عطر روحبخش رمضان در لبنان وزیدن گرفت

دو شنبه 9 اردیبهشت 1398 - 15:30:11
عطر روحبخش رمضان در لبنان وزیدن گرفت

این روزها در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان و ماه ضیافت الهی رفته رفته لبنان حال و هوای خاصی به خود می گیرد.

تهران- الکوثر:  بر اساس اعلام تقویم رسمی لبنان روز دوشنبه 16 اردیبهشت 30 شعبان 1440 و روز سه شنبه 17 اردیبهشت ماه به عنوان روز اول ماه مبارک رمضان اعلام شده، ولی هنوز با توجه به ضرورت رویت ماه با توجه به حساسیت های آن، این روز قطعی نیست.
مسلمانان لبنان از سالیان دور بر اساس یک رسم دیرینه، پیش از آغاز ماه مبارک رمضان و آخرین روز ماه شعبان را در خارج از منزل و دامن طبیعت سپری می کنند و این رسم با عنوان 'استبانه' یا 'سیبانه ' شناخته می شود که بیشتر به معنی تلاش و انتظار برای مشاهده هلال اول ماه رمضان است.
اگر در این اقدام افراد مورد وثوق ماه را ببینند به دادگاه شرعی مراجعه و مراتب را اعلام کنند و مفتی لبنان و قاضیان شرع از درستی شهادت این افراد اطمینان حاصل نمایند ، دستور اعلام آغاز ماه رمضان صادر و ارتش لبنان نیز به نشانه آغاز این ماه مبارک، چند گلوله توپ شلیک می کند.
امروزه در بین مردم لبنان هدف از استبانه چندان به معنی تلاش برای یافتن ماه شب اول نیست و بیشتر بعد حضور در طبیعت آن پررنگ شده و مردم آخرین یکشنبه پیش از ماه رمضان را به این تفریح در فضای باز می ‌پردازند که در این ارتباط جنوب لبنان بهترین تفریگاه همیشگی مردم این کشور است.
البته دفاتر و یا برخی مراجع دینی در لبنان نیز پیش از ماه رمضان از مسلمانان درخواست می کنند تا در صورت مشاهده هلال ماه به مراکز شرعی مراجعه و مراتب را اطلاع رسانی کنند.
این روزها صندوق های مختلفی نیز در خیابان ها و معابر عمومی بیروت در کنار دکه های مخصوص از سوی دفاتر برخی مراجع و شخصیت های دینی در لبنان نصب شده که در آنها تابلوها و متونی وجود دارد که رقم زکات فطره ، کسوه یتیم و افطار ایتام ذکر شده است.
بر این اساس میزان زکات فطره 3 تا 5 هزار لیره لبنانی (هر 1500 لیره یک دلار) ، کسوه (لباس و پوشش) یتیم 75 هزار لیره و افطار ایتام نیز 20 هزار لیره اعلام شده است .
در همین حال این روزها فروشندگان مواد غذایی در لبنان و شهر بیروت پایتخت این کشور نیز برخی نیازهای ضروری مردم را عرضه می کنند و همین موضوع یکی از نشانه های نزدیک شده ماه بندگی و روزه داری است.
قرار گرفتن 'تمرهندی' در بسته های بزرگ ، انواع خرماهای وارداتی از کشورهای مختلف در بسته بندی های متعدد و برگه های آلو از جمله اقلامی است که می تواند هنگام حضور در فروشگاه ها به خاطر افزایش قراردادن آن در قفسه ها، به خوبی مشاهده کرد.
برخی شبکه های تلویزیونی در لبنان مانند 'المنار' این روزها اقدام به پخش پیش برنامه های خود در ایام ماه مبارک رمضان نظیر مصاحبه ها ، مستند ها و گزارش های مختلف در ساعات گوناگون برای مخاطبان و بینندگان می کنند. 
لبنان دارای جمعیتی حدود 5 میلیون نفر است که برخی آن را 4 میلیون نفر ذکر می کنند و این جمعیت پیرو حدود 18 مذهب هستند که 12 مذهب مسیحی و 5 مذهب نیز شامل شیعه ، سنی ، دروزی ، علوی و اسماعیلی، هستند.
در همین حال وجود نزدیک به دو و نیم میلیون آواره از سوریه و فلسطین در لبنان که معادل 50 درصد از جمعیت این کشور است ، موجب شده تا بافت جمعیتی و مذهبی آن تغییر کرده به گونه ای که در حال حاضر اکثریت افراد مقیم و ساکن لبنان مسلمان باشند. آواره های فلسطینی از 70 سال قبل در این کشور حضور دارند.
در همین حال دست اندرکاران امور شهری و شهرداری ها نیز با برگزاری جلساتی برای فروشندگان و اصناف مرتبط با تغذیه و مواد غذایی، از آنان درخواست کرده اند تا مراعات حال روزه داران را در نظر داشته باشند.
بر اساس اعلام برخی از لبنانی ها با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و مصرف مواد غذایی در این کشور نظیر سبزیجات و انواع شیرینی قیمت آنها در این ماه گران تر می شود و این موضوع بر خلاف برخی دیگر کشورهای است که مواد غذایی در آنها ارزان تر شده و حتی فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای فروش های ویژه ای را نیز در ماه مبارک رمضان برای رفاه حال مردم در نظر می گیرند.
برخی از لبنانی ها معتقدند که این موضوع به صورت گذراست و بیشتر در هفته های اول ماه مبارک رمضان افزایش قیمت ها صورت می گیرد و بعد از آن، دوباره به روال عادی باز می گردد.
در همین حال این فروشگاه ها در برخی کشورها همراه با فروش ویژه خود، جوایزی را نیز برای خرید بیشتر مشتریان همراه با مواد غذایی مختلف ارایه می دهند تا آنان تشویق به خرید بیشتر شوند.منبع ایرنا


دو شنبه 9 اردیبهشت 1398 - 13:5:44