اذعان دیپلمات سابق آمریکایی به شکست در جنگ یمن

جمعه 3 اسفند 1397 - 17:7:43
اذعان دیپلمات سابق آمریکایی به شکست در جنگ یمن

تهران - الکوثر : سفیر سابق امریکا در عربستان سعودی به شکست این کشور در سیاست های خارجی از جمله شکست در جنگ یمن اذعان کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رابرت جردن سفیر سابق امریکا در عربستان سعودی درباره روابط این دو کشور گفت : بعد از حمله اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان ، ما با عربستان سعودی برای کمک و تشویق جنگجویان طالبان به سرکردگی اسامه بن لادن برای مبارزه با اتحاد جماهیر شوروی همکاری کردیم.

رابرت جردن افزود : هنوز برخی در امریکا به دلیل حادثه 11 سپتامبر، جنگ در یمن و کشته شدن خاشقجی و ربوده شدن سعد الحریری احساس می کنند که از عربستان سعودی آسیب دیده اند.

سفیر سابق امریکا در عربستان سعودی افزود: مقابله با ایران و حمایت از اسرائیل بزرگترین مصلحتی است که ایجاب می کند روابط میان دولت امریکا و عربستان تقویت شود.

جردن تاکید کرد : روابط امریکا و عربستان سعودی به دلیل اختلاف در منافع و مصالح در مقطعی کاهش یافت.

سفیر سابق امریکا در عربستان سعودی گفت: اقتصاد عربستان سعودی مشکلات جدی دارد و عربستان تا کنون نتوانسته است وابستگی به نفت را کاهش دهد.

جردن تاکید کرد : اکنون نیاز است که در روابط میان امریکا و عربستان سعودی بازنگری شود. نبودن سفیر امریکا در عربستان سعودی به مدت 2 سال و علیرغم اینکه جان ابوزید ، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا نامزد این منصب بود ، بسیار عجیب بود.

جردن گفت : فشار ها و چالش های سیاسی و اجتماعی در عربستان سعودی وجود دارد و این کشور تا زمانی که نتواند وابستگی خود به نفت را کاهش دهد نمی تواند از این چالش ها رهایی یابد.

سفیر سابق امریکا در عربستان سعودی تاکید کرد : کشته شدن جمال خاشقجی جنایت وحشیانه ای بود. خاشقجی نظرات و دیدگاه های خود را بیان می کرد و او هیچ گاه تصمیمی برای تغییر نظام در عربستان سعودی نداشت.

وی افزود: هیچ کسی نیست که بگوید جنگ در یمن موفقیت آمیز بوده است بلکه این جنگ فاجعه انسانی بزرگی به بار آورد. جنگ یمن و محاصره قطر تصمیم های غیر منطقی عربستان بود که موجبات خشم علیه سعودی را برانگیخت و ولی عهد عربستان سعودی باید در این خصوص پاسخ دهد.

سفیر سابق امریکا در عربستان سعودی تاکید کرد: امیر محمد بن نایف می توانست ولیعهدی نمونه برای عربستان باشد اما محمد بن سلمان با کمک پدرش او را کنار زدند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 3 اسفند 1397 - 16:12:47