ماه مبارک رمضان در اردن

دو شنبه 23 اردیبهشت 1398 - 10:45:47
ماه مبارک رمضان در اردن

اردن کشوری است که با سوریه‌، عراق، عربستان و فلسطین همسایه است. جمعیت اردن 8/5 میلیون نفر است که اکثریت آنها مسلمان هستند.

تهران- الکوثر:  اغلب جمعیت اردن از نسل اعراب بدوی هستند یا اصلیت قومی نژادی دارند كه40% جمعیت اردن را به خود اختصاص می دهد. 55% جمعیت اردن نیز از اصل و تبار فلسطینی هستند كه بیشترشان پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال‏های 1948 و 1967 به عنوان پناهنده به اردن وارد شده و در آنجا تابعیت اردن را پذیرفته اند.
آنچه مي‌خوانيد مختصری است درباره آداب و رسوم مردم مسلمان اردن در ماه مبارک رمضان. 

ماه مبارک رمضان در اردن

استقبال

ماه مبارك رمضان در اردن همچون دیگر كشورهای اسلامی از لحاظ مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی از ماه‌های دیگر ممتاز بوده و به عنوان یك ماه بی‌همتا در زندگی مردم این كشور به شمار می‌رود. اما شاید وجه مشخصه ماه رمضان اردن با دیگر کشورها در نحوه استقبال از آن باشد.
مردم اردن از حدود یك هفته قبل از آغاز این ماه مبارك از لحاظ مذهبی، روانی و مادی از جمله اصلاح، بازسازی و تمیز كردن مساجد محله و آذین بندی در ورودی خانه‌ها و پنجره آپارتمان‌های خود به چراغ‌ها یا فانوس‏هایی با شكل آیاتی از قرآن كریم و یا شكل هلال ماه و ستاره به استقبال ماه مبارك رمضان می‌روند.
با گذشت زمان، تنوع درانواع تزیین افزایش یافته و اجناس و دکورهای بسیاری به این مناسبت ساخته شده است.
در ده سال اخیر استقبال از ماه مبارک رمضان، تزیین خیابان‏ها و آذین‏بندی آنها افزایش چشمگیری نیز یافته است و علاوه بر ورودی منازل، کوچه‏ها هم با ریسه‏های چراغ، لامپ و فانوس زینت می‏یابند.
این چراغ‌ها و آذین‏ها تا پس از عید سعید فطر باقی می‏مانند.

اطعام

مردم اردن در این ماه به صله رحم، دید و بازدید، اطعام و برپایی سفره‏های افطاری میان افراد جامعه نیز می‏پردازند.

تغذیه

خانواده‌های روزه‏دار اردنی عادت دارند برای افطاری و سحری خود و یا دعوت‌های افطاری كه برپا می‌كنند در هر روز از روزهای ماه مبارك رمضان انواع و اقسام خوراكی ها، غذاها، شیرینی‌ها و شربت‌های متنوع را در سفره خود بگذارند.

انواع غذاهای مرتبط با ماه رمضان ـ یعنی انواع "حلواها"، "شکلات"، "خرما" و "نوج" ـ با ویژگی‏های خاص ماه رمضان مانند شکل ماه و ستاره تزیین می شوند.

اضافه حقوق

كارمندان دولت و اكثر شركت‌ها این ماه زودتر حقوق و همچنین پاداشی حدود صد دیناری (هر دینار ‪ 1/43دلار) مخصوص ماه مبارك رمضان را دریافت می‏كنند.

ساعات کار رسمی

ساعت كار ادارات دولتی در این ماه دو ساعت کسر می‏شود؛ یك ساعت از شروع و یك ساعت از پایان. یعنی ساعت كار رسمی از ساعت ۹صبح آغاز می‏گردد و تا 14 ادامه دارد 

مجازات روزه‏ خوری

وزارت كشور اردن در اطلاعیه‌ای اعلام كرده است كه در این ماه خجسته رستوران‌ها و غذاخوری‌های عمومی در طول روز حق ارایه غذا به مشتریان نداشته و هر كسی كه در روز مشاهده شود كه در اماكن عمومی مواد غذایی و نوشیدنی می‌خورد تا بعد از تعطیلات عید سعید فطر زندانی خواهد شد.

تلویزیون

كانال‌های تلویزیونی اردن هم مثل ایران در این ماه فیلم‌ها و سریال‏های مخصوص ماه مبارك رمضان را تهیه و پخش می‏کنند. این فیلم‏ها در بین مردم این کشور بسیار طرفدار دارند.

امور خیریه

در هر ساله و پیش از فرا رسیدن ماه مبارك رمضان، افراد خیر و ثروتمند، جمعیت‌های خیریه، بیشتر هتل‌های پنج ستاره، شركت ها، كارخانه‌ها و به علاوه وزارت اوقاف و كمیته‌های زكات در اردن به توزیع بسته‌های حاوی مواد غذایی و مواد مصرفی برای مصرف در ماه مبارك رمضان بین خانواده‌های فقیر، مستمند، افراد یتیم و بی‌سرپرست در سراسر اردن توزیع می‌كنند.

تدابیر امنیتی! 

عجیب اینکه در طی ماه رمضان در اردن به طور متوسط 70 درصد به تصادفات رانندگی اضافه می‏شود لذا پلیس جزواتی را بین رانندگان پخش می‏کند و از آنها می‏خواهد که امنیت حمل و نقل را رعایت کنند.

عید فطر

عید فطر در اردن هم بسیار مهم است؛ بطوریکه معمولا از سوی دولت بین 3 تا 4 روز تعطیل رسمی اعلام می‏شود.


دو شنبه 23 اردیبهشت 1398 - 10:43:40