جدیدترین تحولات فلسطین

دو شنبه 24 دی 1397 - 15:24:25
جدیدترین تحولات فلسطین

تهران- الکوثر: شهادت کودک مجروح در غزه، بسته ماندن گذرگاه رفح، محاصره مسجد قبه الصخره و پیشنهاد وزیر صهیونیستی برای ممانعت از بازگشت عباس به رام الله از جمله تحولات جدید عرصه سیاسی فلسطین است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  تازه ترین اخبار مربوط به فلسطین و سرزمین‌های فلسطینی به نقل از پایگاه خبری فلسطین الیوم در زیر آمده است:

شهادت کودک فلسطینی

«اشرف القدره»، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه در بیانیه‌ای خبر داد: «عبد الرؤف إسماعیل محمد صالحة»، نوجوان 14 ساله فلسطینی که جمعه گذشته در راهپیمایی بازگشت هدف شلیک گلوله نظامیان رژیم اشغالگر در شرق جبالیا در شمال نوار غزه قرار گرفته و مجروح شده بود، بر اثر شدت جراحت‌ها صبح امروز دوشنبه به شهادت رسید.

مردم تحت محاصره نوار غزه، جمعه گذشته هم راهپیمایی بازگشت و شکستن محاصره را برای دومین هفته متوالی در سال جدید میلادی برگزار کرده بودند. این راهپیمایی‌ها از سی‌ام آوریل 2018 (10 فروردین 1397) آغاز شده و هر هفته تاکنون ادامه پیدا کرده است.

یک زن چهل و اندی ساله نیز در راهپیمایی بازگشت روز جمعه نزدیک نوار مرزی شرق نوار غزه به شهادت رسیده بود.

با شهادت این کودک فلسطینی شمار فلسطینیانی که در حملات نظامیان ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل از اواخر مارس 2018 تاکنون شهید شده‌اند به 243 نفر رسید که بیشتر آنها در نزدیکی نوار مرزی غزه با سرزمین‌های اشغالی به شهادت رسیده‌اند و مابقی هم هدف گلوله‌های تانک یا حملات هوایی اسرائیل قرار گرفته‌اند.

محاصره مسجد قبه الصخره

نیروهایی از یگان‌های ویژه پلیس رژیم اشغالگر صهیونیستی صبح امروز دوشنبه  شماری از نگهبانان و افراد داخل مسجد قبه الصخره در محوطه حرم الشریف را محاصره کردند.

شاهدان گفتند، نگهبانان مسجد قبه الصخره مانع هجوم نیروهای پلیس صهیونیست به داخل مسجد شدند که منجر به بروز تنش در آنجا و محاصره شدن نگهبانان و افراد داخل مسجد به دست نیروهای پلیس اسرائیل شده است.

گذرگاه رفح بسته مانده

روزنامه القدس العربی نوشت، شواهد و قرائن نشان می‌دهد همچنان بسته ماندن گذرگاه رفح در مرز غزه با مصر به روی کسانی که برای درمان یا هر گرفتاری دیگری قصد خروج موقت از غزه را دارند و اینکه تنها اجازه بازگشت به غزه از این گذرگاه داده می‌شود، نشانه این است که هیأت امنیتی مصر که میانجیگری تازه‌ای بین فتح و حماس را آغاز کرده، پاسخی نهایی از سوی تشکیلات خودگردان برای بازگرداندن کارکنان خود به سر کارشان دریافت نکرده است.

با وجود گذشت یک هفته از بسته شدن گذرگاه رفح به دنبال خروج کارکنان تشکیلات خودگردان از آنها هنوز این گذرگاه باز نشده است.

وزارت امور داخله حماس در غزه هم اعلام کرد که گذرگاه تنها برای ورود کالاها و بازگشت به غزه باز می‌شود.

گفته می‌شود تشکیلات خودگردان از حماس خواسته ضمانت دهد که در کار کارکنان گذرگاه دخالت نمی‌کند تا آنها به سرکارشان بازگردند و گذرگاه باز شود.

منابع آگاه تاکید کردند اگر تشکیلات خودگردان طبق میانجیگری مصر با بازگرداندن کارکنان خود به گذرگاه رفح موافقت کند قاهره هم تصمیم بازگشایی گذرگاه برای خروج از غزه را صادر می‌کند.

گذرگاه رفح تنها معبری است که فلسطینیان ساکن غزه می‌توانند با جهان خارج ارتباط داشته باشند. رژیم صهیونیستی از دوازده سال پیش که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بر منطقه غزه حاکم شد و امور این منطقه را به دست گرفت غزه را از هوا، دریا، و زمین محاصره کرد.

کاهش کمک‌های جهانی به فلسطینیان

«استیون کرنی»، مدیر برنامه جهانی غذا در سرزمین‌های فلسطینی اعلام کرد که این سازمان کمک‌های خود به فلسطینیان کرانه باختری و نوار غزه را به دلیل کمبود بودجه کم می‌کند.

وی افزود: از اول ژانویه جاری کمک‌ها به قریب به 27 هزار فلسطینی کرانه باختری قطع شده است.

کرنی گفت: کمک‌های این سازمان به 165 هزار فلسطینی از جمله 110 هزار نفر از اهالی غزه بیست درصد کاهش یافته است.

کاهش کمک‌های سازمان جهانی غذا به دلیل کاهش تدریجی سهم کشورهای اعانه دهنده طی چهار سال جاری است بخصوص که سهم آمریکا که بزرگ ترین تامین کننده مالی این سازمان بوده است، کاهش یافته است.

وزیر صهیونیستی: مانع بازگشت عباس به رام الله شویم

«گلعاد اردان»، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی از حزب لیکود گفت، وقتی عباس به سفر خارجی رفت اجازه بازگشت به رام الله به وی داده نشود.

عباس امروز رام الله را به مقصد امان ترک می‌کند و از آنجا عازم نیویورک می‌شود.

قرار است، قاهره ریاست دوره ای گروه 77 و چین را روز سه شنبه (25 دی ماه برابر با 15 ژانویه) طی مراسمی در سازمان ملل به فلسطین واگذار کند.
گروه 77 بزرگ ترین سازمان بین دولتی کشورهای درحال توسعه در سازمان ملل است.

ریاست گروه77، عالی‌ترین ارگان سیاسی در ساختار سازمانی این گروه محسوب می ‌شود و انتخاب آن بر اساس اصل گردشی بین منطقه آفریقا‍، آسیا و آمریکای لاتین انجام می‌ گیرد.

اردان در گفت وگو با یک رادیوی عبری زبان گفت: دولت اسرائیل باید امکان جلوگیری از ورود عباس به داخل سرزمین‌های فلسطینی را پس از سفر آتی آن بررسی کند؛  وی افزود: پیش‌تر یاسر عرفات شخصیتی نامطلوب بود و حالا باید این موضوع بررسی شود که به ابومازن اجازه بازگشت به کشور پس از سفر قریب الوقوع وی به خارج داده نشود.

وزیر صهیونیست گفت: عباس کاری برای روند صلح نکرده است و هر چه کرده هم ضرر رسانده است آن هم با فشارهایی که بر حماس آورد که بازتاب آن را بر اقدامات این جنبش علیه اسرائیل شاهد هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا باید عباس را تبعید کرد، گفت: منظورم تبعید نیست باید مانع بازگشت او شد تا سیاستش را عوض کند؛ چون او با اعمال تحریم‌ها علیه نوار غزه مستقیم یا غیرمستقیم علیه اسرائیل تحریک می‌کند.


دو شنبه 24 دی 1397 - 15:17:21