عربستان همچنان به نقض حقوق فعالان زن بازداشتی ادامه می‌دهد

دو شنبه 9 اردیبهشت 1398 - 18:41:53
عربستان همچنان به نقض حقوق فعالان زن بازداشتی ادامه می‌دهد

تهران- الکوثر: مقامات سعودی مجددا حقوق یک زن فعال بازداشتی را نقض کرده و به او درباره موعد جلسه‌های محاکمه و به تأخیر افتادن آن اطلاع ندادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثربه نقل از سایت "الخلیج انلاین"، علیاء الهذلول، خواهر لجین الهذلول، فعال عربستانی که از ۲۰۱۷ بازداشت شده، در توئیتر نوشت: هیچ کسی به علیاء درباره لغو جلسه محاکمه‌اش که قرار بود ۱۷ آوریل برگزار شود، اطلاع نداده بود. آن روز لجین از ساعت شش صبح منتظر انتقالش به دادگاه بود. او در طول روز منتظر این جلسه بود.

براساس ماده ۱۳ اصول سازمان ملل درباره حمایت از بازداشت‌شدگان، باید زندانیان در جریان تمامی اطلاعات مربوط به تعریف و تفسیر حقوقشان و چگونگی استفاده از آن قرار گیرند. زندانی همچنین حق دارد که محاکمه‌اش علنی باشد و این از اصول محاکمه‌های عادلانه است و نظارت معقولی را از سوی مطبوعات و افکار عمومی درباره روند محاکمه و عدم نقض حقوق متهمان تضمین می‌کند.

الهذلول یکی از زنان بازداشتی در عربستان است که بدون تفهیم اتهام همچنان در زندان به سر می‌برد و به صورت محرمانه محاکمه می‌شود و این نقض قوانین حقوق بشر بین المللی است.

وی از چهارم ژوئن ۲۰۱۷ به همراه چند زن دیگر به خاطر فعالیت مسالمت‌آمیز در دفاع از حقوق بشر به ویژه درباره زنان بازداشت شد.

براساس گزارش روزنامه "وال استریت ژورنال" سعود القحطانی، مشاور سابق محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بر بازجویی از الهذلول نظارت داشته و وی را به تجاوز و قتل تهدید کرده است.منبع ایسنا


دو شنبه 9 اردیبهشت 1398 - 9:54:26