آیا آمریکا با تبدیل شدن عربستان به «قدرت هسته ای» کنار می آید؟

شنبه 17 فروردین 1398 - 12:0:29
آیا آمریکا با تبدیل شدن عربستان به «قدرت هسته ای» کنار می آید؟

تهران- الکوثر: هرچند وزیر خارجه آمریکا گفته است اجازه نمی دهیم عربستان به قدرت هسته ای تبدیل شود ولی تحولات بعدی نشان خواهد داد آیا پول عربستان می تواند نظر دولت دونالد ترامپ را در این زمینه عوض کند یا خیر.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا شب گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی بی اس زمانی که مجری از او درباره مشاهده اولین تصاویر تاسیسات هسته‌ای عربستان و اینکه این کشور در آستانه تکمیل کردن رآکتور اتمی خود است و اینکه آیا آمریکا به عربستان اجازه خواهد داد تبدیل به قدرت هسته‌ای شود، سوال کرد،‌ پاسخ داد: طی دو سال گذشته که دولت دونالد ترامپ بر سر کار بوده ما از نزدیک با عربستان روی این مساله همکاری داشته‌ایم. نمی‌توانم به شما بگویم مذاکرات به کجا رسیده است زیرا همچنان ادامه دارد.

وی در عین حال تاکید کرد: هرگز اجازه نخواهیم داد این اتفاق (تهدید یک قدرت هسته‌ای علیه آمریکا و اسرائیل) بیفتد. ما هرگز اجازه رخ دادن چنین اتفاقی را در هیچ جای جهان نخواهیم داد. رئیس‌جمهوری خطر اشاعه و گسترش قدرت هسته‌ای را می‌داند و به خوبی آن را درک می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: ما هرگز چکی به مبلغ 150 میلیارد دلار برای سعودی‌ها نخواهیم کشید و به آنها قدرتی که به واسطه تسلیحات اتمی تهدیدی علیه اسرائیل و آمریکا باشد، نمی‌دهیم.

در این راستا سایت بلومبرگ شب پنج‌شنبه گزارشی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای منتشر کرد که نشان می‌داد عربستان در آستانه تکمیل اولین رآکتور اتمی خود در غرب شهرک علوم و تکنولوژی ملک عبدالعزیز در ریاض است.

رابرت کلی، رئیس سابق بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که آمریکایی است به بلومبرگ گفت: به احتمال بسیار زیاد این تصاویر اولین تاسیسات هسته‌ای عربستان را به تصویر کشیده در حالی که آژانس انرژی عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، هدف از این تاسیسات مشارکت در فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی،‌ آموزشی و اهدافی مسالمت‌آمیز است. ساخت رآکتور با شفافیت انجام می‌گیرد و عربستان تمام توافقنامه‌های بین‌المللی مبنی بر عدم اشاعه هسته‌ای را امضا کرده است.

این وزارتخانه افزود، این تاسیسات برای هرگونه بازدیدی باز هستند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 17 فروردین 1398 - 11:59:55