در نیمه شعبان چه باید کرد؟

چهار شنبه 20 فروردین 1399 - 10:24:21
در نیمه شعبان چه باید کرد؟

وجود نورانی امام هادی علیه السلام در زیارت جامعه کبیره سه نکته را در این موضوع به عنوان مقدمه ظهور ذکر می فرماید: و قلبی لکم مسلم و رآیی لکم تبع و نصرتی لکم معده

تهران- الکوثر:  شب نیمه شعبان، یادآور تولّد اولین و آخرین امید پیامبران و فرشتادگان الهی و منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر(عج) و دارای فضلیتی بس عظیم است و در روایات معصومین علیهم السلام بر احیای آن تاکید شده تا آن جا که نبی مکرم اسلام(ص) در فضیلت این شب نورانی فرموده است: «مَنْ أَحْیَا لَیْلَهَ النِّصْفِ‏ مِنْ شَعْبَانَ‏ لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ»هرکس شب نیمه شعبان را به شب زنده داری سپری کند، در روزی که دلها مرده است، دل او زنده است

سه گام

گام اول: توجه به خواستة مولود:                                                                           

برای رفتن به مراسم جشن تولد در این اندیشه ایم که او از ما چه می خواهد، به چه چیزی علاقه دارد و چه هدیه ای برایش ببریم، مولد نیمه شعبان از ما چه می خواهد؟ در این روز به فکر خواسته خود نیستم به فکر درخواست اویم. یک سال از او خواستم در عهد و ندبه و جمکرانم و. .. حال آمده ام ببینم او چه می خواهد؟

دعای امام در روز تولد:

حکیمه خاتون گوید: با صدای امام عسگری علیه السلام که فرمود: عمه جان فرزندم را نزدم بیاور؛ پرده را کنار زدم؛ دیدم سرورم به سجده رفته است و بر بازوی راستش نوشته شده «جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا» او را در آغوش گرفتم و وی را پاکیزه و نظیف یافتم و در پارچه ای پیچیدم و نزد امام عسگری علیه السلام بردم، حضرت پس از بیان شهادتین ائمه و اوصیاء را یکی پس از دیگری برشمرد تا به خویشتن رسید «و دعا لاولیائه بالفرج عَلَی یدیه» و در حق دوستدارانش دعا کرد که به دست با کفایت وی گشایش یابند.[1] آری اول دعای امام علیه السلام، دعا برای فرجشان بوده است.

دعای امام علیه السلام در کنار خانه خدا

عبدالله بن جعفرالحمیری گوید از محمد بن عثمان سوال[2] کردم: شما صاحب الامر را دیده ای؟ گفت: بلی و آخرین بار او را کنار مسجد الحرام دیدم، در حالیکه می گفت: اللهم أنجزلی ما وعدتنی؛ بار الها محقق کن آنچه مرا وعده داده ای. و آن حضرت را در مستجار دیدم در حالیکه پرده خانه کعبه را گرفته بود و می گفت: اللهم أنتقم لی من أعدائک؛ از دشمنانت انتقام بگیر.[3]

گام دوم: آمادگی فردی

وجود نورانی امام هادی علیه السلام در زیارت جامعه کبیره سه نکته را در این موضوع به عنوان مقدمه ظهور ذکر می فرماید: و قلبی لکم مسلم و رآیی لکم تبع و نصرتی لکم معده

1. تسلیم قلبی 2. تبعیت در رأی 3. یار شدن

آمده ام تا در این روز دریچه قلبم را به سوی تو بگشایم و هر آنچه می کنم عمل به دستورات شما باشد.

یکدل شدن، یکرنگ شدن و فقط و فقط به شما اندیشیدن و زمینه را برای ظهور فراهم کردن، امام یار می خواهد و منتظر علاوه بر دینداری، یار دین است.

گام سوم: آمادگی اجتماعی

امام عصر رحمه الله در دعای افتتاح به سه ویژگی برای جامعه منتظر اشاره می کنند.

1. رغبت اجتماعی

اللهم انا نرغب الیک فی دولة کریمه

توجه به دوران ظهور و آن چه در حکومت حضرت رخ می دهد، امنیت و رفاه و عدالت و عبودیت و تمام زیبایی هایی که در تصور نمی آید.

2. شکایت اجتماعی

اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا و غیبة ولینا، باید توجه داشت که 1170 سال از غیبت می گذرد، تا کی، زندانیان زندان غیبتیم و مأنوس به غیبت.

3. استعانت اجتماعی[4]

فاعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و نصر تعزه و سلطان حق تظهره؛ خدایا مددمان کن به یاری او. از خدا باید خواست، جدی هم باید.

پی نوشت ها:

[1] . غیبت طوسی، ح207، ص239، ترجمعه عباس جلالی، ج1، ص332.

[2] . نایب دوم امام عصر4.

[3] . الغیبة، شیخ طوسی، ح222، ص251، مؤسسه المعارف الاسلامیة.

[4] . موعود مشرق. شماره2، مهندسی بلوغ اجتماعی و زمنیه‌سازی ظهور، فرامرز سهرابی، پژوهشکده مهدویت


جمعه 23 فروردین 1398 - 10:27:49