الخلیج الجدید: عربستان 18 میلیارد دلار بمب بر سر مردم یمن ریخته است

سه شنبه 14 اسفند 1397 - 13:7:53
الخلیج الجدید: عربستان 18 میلیارد دلار بمب بر سر مردم یمن ریخته است

تهران- الکوثر: پایگاه خبری 'الخلیج الجدید' نوشت: دولت سعودی طی چهار سال تجاوز خود به یمن و تنها برای بمباران این کشور، 14 تا 18 میلیارد دلار هزینه کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به گزارش امروز (سه شنبه) تارنمای این پایگاه خبری، در طول چهار سال جنگ (ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی عربستان) علیه یمن، تنها مردم یمن نبوده اند که هزینه داده اند، بلکه سعودی نیز متحمل مخارج بسیار زیادی برای ادامه تجاوز خود به یمن شده است.
عربستان و امارات تاکنون به طور رسمی هزینه های تجاوز خود علیه یمن را اعلام نکرده اند، اما هر از چند گاهی، گزارش هایی از برخی منابع کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس منتشر می شود که نشان می دهد این کشورها چه هزینه های گزافی را در این تجاوز متحمل شده اند.
الخلیج الجدید، در گزارش خود بر اساس آمارهای رسمی و غیر رسمی، به هزینه ائتلاف عربی - آمریکایی در تجاوز چهارساله به یمن پرداخته است.
«هشت روز پس از آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به یمن در عملیاتی موسوم به 'طوفان قاطعیت'، شبکه العربیه عربستان اعلام کرد که هزینه حملات روزانه هوایی بیش از 100 جنگنده سعودی به یمن، 175 میلیون دلار برآورد می شود.
این شبکه در آن روزها پیش بینی می کرد که ممکن است این حملات بیش از پنج ماه طول کشیده و هزینه پنج ماهه حملات هوایی ریاض به یمن در طول این برهه بیش از یک میلیارد دلار برسد.
در گزارش دیگری که چند ماه پس از جنگ علیه یمن در روزنامه 'الریاض' عربستان منتشر شد، مخارج ماهانه رژیم سعودی برای حملات هوایی در هر ماه بیش از 230 میلیون دلار عنوان شد.
هم چنین شبکه خبری 'دویچه وله' آلمان نیز در گزارشی اختصاصی به این امر پرداخت و اعلام کرد که حملات هوایی (ائتلاف عربی - آمریکایی) علیه یمن روزانه با بیش از 100 جنگنده - بمب افکن صورت می گیرد که مخارج مرتبط با آن را بیش از 175 میلیون دلار برآورد می شود.
در نهایت با یک حساب سرانگشتی ساده می توان گفت که ریاض برای چهار سال حملات هوایی خود علیه شهرهای یمن، چهارده میلیارد و 560 میلیون دلار تا 18 میلیارد و 360 میلیون دلار هزینه کرده است و این هزینه ای است که تنها به حملات هوایی سعودی علیه یمن اختصاص دارد و شامل هزینه حملات دریایی و زمینی نمی شود.
اگر بخواهیم خسارت های مادی عربستان در اثر نابودی تسلیحات و تجهیزات جنگی را نیز محاسبه کنیم این آمار بسیار بالاتر می رود و این همان چیزی است که عربستان را مجبور کرد بودجه نظامی خود را از 60 میلیارد دلار در سال 2013 (پیش از آغاز تجاوز به یمن) به نزدیک 90 میلیارد دلار در سال 2015(پس از آغاز جنگ علیه یمن) برساند.
هم چنین ذخیره ارزی این کشور از 737 میلیارد دلار در سال 2014 به 487 میلیارد دلار در سال 2017 کاهش یابد.
این موضوع به خوبی نشان می دهد که چرا سعودی در سال های اخیر، با کسری قابل توجهی در بودجه کشور خود مواجه است.»منبع ایرنا


سه شنبه 14 اسفند 1397 - 12:22:41