افزايش مهاجرت از امارات و عربستان نتیجه امنیتی شدن فضای این دوکشور

دو شنبه 1 بهمن 1397 - 18:33:42
افزايش مهاجرت از امارات و عربستان نتیجه امنیتی شدن فضای این دوکشور

تهران- الکوثر: روزنامه رای الیوم با اشاره به موج مهاجرت و افزایش درخواست پناهندگی شهروندان کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات از دیگر کشورها، این وضعیت را نتیجه امنیتی شدن فضا در این کشورها دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به نقل از روزنامه القدس العربی، مهاجرت و افزایش روز افزون درخواست های پناهندگی مردم کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات از امنیتی شدن این کشورها حکایت دارد و نشان می دهد، مردم برای حفظ امنیت و آزادی بیان ترجیح می دهند، کشور خود را ترک کنند، همان کاری که جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی انجام داد ولی متاسفانه در امان نماند و به طرز وحشیانه ای کشته شد.

رای الیوم در سرمقاله خود نوشت: روزنامه انگلیسی «اکونومیست» گزارشی درباره مهاجرت هزاران نفر از مردم کشورهای عربی حوزه خلیج فارس منتشر کرد و در آن از افزایش چشمگیر درخواست های پناهندگی مردم کشورهای حوزه خلیج فارس به کشورهای اروپایی طی چند سال گذشته پرده برداشت. برخی از این افراد از زنان بوده اند و این موضوع طی سال های اخیر در مقایسه با سال های قبل افزایش داشته است که این امر نشان می دهد، موضوع درخواست مردم کشورهای حوزه خلیج فارس برای پناهندگی در کشورهای اروپایی در حال تبدیل شدن به پدیده است.
به نوشته این گزارش، در میان مردم کشورهای حوزه خلیج فارس، سعودی ها در صدر فهرست متقاضیان پناهندگی قرار دارند و این امر جنجال برانگیز شده است؛ زیرا این مسئله هم زمان با اوج گیری و درخشش ستاره بخت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و برنامه مشهور او موسوم به «چشم انداز 2030» صورت گرفته است، کسی که وعده داد، اقتصاد عربستان را به طور قابل توجهی توسعه خواهد داد. افزون بر آن این شاهزاده جوان درباره افق های مدرنیسم در جامعه خود و اهتمام به نقش جوانان و زنان تبلیغات گسترده ای کرده است.
این گزارش فاش کرد، میانگین درخواست مهاجرت از سوی مردم عربستان در مقایسه با سال 2012 به میزان 318 درصد افزایش یافته است. 815 نفر از مردم عربستان تنها در سال 2017 به طور رسمی درخواست مهاجرت به کشورهای اروپایی و آمریکا را کرده اند و به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد این تعداد در حال افزایش است.
موضوع تامل برانگیز این است که در این زمینه آمار مردم امارات به مردم عربستان نزدیک تر است؛ به طوری که میانگین درخواست های پناهندگی از این کشور در مقایسه با سال 2012 به میزان 300 درصد افزایش یافته است. این موضوع را تنها با وجود نقاط مشترک میان عربستان و امارات که به کشورهایی امنیتی تبدیل شده اند و شهروندان خود را تحت پیگرد قرار می دهند، می توان تفسیر و توجیه کرد.
مورد جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی نیز از مهم ترین مصادیقی است که از این پدیده پرده برداشت. خاشقجی در واقع داوطلبانه زندگی در تبعید را برگزید و به علت امنیت شخصی خود و امکان تداوم نوشتن و آزادی بیان، از کشورش دور شد؛ اما متاسفانه این دور شدن در نهایت نتوانست وی را در امان نگه دارد و استفاده از حق خود برای نوشتن و آزادی بیان علت کافی برای این بود که مقامات او را تحت پیگرد قرار دهند و این موضوع در نهایت با قتل وحشیانه وی که جهانیان آن را بر ملا کردند، به پایان رسید.
القدس العربی در ادامه نوشت: چه بسا پیامدهای فاجعه بار عملیات قتل خاشقجی یکی از علل نجات «رهف محمد » نوجوان دختر عربستانی شد که تصمیم گرفت از خانواده و کشورش فرار کند و به تایلند پناهنده شود و تمرکز رسانه ها بر او باعث شد، تایلند از تحویل دادنش به عربستان خودداری کند، در صورتی که طبق روال در چنین اوضاعی برخی از دیگر کشورها، دختر فراری را به کشور ثروتمند و صاحب نفوذ بازگردانده اند؛ حتی همین موضوع باعث شد، کانادا حق پناهندگی به رهف محمد بدهد و از وی به گرمی استقبال کند. این رویداد به وضوح نشان داد، عربستان زیر پرچم ولیعهد این کشور که ادعای اعطامی حق آزادی به زنان دارد ، در تلاش برای بازداشت شهروند خود (که ممکن بود به زندانی یا کشته شدن وی منجر شود) ناکام می ماند، حال آنکه کانادا به عنوان یک کشور غربی وزیر خارجه خود را برای استقبال از این زن به فرودگاه می فرستند!


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 1 بهمن 1397 - 18:32:46