، انجام می‌دهند.


سه شنبه 24 اردیبهشت 1398 - 11:51:7

پربازدیدها