خبرگزاری فرانسه:

عربستان و امارات نگران منافع خود در سودان هستند

دو شنبه 26 فروردین 1398 - 18:56:26
عربستان و امارات نگران منافع خود در سودان هستند

تهران- الکوثر: خبرگزاری فرانسه امروز دوشنبه با اشاره به حمایت عربستان سعودی و امارات عربی متحده از مشت آهنین ژنرال عمر البشیر برای حکومت بر سودان تاکید کرد ریاض و ابوظبی به شدت نگران منافع سیاسی خود در این کشور هستند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارش این خبرگزاری آمده است: عمر البشیر که به مدت سی سال با مشت آهنین بر مردم سودان حکومت می کرد، از متحدان اصلی عربستان و امارات عربی متحده به شمار می رفت.
اکنون که البشیر از قدرت ساقط شده، ریاض و ابوظبی به شدت نگران منافع خود در سودان هستند زیرا این کشور نقشی اساسی و کلیدی در منافع منطقه ای عربستان سعودی و متحدان این کشور ایفا می کند.
دولت البشیر در جنگ لفظی و تجاری میان ایران و عربستان، طرف ریاض را گرفت و همچنین نیروهای خود را برای جنگ یمن در اختیار ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی قرار داد.
اکنون پس از هفته ها سکوت، عربستان و امارات روز گذشته (یکشنبه) واکنشی نه چندان قاطع به سرنگونی البشیر از خود نشان دادند هر چند که این کشورها نگران آن هستند که آینده سیاسی سودان در اختیار چه گروهی قرار خواهد گرفت.
'کریم بیتار' مدیر بخش تحقیقات در مؤسسه فرانسوی امور بین المللی و راهبردی مستقر در پاریس معتقد است که اساسا عربستان و امارات با جنبش های مردمی و انقلاب ها مخالف هستند زیرا بروز انقلاب و خیزش های مردمی در کشورهای عربی را به نفع خود نمی دانند. این دو کشور همواره خواستار ادامه وضع موجود در جهان عرب بوده اند.
ریاض و ابوظبی از هر نوع خیزش و جنبش مردمی در کشورهای عربی هراسان هستند زیرا بیم دارند این اعتراض ها به جنبشی منطقه ای تبدیل شده و سرانجام به پایتخت آنها نیز برسد.
بیتار افزود: اما عربستان و امارات باید بدانند که تغییر غیر قابل اجتناب است. با وجود اعتراض های چند روز گذشته مردم سودان علیه شواری انتقالی نظامی، ریاض و ابوظبی ترجیح می دهند که سودان همچنان تحت کنترل ارتش این کشور باقی بماند.
برخی رسانه ها طی یکی دو روز اخیر از بازی پنهان دولت هایی چون عربستان و امارات برای تداوم حاکمیت نخبگان دولت البشیر سخن گفته و دستگیری وی را توافقی پشت پرده میان وی و نظامیان می دانند.
آنچه باعث تقویت این گمان ها می شود اعلام تحویل نشدن عمر البشیر به دادگاه های بین المللی برای رسیدگی به اتهامات وی در ماجرای «کشتار در دارفور» است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 26 فروردین 1398 - 18:56:19