درباره «قرآن جفرسون» چه می دانید؟

یک شنبه 16 دی 1397 - 18:38:35
درباره «قرآن جفرسون» چه می دانید؟

تهران- الکوثر: اخیرا دو عضو جدید مجلس نمایندگان آمریکا که مسلمان هستند در مراسم سوگند آغاز به کار خود با دست گذاشتن روی قرآنی ترجمه شده که به «قرآن جفرسون» معروف است سوگند یاد کردند؛ اما ماجرای «قرآن جفرسون» چیست؟

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، طبق سنت مرسوم، نمایندگان مجلس آمریکا در آغاز کارشان باید سوگند بخورند که از قانون اساسی ایالات متحده در مقابل دشمنان خارجی و داخلی دفاع خواهند کرد و برای این کار از خدا کمک می‌خواهند.

رشیده طلیب، زن مسلمانی که به ‌تازگی به عنوان نماینده ایالت میشیگان وارد مجلس آمریکا شده، هم نمایندگی‌اش خبرساز شد و هم سوگند خوردنش به قرآن. او یکی از معدود نمایندگان مجلس است که دست روی قرآنی گذاشت که متعلق به توماس جفرسون، سومین رئیس جمهوری آمریکاست و برای پاسداری از قانون اساسی این کشور سوگند خواهد خورد.

پیش از او نیز در سال 2007 کيت اِليسون در مراسم خصوصی ادای سوگند به عنوان اولين نماينده مسلمان کنگره آمريکا از همین قرآن استفاده کرده بود.

قرآن توماس جفرسون، نسخه ترجمه شده‌ای از قرآن به زبان انگلیسی و مربوط به سال 1734 میلادی است که از کتابخانه شخصی او خریده شد و حالا در کتابخانه کنگره آمریکا نگهداری می‌شود. بر اساس اطلاعات مؤسسه اسمیتسونین، توماس جفرسون این قرآن را وقتی جوان و دانشجوی حقوق بود خریده بود تا شاید درباره تأثیر اسلام بر نظام حقوقی کشورهای جهان مطالعه کند یا نظام حقوقی امپراتوری عثمانی را بشناسد. جورج سیل، شرق‌شناس انگلیسی آن را از عربی به انگلیسی ترجمه کرده و «القران المحمد» خوانده می‌شود.

کلمه «محمدان» عنوانی است که در متون انگلیسی قدیمی برای نامیدن پیروان پیامبر اسلام به کار می‌رفته و امروزه بیشتر از واژه مسلمانان استفاده می‌شود.

تاریخ‌دان‌ها برآورد می‌کنند حدود 20 درصد زنان و مردانی که در فاصله قرن هفدهم تا نوزدهم به عنوان برده به آمریکا برده شدند مسلمان بوده‌اند و معتقدند حضور اسلام در سال‌های اولیه بنیان‌گذاری آمریکا به این معنا بوده است که در آن زمان تنوع بیشتری در جامعه به چشم می‌خورده است. بیشتر این بردگان مسلمان زیر فشار اربابان سفید پوستشان برای حفظ جان خود مجبور شدند مسیحی شوند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 16 دی 1397 - 18:38:23