عضو ارشد شورای انتقالی جنوب یمن ترور شد

شنبه 22 دی 1397 - 18:6:53
 عضو ارشد شورای انتقالی جنوب یمن ترور شد

تهران- الکوثر: منابع امنیتی یمن از ترور «علی عوض ناصر الهازله الکازمی» عضو ارشد شورای انتقالی جنوب یمن به دست عناصر مسلح ناشناس در ابین خبر دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  «علی عوض ناصر الهازله الکازمی» از رهبران شورای انتقالی جنوب یمن دیشب به ضرب گلوله افراد مسلح ناشناس در شهرستان «المحفد» استان ابین(جنوب) کشته شد.

به گزارش پایگاه خبری «ارم نیوز»، منابع محلی یمن می‌گویند که افراد مسلح ناشناس برای ترور الکازمی ملقب به «الشعنون» در المحفد کمین و سپس اقدام به تیراندازی کرده بودند. تحقیقات برای دستگیری عاملان ترور الکازمی در جریان است.

«شورای انتقالی جنوب یمن» در سال ۲۰۱۷ پس از برکناری «عیدروس الزبیدی» استاندار عدن از سوی عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن، تشکیل شد. استاندار برکنار شده عدن در اریبهشت ماه سال ۱۳۹۶ در نطقی تلویزیونی موضوع تشکیل شورای سیاسی انتقالی برای اداره استان‌های جنوبی این کشور را اعلام کرده بود.

برخی‌ها این اقدام را به منزله کودتا ضد قدرت عبد ربه منصور هادی که از سوی ائتلاف سعودی-اماراتی حمایت می‌شود، برشمردند و به همین دلیل دولت مستعفی و فراری یمن با تشکیل این شورا مخالفت کرده بود.

برخی منابع محلی دیگر می‌گویند که عاملان ترور وابسته به دولت امارات هستند، چرا که این کشور مخالف تشکیل شورای انتقالی قدرت در جنوب یمن که بیشتر مناطق آن تحت اشغال امارات قرار دارد، است.

امارات که به لطف همراهی سران شورای انتقالی جنوب یمن، همچنان منافع خود را در جنوب و غرب یمن دنبال می‌کند، از شیوه‌های مختلف برای حفظ این همراهی استفاده می‌کند.

پیشتر پایگاه خبری «عربی 21» به نقل از منابع آگاه سیاسی در یمن خبر داده بود که ابوظبی، خانواده‌های رهبران رده بالای شورای انتقالی جنوب یمن را در امارات به گروگان گرفته است و از آنها به عنوان تضمینی برای حفظ این رهبران در محور سیاست‌های خود استفاده می‌کند.

بر اساس این گزارش، این خانواده‌ها در امارات، عملا در حالت بازداشت هستند و از آنها به عنوان اهرم فشاری بر رهبران شورای انتقالی جنوب یمن استفاده می‌شود.

یکی از این منابع آگاه افزود: برخی از رهبران شورای انتقالی جنوب یمن تلاش دارند تا خانواده‌های خود را از امارات خارج کنند، اما ابوظبی اجازه نمی‌‌دهد و بر ابقای آنها در خاک امارات پافشاری می‌کند.

یک منبع دیگر نزدیک به شورای انتقالی گفت که از مهمترین افرادی که خانواده‌های آنها در امارات تحت بازداشت قرار دارند، عبارتند از: «عیدروس الزبیدی» رئیس شورای انتقالی، «هانی بن بریک» معاون او، «صالح بن فرید العولقی» از شیوخ برجسته قبیله العوالق در استان «شبوة» در جنوب غرب یمن، سرتیپ «احمد بن بریک» رئیس کمیته عمومی شورای انتقالی، «احمد لمس» دبیرکل شورا، «عبدالری النقیب» یکی از شیوخ مهم قبایل «یافع» که تاثیر و نفوذ زیادی در عدن و اطراف آن دارند.

یکی دیگر از این منابع آگاه می‌گوید که ابوظبی از خانواده‌های این رهبران به عنوان برگه فشار و ضمانت برای ابقای آنها در چارچوب سیاست‌ها و اهداف خود استفاده می‌کند و مانع نزدیک شدن آنها به دولت «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن که درهای خود را به روی افراد میانه‌رو در این شورا گشوده، می‌شود. منبع: فارس


شنبه 22 دی 1397 - 18:6:42

پربازدیدها