جلوگیری از طرح سوال درباره بازیکن بحرینی مخالف رژیم آل خلیفه در کنفرانس خبری جام ملتهای آسیا

شنبه 6 بهمن 1397 - 14:14:13
جلوگیری از طرح سوال درباره بازیکن بحرینی مخالف رژیم آل خلیفه در کنفرانس خبری جام ملتهای آسیا

تهران - الکوثر : برگزار کنندگان کنفرانس خبری پیش از بازی دو تیم ملی فوتبال امارات و استرالیا ، از سری مسابقات جام ملتهای آسیا 2019 ، اجازه ندادند به سوال یکی از خبرنگاران درباره حکیم العریبی ، بازیکن بحرینی مخالف نظام سیاسی این کشور که در تایلند در بازداشت به سر می برد، پاسخ داده شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، یکی از خبرنگاران در کنفراس مطبوعاتی عصر چهارشنبه از متیو لکی ، مهاجم تیم ملی استرالیا درباره حکیم العریبی پرسید و گفت آیا پیامی برای این بازیکن دارد؟ اما قبل از آنکه بازیکن تیم ملی استرالیا به این سوال پاسخ دهد یکی از سازمان دهندگان کنفرانس مطبوعاتی مداخله کرد و به این بهانه که پرسش سوالاتی در خارج از موضوع کنفرانس ممنوع است اجازه نداد خبرنگار پاسخ بازیکن استرالیایی را دریافت کند.

روزنامه دیلی تلگراف چاپ انگلیس در این باره نوشت : فدراسیون فوتبال استرالیا نیز پیش از این از خبرنگاران داخلی خواسته بود در کنفرانس مطبوعاتی جام ملتهای آسیا از بازیکنان تیم ملی استرالیا درباره العریبی نپرسند.

این روزنامه نوشت : العریبی پیش از این در انتقاد از شیخ سلمان آل خلیفه رئیس ای اف سی ، او را به پیگیری سیاست های نژادپرستانه و مجازات ورزشکارانی متهم کرده بود که با انتفاضه مردمی بحرین همراهی می کنند.

در دیداری که کریگ فاستر کاپیتان تیم ملی استرالیا در بازداشتگاه تایلند با حکیم العریبی داشت ، این بازیکن بحرینی به او گفت در حال پرداخت بهای تسویه حساب ها در قبل از برگزاری انتخابات ای اف سی و فیفاست زیرا از یک سو شیخ سلمان در پی آن است تا برای یک دوره دیگر ریاست ای اف سی را به دست بگیرد و از سوی دیگر کریس نیکو رئیس فدراسیون فوتبال استرالیا امیدوار است بتواند یکی از کرسی های دفتر اجرایی ای اف سی را از آن خود کند.

حکیم العریبی که با حکم غیابی دادگاهی در بحرین به اتهام مشارکت در آنچه که اقدامات خرابکارانه در کشور خوانده شد به ده سال حبس محکوم شده است، از استرالیا پناهندگی دریافت کرد اما در تایلند بازداشت شد. العریبی پس از بازداشت در تایلند، در استرالیا و دیگر نقاط جهان، با موجی از حمایت ها مواجه شد.  

از سوی دیگر سفیر تایلند در استرالیا گفت نگران است با بازداشت العریبی در تایلند به وجهه کشورش در زمینه حقوق بشر خدشه وارد شود. 

او گفت با توجه به احتمال شکنجه العریبی در صورت استرداد او به بحرین وجود دارد احتمال بازگرداندن او به استرالیا بیشتر شده است. 

با گذشت 50 روز از دستگیری حکیم العریبی، فوتبالیست بحرینی در تایلند، تعهد فیفا به حقوق بشر زیر سوال رفته است. 

پس از انتخاب جیانی اینفانتینو به عنوان رئیس فیفا ، کنفدراسیون جهانی فوتبال سعی بر جنگیدن با فساد و رشوه در فوتبال داشت و همچنین تلاش شد تا قوانین حقوق بشری نیز در ارکان این کنفدارسیون برقرار شود. پس از دستگیری العریبی توسط اینترپل، فیفا درخواست آزادی او را به مقامات تایلندی ارائه کرده بود. حال با گذشت 50 روز از دستگیری  العریبی ، شیخ سلمان همچنان به سکوت خود ادامه داده و وجهه حقوق بشری فیفا نیز با شک و شبهات بسیاری همراه شده است.

دوره شیخ سلمان در ماه آوریل سال جاری میلادی به پایان می‌رسد ولی او قصد دارد برای انتخابات بعدی نیز کاندیدا شود. حال باید دید واکنش فیفا و AFC به این پرونده جنجالی با بالا گرفتن انتقادات و اعتراضات چه خواهد بود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 6 بهمن 1397 - 14:13:50