انصارالله:نماینده سازمان ملل بی طرف نیست

سه شنبه 14 اسفند 1397 - 18:42:34
انصارالله:نماینده سازمان ملل بی طرف نیست

تهران- الکوثر: سخنگوی جنبش انصارالله یمن با انتقاد از عملکرد نماینده سازمان ملل در امور یمن در اجرای توافق استکهلم درباره بندر الحدیده گفت :وی در اجرای این توافق بی طرف نیست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله و مذاکره کننده ارشد هیات انصارالله در مذاکرات صلح این کشور گفت: «مارتین گریفیث» نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن گویا نماینده سازمان ملل نبوده و با پرونده یمن همانند نماینده انگلیس برخورد می کند بخصوص پس از توضیح وزارت خارجه انگلیس درباره اهداف و مواضع خود در باره توافق استکهلم این موضوع آشکار تر شد. 
وی در واکنش به اظهارات جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس درباره توافق استکهلم درباره الحدیده و خروج نیروهای انصارالله از این بندر گفت: ادعاهای هانت غیرمنتظره و عجیب نبود چرا که کشورش در کنار متجاوزان به یمن بوده و بارها صریحا به این موضع اذعان کرده است و توافق استکهلم به هیچ شکل به هیچ وجه به وجود طرف های بی طرف در این بندر یا مناطق دیگر اشاره ندارد.
عبدالسلام افزود که قبول نقش سازمان ملل متحد بعنوان ناظر برای اجرای توافق استکهلم در واقع برای پایان دادن به بهانه ها و توجیه ها و نه تسلیم این بندر به طرف متجاوز بود.
سخنگوی جنبش انصارالله اضافه کرد که طرفی که مخالف توافق شکل و مضمون توافق استکهلم است کشورهای متجاوز و انگلیس یکی از پایه های آن است .
عبدالسلام تصریح کرد که طرف مقابل تلاش دارد تا در مسیر راه حل الحدیده سنگ اندازی کند با این توجیه که باید با نیروهای محلی توافق کرد که این مخالف توافق استکهلم بوده که در آن درباره نیروهای محلی در این بندر توافق نشده است. 
این مقام انصارالله برای بحث و گفت و گو درباره جزئیات یا تفسیر توافق انجام شده در استکهلم در صورت نیاز اعلام آمادگی کرد و افزود که فرار سازمان ملل متحد از اجرای این توافق این حقیقت را روشن می کند که این سازمان در جهت اجرایی کردن این توافق حرکت نمی کند.
وزیر امور خارجه انگلیس روز یکشنبه در سفری از پیش اعلام ‌نشده، وارد «عدن» در جنوب یمن شد و هشدار داد که اگر طرف‌های درگیر به تعهدات خود در توافق استکهلم عمل نکنند، روند صلح یمن ظرف چند هفته آینده از بین می‌رود.
وی، خروج نیروهای نظامی از بندر الحدیده را اقدامی حیاتی خواند و هشدار داد که اگر این اتفاق رخ ندهد، میلیون‌ها یمنی بر اثر گرسنگی جان خود را از دست خواهند داد.
قرار بود دوشنبه هفته گذشته مرحله نخست توافق استکهلم اجرایی شود، اما پس از درخواست 'مایکل لولیسگارد' رییس هئیت ناظر بر توافق استکهلم برای ادغام مرحله اول و دوم توافق، این موضوع به تاخیر افتاد.
مرحله اول توافق، استقرار مجدد نیروها را در الحدیده و عقب نشینی نیروهای انصار الله از بندرهای 'الصلیف' و 'رأس عیسی' تا مسافت 5 کیلومتری و عقب نشینی یک کیلومتری نیروهای دولت مستعفی و فراری منصور هادی از مثلث کیلومتر 7 به شرق مطاحن را شامل می شود . مرحله دوم هم درباره عقب نشینی انصار الله از بندر الحدیده و قسمت های بحرانی است.
نمایندگان انصار الله و دولت مستعفی و فراری یمن، آذرماه گذشته در نشستی که با میانجیگری 'مارتین گریفیث' نماینده ویژه سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد برگزار شد، درباره آتش‌بس در شهر و بندر الحدیده و بنادر الصلیف و رأس عیسی به توافق رسیدند.
با این ‌حال، انصار الله می‌گوید که ائتلاف متجاوز عربی -آمریکایی به تعهدات خود به توافق استکهلم پایبند نیست و در این مسیر کارشکنی می‌کند.
تاکنون چندین بار برای پایان دادن به جنگ یمن تحرکاتی صورت گرفته، اما هر بار با کارشکنی عربستان و متحدان آن به بن‌بست رسیده است. 


سه شنبه 14 اسفند 1397 - 9:4:6