آیین های نوروزی در جمهوری آذربایجان 

چهار شنبه 29 اسفند 1397 - 16:44:36
آیین های نوروزی در جمهوری آذربایجان 

نوروز در جمهوری آذربایجان که مردم آن همراه با مردم ایران و سایر کشورهای منطقه از سابقه تمدنی و تاریخی مشترکی برخوردار هستند از دیرباز جشن گرفته می شود وپس از استقلا این کشورهم برگزاری آن از شکوه خاصی برخوردار است  . 

تهران- الکوثر: این همسایه شمالی یک ماه مانده به عید نوروز در واقع از شب یلدای کوچک که درجمهوری آذربایجان  به زبان آذری  «کیچیک چی له» نام دارد ، شروع می شود و از این روز به بعد  مردم آماده استقبال از نوروز می شوند .
بعد از شب یلدای کوچک ، آیین های نوروزی در  این کشور با برگزاری مراسم خاص چهارشنبه در فاصله یک ماه مانده به نوروز  ،در عصر روز سه شنبه هر  هفته  که به « چرشنبه آخشامی » معروف است به ترتیب  با 'سو چرشنبه سی ' (چهارشنبه آب)، 'اُد چرشنبه سی ' (چهارشنبه آتش)، ' تورپاق چرشنبه سی' (چهارشنبه خاک) و 'آخیر چرشنبه ' یا 'ئیل چرشنبه سی' (چهارشنبه آخر و یا چهارشنبه باد) به استقبال نوروز می روند.


این سنت به رسم یاد آوری چهار عنصر حیاتی زمین، آب، باد، خاک و آتش نام گذاری شده است و با برگزاری آیین های خاصی همراه است . 
در چهارشنبه آخر سال مردم در حیاط خانه‌ها یا در محله‌ها، آتش روشن می‌کنند و هر کس به اندازه توانایی‌ خود از روی آتش می‌پرد و می‌گوید همه دردها و رنج‌هایم روی آتش ریخته شود.
در این کشور همه سعی می کنند در شب چارشنبه بر سر سفره چهارشنبه سوری در حد توان از غذاهای خوشمزه استفاده کنند تا در سال آینده برکت سفره هایشان بیشتر از سال قبل باشد  و سعی می کنند  در عید همراه با انواع غذاها حتما غذای تهیه شده از ماهی هم  وجود داشته باشد . مراسم «پاپاق آتماق» یا کلاه گردانی از جمله آیین های اجرا شده در چهارشنبه سوری و در شب عید نوروز است که بیشتر پسرها در آن شرکت دارند. 
آنها درِ خانه همسایه ها را می زنند و صاحب خانه در کلاه آنها چیزهای خوردنی مانند شکر بوره، باقلوا، فندق، سیب و شکلات می گذارند. 
بعضی دختران نیز در این شب فال گوش می ایستند که به زبان آذری 'قولاخ فالی' می گویند. آنها مخفیانه به سخنان همسایه گوش می دهند و آن ها را به نیکی تفسیر می کنند.

خیس کردن گندم چند روز قبل از عید برای کاشتن سبزه عید نوروز که در جمهوری آذربایجان (سمنی )گفته می شود هم  یکی از آیین ها و نمادهای اصلی نوروزی در جمهوری آذربایجان به شمار می رود . 
چیدن سفره نوروز (خنچه) نیز مخصوص آیین های نوروزی در جمهوری آذربایجان می باشد 
 خانه تکانی ، تهیه  انواع غذاهای محلی از جمله پلو، شکر پاره، شکر چوریی (نان قندی)، پاخلاوا (باقلوا) و دیگر شیرینی جات محلی و بومی ، رنک کردن تخم مرغ ، پهن کردن سفره و روشن کردن شمع به تعداد اعضای خانواده از جمله رسوم مردم جمهوری آذربایجان در عید نوروز است .


 در روز نوروز مردم به دیدار بزرگترها می روند و سعی می کنند به کوچکترها هدیه بدهند  و از همه کدورت ها به دور باشند و با دوستی ها پا به سال جدید بگذارند .
 بازارهای جمهوری آذربایجان هم  در ایام نوروزی از حال و هوای خاصی برخوردار می شوند و خیابا نهای  اصلی و دیدنی شهرها با تبریکات نوروزی و تصاویر سبزه به عنوان نماد عید نوروز تزئین می شوند 
بنا به رسم قدیمی هم اکنون نیز در روزهای اول عید نوروز عده ای با پوشیدن لباس مخصوص شخصیت کسا (Kosa) و کچل ( kechel ) و بهار قیزی (دختر بهار) را اجرا می کنند و طی مراسم های خاص برنامه های در وصف از بهار با حضور آنها اجرا می شود . 
 بعد از استقلال جمهوری آذربایجان توجه خاصی به برگزاری عید نوروز می شود و امسال  به مناسبت عید نوروز هفت  روز تعطیل اعلام شده است .


چهار شنبه 29 اسفند 1397 - 16:12:43