منظور از «نماز میانه» چیست؟

یک شنبه 28 بهمن 1397 - 18:34:13
منظور از «نماز میانه» چیست؟

تهران- الکوثر: خداوند در آیه 238 سوره بقره آورده است «حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى وَقُومُواْ لِلّهِ قَانِتِينَ». در این آیه منظور از «الصلاه الوسطی» یا «نماز میانه» چیست؟

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در بین فقها مشهور و حتی و به اجماع نزدیک است که منظور از «نماز میانه» نماز ظهر است. در کتاب الصحیح به نقل از ابی بصیر آمده است: از اباعبدالله (ع) شنیدم که می گوید منظور از نماز میانه، نماز ظهر است که نخستین نمازی است که خداوند دستور اقامه آن را بر پیامبر اسلام (ص) نازل کرده است. روایات اندکی نیز وجود دارد که منظور از «نماز میانه» را نماز عصر می داند ولی این روایات از نظر حدیث ضعیف هستند.

علت نامیده شدن نماز ظهر به نماز میانه این است که در میانه روز اقامه می شود. علت متمایز بودن نماز ظهر نسبت به دیگر نمازها این است که این نماز در زمانی اقامه می شود که مردم در حال کسب و کار هستند یا خسته هستند و می خواهند استراحت کنند و این مسئله ایجاب کرد که در قرآن کریم بر این نماز تاکید شود.

از اسامه بن زید نقل شده است که وقتی پیامبر (ص) نماز ظهر را اقامه می کرد پشت سر او بیشتر از یک یا دو صف تشکیل نمی شد و مردم سرگرم کسب و کار یا استراحت بودند. به همین علت خداوند آیه «حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى» را نازل کرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 28 بهمن 1397 - 17:12:34