آلبرایت: خروج از برجام، بی‌اعتمادی به آمریکا را به همراه داشت

پنج شنبه 16 اسفند 1397 - 9:23:31
آلبرایت: خروج از برجام، بی‌اعتمادی به آمریکا را به همراه داشت

تهران- الکوثر: وزیر امور خارجه اسبق آمریکا با اشاره به بی اعتمادی متحدان آمریکا به این کشور پس از خروج واشنگتن از برجام گفت: خروج از این توافق باعث تضعیف رابطه ما سایر اعضای گروه 1+5 شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به نقل از پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان آمریکا، مادلين آلبرايت وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در جلسه استماع کمیته امور خارجه مجلس نمايندگان با اشاره به بی اعتمادی متحدان آمریکا پس از خروج این کشور از برجام گفت: خروج از این توافق باعث تضعیف رابطه ما سایر اعضای گروه 1+5 شده است، بویژه این که آیا می شود با ما در زمینه توافق ها اعتماد کرد.

وي افزود اگر ما بخواهیم با متحدانمان در خصوص ونزوئلا کاری انجام دهیم، آیا آنها به حرف ما اعتماد خواهند کرد؟ یا در خصوص کره شمالی، ما باید بیش از تحریم صرف، اقدام کنیم. بنابراین، این مسئله باعث تضعیف سیاست ما می شود.

در جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گرگوری میکس Gregory Meeks نماینده دموکرات ایالت نیویورک از مادلین آلبرایت پرسید: «رئیس جمهور می گوید می خواهد یک توافق صلح، یک توافقنامه خلع سلاح با کره شمالی به دست آورد و هیچ چیز ملموسی در آن وجود ندارد، اما در عین حال او از برجام خارج شد، توافقی که چندجانبه بود و همه چیز قابل راستی آزمایی بود و بازرسان به صورت روزانه این کار را انجام می دادند؛ بنابراین، او از یک طرف توافقی را کنار می گذارد که همه چیز در آن قابل راستی آزمایی است و از طرف دیگر به دنبال فرایندی است که هیچ چیز در آن قابل راستی آزمایی نیست. او از توافقنامه آب و هوایی پاریس خارج شد و سپس این ادبیات را به کار برد: اول آمریکا و دیگران هیچ! این مایه نگرانی من است. آیا فکر می کنید حرف های رئیس جمهور آمریکا مهم است؟ »
مادلین آلبرایت در پاسخ به این سوال گفت: من نگران آنچه که توسط رئیس جمهور گفته شده هستم. من فکر می کنم بخش زیادی از سیاستگذاری بین المللی به روابط و نکاتی که شما گفتید وابسته است. افراد حرف های دیگران را جدی می گیرند، بویژه اگر این حرف ها از زبان رئیس جمهور آمریکا بیان شود. باید بگویم من از برجام حمایت کردم، زیرا این توافق از بسیاری جهات با جدی ترین جنبه رفتار ایران سروکار داشت. چیزی که برای من عجیب است آنکه رئیس جمهور خود را در درون یک "جعبه" قرار داده است، زیرا اگر قرار باشد چنین توافقی با کره شمالی به دست آید - یعنی توافقی که به همه اقدامات نادرست کره شمالی نپردازد - آنگاه توافق ایران یک الگوی خوب خواهد بود؛ خروج از این توافق باعث تضعیف رابطه ما سایر اعضای گروه 1+5 شده است، بویژه اینکه آیا می شود با ما در زمینه توافق ها اعتماد کرد. اگر ما بخواهیم با متحدانمان در خصوص ونزوئلا کاری انجام دهیم، آیا آنها به حرف ما اعتماد خواهند کرد؟ یا در خصوص کره شمالی، ما باید بیش از صرف تحریم ها، اقدام کنیم. بنابراین، این مسئله باعث تضعیف سیاست ما می شود. بنابراین، من فکر می کنم خیلی مهم است که ما این مسئله را با صدای بلند بیان کنیم. من به سیاست خارجی دوحزبی به شدت اعتقاد دارم.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 16 اسفند 1397 - 9:3:59