عطوان : کودتا در ونزوئلا نیز مانند کودتای سوریه با شکست مواجه خواهد شد

دو شنبه 6 اسفند 1397 - 17:28:58
عطوان : کودتا در ونزوئلا نیز مانند کودتای سوریه با شکست مواجه خواهد شد

تهران - الکوثر : عبدالباری عطوان روزنامه نگار مشهور عرب اعلام کرد همان گونه که کودتای آمریکا با کمک مزدورانش علیه دولت قانونی سوریه به نتیجه نرسید، کودتای آمریکا و مزدورانش علیه رئیس جمهور قانونی ونزوئلا نیز به نتیجه نخواهد رسید.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه الکترونیکی رای الیوم در یادداشتی که در این روزنامه منتشر شد با اشاره به تحولات ونزوئلا که آمریکا صحنه گردان آن است نوشت : مراسمی که ایوان دوکه مارکز رئیس جمهور کلمبیا به مناسبت جدا شدن 60 نظامی از ارتش ونزوئلا و پیوستن آنها به مخالفان مورد حمایت آمریکا و اروپا برگزار کرد، یادآور جشن های مشابهی است که با جدا شدن برخی ژنرال ها و سفرا و حتی وزرای کابینه در ابتدای بحران سوریه از دولت این کشور در میان جنجال رسانه ای بی سابقه برگزار شد.

عطوان افزود : رئیس جمهور کلمبیا فراموش کرد این جدا شدگان صرفا قطره ای در اقیانوس ارتش ونزوئلا محسوب می شوند که تعداد افسران و سربازان آن از نیم میلیون نفر فراتر می رود و قاطعانه وفاداری خود را به رئیس جمهور قانونی کشورشان اعلام کرده اند. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت روزهای حکومت نیکلاس مادورو (رئیس جمهور ونزوئلا) به شمارش افتاده است. این سخن او یادآور همین عبارت است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای توصیف سرنوشت رئیس جمهور سوریه به کار برد و پس از او نیز قطاری از رهبران و وزیران خارجه عرب آن را تکرار کردند. حتی در رسانه ها گفته شد بشار اسد و خانواده اش عملا وارد مسکو شده اند تا درخواست پناهندگی سیاسی کنند! هر روز که از کودتای آمریکا در ونزوئلا می گذرد، پیروزی رئیس جمهور قانونی این کشور و شکست خوان گوایدو سرکرده مخالفان او آشکارتر می شود که دستگاه اطلاعات آمریکا او را برای تغییر نظام حاکم بر کاراکاس به خدمت گرفت. شاید فرار گوایدو به کلمبیا برای رهبری طرح کنترا علیه ونزوئلا نقطه آغازی بر پایان کار او و پایان کار پروژه ای باشد که آمریکا پشت آن قرار دارد.

وی اضافه کرد : دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سه روز پیش تهدید کرد جلوگیری از ورود کاروان کمک ها از مرزهای کلمبیا و برزیل به ونزوئلا عواقب وخیمی خواهد داشت و تلویحا به مداخله نظامی برای وارد کردن این کمک ها به زور اشاره کرد. اکنون می بینیم کامیون های حامل کیسه های برنج و شیر خشک به آنجا که آمده باز می گردد و برخی از آنها در اعتراضات شرافتمندان ونزوئلا به آتش کشیده می شود که از دروغ و دورویی آمریکایی ها و توطئه آنها برای نابود کردن کشورشان آگاه هستند. ملت ونزوئلا که دارای بزرگترین ذخایر نفت جهان است نیازی به شیرخشک و کیسه های برنج ندارد بلکه نیازمند لغو محاصره خفه کننده آمریکا و آزاد شدن میلیاردها دلار دارایی خود است که بیش از ده سال پیش در بانک های آمریکایی مسدود شد. آمریکا به ملت ها گرسنگی می دهد و آنان را به سوی پرتگاه مرگ می راند سپس ادعا می کند که نگران آنهاست و برای اوضاع انسانی فاجعه بار آنها اشک می ریزد و به همراه متحدانش کاروان کمک های غذایی و پزشکی برای آنان ارسال می کند. ما چنین صحنه هایی را با همه جزئیات دردناک آن در عراق، نوار غزه و یمن دیده ایم. محاصره شدید ملت ها، جان کودکان و مادرانشان را می گیرد و کسی که از گرسنگی نمیرد از بیماری می میرد یا با شلیک موشک ها و هواپیماهای اف-16 ساخت آمریکا جان می سپارد.

عطوان در ادامه نوشت : آمریکایی ها و اروپایی ها می گویند خواستار بازگرداندن دموکراسی به ونزوئلا هستند. ما از آنها می پرسیم چه زمانی دموکراسی از ونزوئلا رفته است که بخواهند آن را بازگردانند؟ اگر دموکراسی در ونزوئلا وجود نداشت پس چگونه گوایدو که رهبر مخالفان است به عنوان نماینده و سپس رئیس پارلمان انتخاب شد؟ چرا مادورو او را به محض برملا شدن توطئه هایش و سفرهای محرمانه اش به آمریکا، برزیل و کلمبیا برای زمینه سازی کودتا، بازداشت نکرد؟جدا شدن صدها و حتی هزاران نفر از سربازان از ارتش سوریه موجب فروپاشی آن نشد و خللی در ایستادگی ارتش طی هشت سال ایجاد نکرد بلکه ارتش سوریه توانست با کمک هم پیمانان روس و ایرانی و رزمندگان حزب الله، بیش از هشتاد درصد خاک سوریه را به حاکمیت دولت بازگرداند. ژنرال های شرافتمند در ارتش ونزوئلا با کمک روس ها و چینی ها از امنیت و ثبات کشورشان پاسداری خواهند کرد و برای دفاع از کشورشان با متجاوزان خواهند جنگید و کودتای آمریکایی را با شکست مواجه خواهند کرد. هواپیماهای جنگی آمریکایی و موشک ها و بمب های خوشه ای آنها، ارتش ونزوئلا را نخواهد ترساند و حتی اگر آنها در مراحل اولیه رویارویی به علت وجود تفاوت زیاد در توازن قوا بازنده شوند، به گردان های مقاومت تبدیل خواهند شد همانطور که ویتنامی ها و لبنانی ها (حزب الله) و فلسطینی ها و عراقی ها و سوریها و یمنی ها و... عمل کردند. مردم ونزوئلا اعم از زن و مرد، با گل و رقص و شادی در خیابان ها از اشغالگران آمریکایی و مزدورانشان استقبال نخواهند کرد بلکه سرسختانه در برابر آنها مقاومت خواهند کرد. دست کم ما چنین امیدی داریم و خداوند همواره یاور مظلومان در برابر مستکبران است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 6 اسفند 1397 - 17:21:12